Siófok  5.4  •  6.2 kn       

Keszthely  -0.1  •  6 kn       

Balatonfüred  5.1  •  6.1 kn       

Balatonboglár  5.4  •  6.8 kn       

Orfű   •  4 kn       

Velencei-tó  3.8  •  3.1 kn       

Tiszafüred  2.7  •  3.9 kn       

Mályi-tó  3.4  •  2.6 kn       

2024. december 05., csütörtök

Megkezdődött az V. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Szombaton megkezdődött az V. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság.

Megkezdődött az V. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság

Idén öt hajóosztályban (Bavaria 42 M, Bavaria 47 C, Dufour 44, Salona 37 R és Sun Odyssey 32i), kerül sor majd bajnokavatásra 4 pálya és 3 túraversenyben. Bár vélehetően a gazdasági válság miatt nem jött össze a tavalyi 70 hajós létszám, a mezőny így is rendkívül rangos.

Bavaria 42 M: 8 csapat
Ebben a hajóosztályban 4 vitorlázó olimpikon is felhúzza a kesztyűt. Olyan nevek küzdenek majd az országos bajnoki cím megszerzéséért, mint az athéni Olimpia 470-es hajóosztály versenyzője, a háromszoros tengeri bajnoki címvédő, Czégai Péter, az AIS S. T. kormányosa. A csapat évente egyszer versenyez tengeren ebben a felállásban, a legénység minden tagja gyerekkora óta vitorlázik. Itt lesz a J24 Európa bajnokságra készülő, kilencszereses Kékszalag győztes, az atlantai Olimpián Finn Dingi hajóosztályban induló Litkey Farkas, a Magyar Építő – Volksbank S. T. csapatával. Nagyon felkészültek, nagy esélyük van trónfosztásra. Szintén a dobogóért száll versenybe az indulók legfiatalabb kapitánya, a Laser hajóosztály pekingi olimpikonja, Berecz Zsombor, a Deluxe Sailing Team-el. Ennek a csapatnak még egy olimpikon versenyzője van, Cserép Csaba személyében, aki Czégai Péter társa volt Athénban. A többszörös magyar bajnok Rauschenberger Miklós, az Amitié S. T. élén már harmadik alkalommal indul a versenyen, idén ők is egy éremmel szeretnének távozni. Ebbe természetesen lesz beleszólása Tuss Miklósnak, a mezőny legtapasztaltabb kormányosának a SpiriTuss csapatával is. A tavalyi ezüstérmes Kelemen Tamás, idén az Adriatic Challenge S. T. kormányosa. A csapat szinte minden tagja többszörös magyar bajnok, különböző hajóosztályokban. Ők ebben a felállásban az idei Kékszalagon a negyedik helyen végeztek az RC 44-es versenyhajóval.  Litkey Árpád, a Pozsonyi és Társai Ügyvédi Iroda S. T. kapitánya is ennek a hajóosztálynak a rangját emeli. Idén kezdte meg olimpiai felkészülését Star kategóriában, ahol rögtön meg is szerezte a magyar bajnoki címet. Az összeszokott balatoni Asso osztályban versenyző Proligy csapat is harcba száll, kormányosuk Dolmányos Gábor, 2005-ben, ORC osztályban már begyűjtöttek egy tengeri bajnoki címet.

