Siófok 2.7 • 1.2 kn
Cape 31: Egy gyorsan fejlődő letisztult OD osztály
A legtöbb ilyen hajó nagy sikerrel robban be a vitorlás világba, majd aztán fokozatosan eltűnnek a vitorlázók szeme elől, majd az emlékezetéből is.
Harminc lábas keelboat - ok mindig jönnek - mennek. A legtöbb ilyen hajó nagy sikerrel robban be a vitorlás világba, majd aztán fokozatosan eltűnnek a vitorlázók szeme elől, majd az emlékezetéből is. Talán a Cape 31 nem ilyen osztály lesz, amely úgy tűnik, hogy a nemzetközi osztályainak köszönhetően igen aktív fog maradni. A hajóból, alig több mint egy év alatt 25 darabot adtak el Angliában és Írországban, és úgy tűnik, ez a one-design megtalálta a legjobb helyét a szigetországban.
Dave Swete, a Cape 31 - et népszerűsítő kis csapat tagja az Egyesült Királyságban, Port Hamble - ben. Swete, aki nem mellesleg VOR veterán, és az egyetlen profi vitorlázó a Sunrise, Tom Kneen Fastnet győztes JPK 11.80 hajóján. Arra a kérdésre, hogy miért volt szüksége a vitorlás világnak még egy újabb 30 lábas hajóra, Swete azt válaszolta:
„Azt hiszem, ez azért van, hajót kipróbáltunk már, és úgy gondoljuk, hogy jelenleg ez az egyetlen olyan hajó, amelyik nyerhet az IRC - ben és más handicap rendszereben is. A hajó könnyen szállítható konténerben, emellett a Cape 31 - es tavaly összesítésben nyert például a Les Voiles de St Tropez - en, valamint több helyi versenyen a Solent - en.”
Míg a 30 lábas hajók inkább „nagy dinghy” – nek jellemezik magukat, Swete ragaszkodik ahhoz, hogy a Cape 31 „egy kis keelboat”. Elmagyarázza:
„Ezt a hajót 25 csomós szélben, árapály mellett kivihetjük a Solent - en, és nap vitorlázás után visszatérve a hajó egyben van és nincs tele vízzel. Kényelmesen 7,5 kts – el tudunk kreutzolni vele és 20+ kts – eket megyünk hátszélben. Talán joggal mondhatjuk, hogy ez egy tökéletes jacht.”
Az R&D partners és a KND / Sailing Performance kutatás - fejlesztési partnereivel együttműködve Mark Mills, egy alacsony szabadoldallal magasságú és agresszív vonalakkal rendelkező hajótestet álmodott meg, amelyet úgy terveztek, hogy gyenge szélben maximalizálja a forma stabilitását, miközben megőrizte az alacsony nedvesített felületét.
„Az igazán lenyűgöző az, hogy ez egy 30 láb hosszú hajó, hasonló sebességgel megy a széllel szemben, mint egy Performance 40 - es.” - mondja Swete.
Lance Adams korábban tulajdonosa volt egy Corby - designed cruiser – racer - nek, de valami sportosabbat keresett, amikor is bekerült a Cape 31 osztályba. Gondolkozott J – 70 - ben, illetve a Solent – en oly kedvelt FAST40+ - ben is de valahogy nem ragadta magával egyik osztály sem. Swete - el folytatott beszélgetés után Adams vett egy Cape 31 - et anélkül, hogy valaha is vitorlázott volna ilyen hajóval. „Úgy hangzott, mint az a hajó, amelyre a Solent - nek már egy ideje szüksége van” – mondja Adams.
A Katabatic volt a második hajó az Egyesült Királyságban, és Adams rendszeresen versenyzett vele 2021 - ben. Adams számára az egyik legnagyobb vonzerő a szigorú one-design szabályozás volt. küzdelmes versenyt keresett az osztályban, és nem csalódott.
„A tavalyi Cowes Weeken azt hiszem, öt nap után öt különböző futamgyőztesünk volt. Szenzációs verseny ez.”
A Cape 31 eredetileg Fokvárosból származik, egy olyan vitorlás spotról, ahol a neves Maxi tulajdonos, Sir Irvine Laidlaw szereti az idejét tölteni. Laidlaw olyan új dizájnt szeretett volna, amely megvitorlázható a híres „Cape doctor” - ban, és Fokvárosi hullámzásban. „Az ő koncepciója, egy masszív 30 lábas hajó volt amely maximális élvezetet biztosít” - magyarázza Swete.
„Természetesen nem IRC hiénának tervezték, csak egy olyan hajónak, ami a lehető legjobb Fokvárosban, és amelyet a Solent adottságaira is adoptálni lehet”
A Cape 31 elsősorban a pályaversenyzésre vagy alkalmanként hosszú távú napi versenyekre, mint például a Round the Island Race készült. Az osztály egy 90 mérföldes Cannonball Run – t is tervez, Antigua - tól St. Marten – ig.
A hajó tervezésével Mark Mills kapott megbízást még 2017 - ben, és bár kezdetben Dél - Afrikában sikeres volt az osztály, néhány évbe telt, mire szélesebb körben több országban is elterjedt.
„Néhány nemzetközi csapatot meghívtak Fokvárosba, hogy versenyezzenek a hajóval, amely elég jól ment, de akkor ezen nem lépett túl a hajó. A változás akkor kezdődött amikor áthoztuk a hajót az Egyesült Királyságba, és elkezdtünk versenyeket nyerni az IRC - ben, akkor kapott megfelelő figyelmet, és ekkor indultak be igazán a dolgok.” - emlékszik vissza Swete.
A Cape 31 osztály központja most határozottan az Egyesült Királyság felé tolódott el, de a handicap teljesítménye bátorságot adott több tulajdonosnak is, hogy hajókat rendeljenek a világ különböző részein.
Az osztály mára nagyon be van ágyazva a Solent - be, olyannyira, hogy nemzetközi csapatokat vonzunk már ide. Van egy amerikai csapatunk a helyi regattainkra, és egy holland is. De hamarosan elkezdünk osztályként utazni. Először a Karib térségbe utazunk, és versenyezni szeretnénk a Palmai – öbölben is. Ausztráliában indul egy flotta, és ezeknek a hajóknak az a szépsége, hogy konténerben könnyen szállíthatóak.
A hajó high - performance és handicap tulajdonságai mellett a szigorú osztályszabályok teszik vonzóvá – meséli Swete és partnere, Dave Bartholomew. Ez egy owner - driver osztály, ahol legfeljebb három profi vitorlázó engedélyezett a legénységben, bár Swete arra ösztönzi a csapatokat, hogy kevesebbel vitorlázzanak.
Cape 31 technikai adatai:
Teljes hossz: 9.56 m
Szélesség: 3.10 m
Merülés: 2.45 m
Súly: 1,770 kg
Nagyvitorla: 39 m2
Orrvitorla: 25 m2
Gennaker: 116 m2