Bavaria 47 C: 8 csapat
Ebben a hajóosztályban olyan rutinos versenyzők állnak rajthoz, mint az Atlanti óceánt átszelő Fürstner József az Ágoston Sailing Team-el; vagy Majoross Beáta, a Kész S. T. egyik tagja, aki Balatonon Scholtz hajóosztályban versenyez, idén pedig 13. helyen végzett a Kékszalagon a Nemere II fedélzetén, ami kizárólag hölgy tagokból állt. Kormányosuk Pallay Tibor, junior EB bronzérmes Star osztályban. A Jadran S. T. ugyan lelkes amatőr csapatnak tartja magát, viszont kapitányuk, Ruják István, korábban a Finn Dingi hajóosztály sikeres versenyzője volt. Számukra a tisztes helytállás a cél, kapitányuknak köszönhetően azonban még okozhatnak meglepetést. A tavalyi tengeri bajnokság Bavaria 46 C hajóosztály bajnoka az LP Média S. T. Gyakorlatilag őket nevezhetjük címvédőnek, hiszen a Bavaria 47 C ezt az osztályt váltja idén. Gál István kormányosuk jelentős tengeri és balatoni vitorlázó tapasztalattal rendelkezik. Paksi Álmos, a balatoni Asso versenyző, pedig arra vállalkozott, hogy egy kezdő, de nagyon vidám csapattal száll harcba. A Dumaszínház S. T. tagjai, többek között, a Dumaszínház humoristái, illetve ezt a csapatot erősíti Sipos F. Tamás énekes, valamint Kozmann György többszörös Európa és világbajnok, olimpiai bronzérmes kenus. A Szeviép-Szofisztika S. T. egy teljesen amatőr csapat, Szabolcsi József kapitánnyal. Tavaly sokáig vezették az összetett versenyt, majd az utolsó nap éppen csak lecsúsztak a dobogó legfelső fokáról. Idén feltett szándékuk, hogy nem vétenek ekkorát, céljuk a győzelem. Az Interline Sailing Team, Dr. Juhász Bélával a kormány mögött már harmadik alkalommal érkezik a tengeri bajnokságra. Balatonon már több mint 10 éve, tengeren pedig 7. éve vitorlázik együtt ez az igazi amatőr csapat. Elégedettek lennének, ha a közép mezőny első felében végeznének. A Na is Oto S. T. egy baráti társaság, kapitányuk Csiha László. Balatonon a 8 MOD osztályban versenyeznek.

Dufour 44: 8 csapat
Ebben a hajóosztályban is számos vitorlázó olimpikon indul. Pomucz Tamás az 1992-es Olimpia Repülő Hollandi osztály résztvevője volt és ugyan ebben a kategóriában egy Európa bajnoki címmel is rendelkezik. Az összeszokott Fekete Serege áprilisban megnyerte az Adriatic Challenge Tavaszi Regattát. Az atlantai Olimpián Star osztályban képviselte hazánkat a Pureco S. T. kormányosa, Haranghy Csaba. Csapatukat jó értelemben vett laikus vitorlázók alkotják. Negyedik alkalommal versenyeznek a tengeri bajnokságon. Két harmadik és egy első helyük van, most sem akarják alább adni. A harmadik olimpikon, az 1988-as Olimpia Finn Dingi osztály versenyzője, Székely Antal, a Compass Sailing Teamet vezeti, minden okuk megvan bízni egy dobogós helyezésben. A Variens S. T. kapitánya Dobszai Zoltán, egy jól összeszokott csapattal érkezik. Számos csapattag gyerekkorában kezdte a versenyvitorlázást, mint például Kovács Kristóf, az ismert televíziós producer. A  Hyper S. T. egy lelkes amatőr csapat, elindultak az Adriatic Challenge Tavaszi Regattán is. Kormányosuk a Nemere II fedélzetén is megfordult Fülöp Szilárd. A legénységet jó barátok alkotják, első számú közös érdeklődésük a bor. A GeoDesy S. T. kapitánya, Horváth Tamás is rutinos tengeri versenyző. A csapat nyert már tengeri bajnoki ezüstérmet, de tavaly csak a 8. helyen végeztek. A tengeri bajnokság újságírói is vállalták a megméretést, mindenképp szeretnék magukat versenyben is kipróbálni. Természetesen sokan vitorláznak közülük, azonban akadnak teljesen kezdők is. Ők két csapatban indulnak ebben a hajóosztályban. A Presszió S. T. kormányosa Horváth Zsolt, tengeren is gyakran megfordul, Balatonon pedig Sudár Regattával versenyez. A Híradás S. T. Tokai Mátyás és Schulek Csaba vezényletével száll harcba. Mindkét kormányos elsősorban balatoni vitorlázónak tartja magát, azonban jócskán rendelkeznek tengeri tapasztalattal is.

Salona 37 R: 7 csapat
Ennek a hajóosztálynak is számos résztvevője visszatérő versenyző a tengeri bajnokságra. A Hercsel Erik kormányozta BYC Fanatics S. T. például mind az öt bajnokságon elindult. Van már egy bronz és egy ezüstérmük, nem titkolt szándékuk idén feltenni az i-re a pontot. Erre minden esélyük megvan, hiszen taktikusuk Gerő András, a Yacht Magazin főszerkesztője is rutinos tengeri medve. Valamint, náluk vitorláznak ketten az idei Kékszalag J24 hajóosztály bajnok csapatából is. Erős ellenfélnek ígérkezik a szintén győzelmi babérokra törő, immáron harmadszor induló Weight S. T. Gyenes Ákos kormányossal. A gárda magját képező legénység a balatoni 8 mOD hajóosztály ranglista vezetője, ottani hajójuk nevét viseli a tengeren a csapat. Dr. Farkas Tamás kormányozza a Tengeri Farkasok S. T. hajóját. Elkötelezett, rutinos vitorlázók alkotják a társaságot. Ha csak tehetik és pénztárcájuk engedi, elindulnak balatoni és tengeri regattákon egyaránt. A Bern S. T. Somos Ákos, offshore specialista vezényletével érkezik a tengerre. Ebben az évben is gyakran versenyeztek már tengeri körülmények között és már összemérték az erejüket a Mondial Assistance Challenger csapatával is, ahol Hollósi Gábor áll a kormány mögött. Ennek az amatőr balatoni csapatnak, amelynek a Fonyódi kormoránok alkotják a gerincét, a tisztes helytállás a célja. Kovács Tamás, a Tutuola S. T. kapitánya is szeretné felvenni a versenyt a presztízs mezőnyben, elégedett lenne, ha csapatából mindenki hozná a legjobb formáját, így lenne esélyük pár futamban egy-háromban végezni. Az Andok Sailing Team-et Vancsek László dirigálja, a gárda tavaly a 10. helyet szerzete meg.

Sun Odyssey 32i: 7 csapat
Az utánpótlás mezőny sem panaszkodhat, hiszen a csapatok nagy részét az a generáció alkotja, amelyik az elmúlt néhány évben sikert sikerre halmoz nemzetközi korosztályos versenyeken. A Laser hajóosztály junior Európa bajnoki bronzérmese, Bathó Péter lesz például a BYC I. csapat taktikusa. Tavalyi harmadik helyüket idén egy aranyra szeretnék váltani. Miközben a kétszeres címvédő, Bakóczy Róbert, a Compass Magazin Spartacus junior csapat kormányosa, a Finn Dingi osztály junior VB 9. helyezettje, triplázni jön. Szalay Csaba, az AIS-JAVSE csapat kormányosa szintén a dobogóra szeretne állni ebben a tekintélyes gárdában keszthelyi csapatával.
Szintén feljöhet a dobogóra a BYC II junior csapata, amit Huszka Róbert kormányoz, a társaságot a BYC junior Laser versenyzői alkotják. Makai Péter edző pedig a Roltechnik-VVSI Junior S. T. kapitánya, csapatát a Velencei-tó térségéből állította össze jó adottságokkal rendelkező ifjúsági vitorlázókból. Egy igazán tehetséges vitorlázó nemzedék látszik felnőni, amit a tengeri bajnokság szervezője azzal támogat, hogy egyrészt a csapatok részvételi díjának a felét magára vállalja; másrészt közel 20 000 € összeggel járul az utánpótlás neveléshez. Ezen felül, az Adriatic Challenge idén két hajót finanszíroz az SOS Gyermekfalvaknak, így a „tyúkapó” néven elhíresült Bakóczy Kálmán és fia, Bakóczy Zoltán irányításával, újra versenybe szállhatnak a fiatalok.

Egy magyar hajó az Arany csoportban a Dragon EB-n Előző

Egy magyar hajó az Arany csoportban a Dragon EB-n

Rajtra kész az AIS ST is Következő

Rajtra kész az AIS ST is