Siófok  2.7  •  1.2 kn       

Keszthely  0.9  •  3 kn       

Balatonfüred  2.4  •  2.5 kn       

Balatonboglár  2.8  •  2.6 kn       

Orfű   •  7 kn       

Velencei-tó  1.8  •  4 kn       

Tiszafüred  3.3  •  5.4 kn       

Mályi-tó  2.7  •  7.6 kn       

2024. december 27., péntek

Szabi Ocean Racing - Frontról frontra Délnyugat felé

Szabi Ocean Racing - Frontról frontra Délnyugat felé

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Weöres Szabolcs első magyarként rajtolt a valaha volt legnagyobb, 137 hajót számláló mezőnyben.

Egy hete rajtolt a Route du Rhum - Destination Guadeloupe szóló Atlanti-óceán átkelő vitorlásverseny. Weöres Szabolcs első magyarként rajtolt a valaha volt legnagyobb, 137 hajót számláló mezőnyben. Hét versenynap elteltével Szabi a teljes táv hozzávetőleg 40 százalékát tette meg, menete stabil, kedve jó, küzdőszelleme töretlen, arra koncentrál, hogy behozza a hajót a Gaudeloupe-i célba.

Az egy hete elrajtolt mezőny a verseny elején még viszonylag egyben haladt, majd egyre inkább elhúztak az újabb és gyorsabb hajók, a mezőny szétnyúlt. A rajt után a Szabi Ocean Racing 18:27-kor vette Cap Fréhel bóját és együtt volt a mezőnnyel. Az éjszaka mindenki számára nehéz volt a nagy forgalom, a szélirány és az áramlás miatt.

Szabi számára az első éjszaka legfontosabb célja az volt, hogy biztonságban elhagyja Ouessant szigetét, majd eldöntse, hogy dél felé forduljon-e, illetve meddig menjen délnek, vagy egyenesen nyugatra vitorlázzon, hogy ott minél hamarabb elérje az első hidegfrontot.

Szabi eleinte inkább a mezőny alatt, hozzájuk képest délre vitorlázott, ezzel látszólag komoly hátrányba került - de csak látszólag, mert ezen az oldalon sokkal biztonságosabb útvonalon tudott kijutni az öbölből és a csatornából. Jó ideig haladt még jobbcsapáson inkább a mezőny alatt, majd amikor elkezdett fogyni a szél, egy hosszú balcsapásos menettel a mezőny közepétől inkább lúvra került és onnan a szélfordulót kihasználva hosszú jobbcsapásos cirkálással - közben egy-egy rövidebb feljebb igazítással ment tovább. Így végül a nyugati irányt választotta, de kevésbé radikálisan, mint néhány ellenfele.

Szabolcs az egy héttel ezelőtti rajt óta legalább három fronton vitorlázott át, és jelenleg valahol az Azori-szigetek magasságában halad.
„A 180 fokról fújó szél 210 fokra pörgött el és ereje eközben 25-30 csomóról 15 csomóra szelídült, az azt jelenti, hogy túljutottam egy fronton. Amikor a szél 270 fokra fordul, csapást váltok és elindulok dél felé a következő frontig, amiben megint húzok egyet nyugatra” – jelentette Szabi a verseny negyedik napján.

második front probléma nélkül telt, bár eléggé kimerítő volt. A legerősebb széllökések éjfélkor érték utol. "Nem volt gond, 32 csomós szélben, a nagyvitorlán 2-es reffel és egy J3 orrvitorlával haladtam. Később már sokkal nehezebb lett - változatos körülményekkel és 10-30 csomó közötti széllel. Állandóan figyelnem kellett a autopilotot és a hajót.”

Az azóta eltelt két napban Szabi már a harmadik fronton is áthatolt, és bal csapáson vitorlázott az erős szél és az újabb front felé.

A 38 rajtoló egységet számláló IMOCA mezőnyben a HUN-23 a kezdetben a mezőny végén hajózó versenyzők közül már jónéhány ellenfelet megelőzve a középmezőny második felébe kapaszkodott fel. Jelenleg a 25. pozícióban halad, a vezető Apiviától csaknem 569 tengeri mérföldre, a céltól pedig még 2209 mérföldre vitorlázva. A nem foilos hajók között is szépen lépeget előre, pár napja a 8. helyen volt, legutóbb pedig már a 7. pozícióban tartózkodik úgy, hogy mögötte hajózik három foilos építésű egység is.

A Szabi Ocean Racing projekt a 2024-es Vendée Globe-on való indulást tűzte ki célul, ennek egyik kvalifikációs feltétele a mostani Route de Rhum https://routedurhum.com/fr teljesítése, így Szabi számára most a sikeres célba érés a legfontosabb. A felkészülési folyamatban egy ilyen verseny rengeteg hozadékkal jár, jó lehetőség összevetni a saját és hajó képességeit a többiekével, sok-sok tapasztalatot lehet szerezni, “éles” körülmények között lehet egyre inkább kiismerni a hajót, a manővereket, a döntéshozatali szituációkat.

Kevesebb mint egy héttel a rajt után megszületett a 2022-es Route du Rhum abszolút győztese is. Fantasztikus új rekorddal ért célba Charles Caudrelier a Maxi Edmond de Rothschild nevű Ultim trimaránnal. 6 nap 19 óra 47 perc alatt teljesítette a légvonalban 3543 tengeri mérföldes távot. Értelemszerűen nem légvonalban vitorlázott, így a megtett út 4399 tengeri mérföld lett, amit 26,9 csomós átlagsebességgel rohant végig.

NYOMKÖVETÉS:

https://carto-prod.routedurhum.com/en/index.html?fbclid=IwAR0xYLajsotptSQCJGGDxFbCpm4gKoZ6aL8ktn-NWxd2hWnOt9VRZb6HO8Y

A Szabi Racing projekt támogatói:

Szerencsejáték Zrt., MVM Csoport, Mol-Új Európa alapítvány, Green Go, Be Light, 878, Solarmarkt, Petrányi Autó, Ursuit, Musto, Gottifredi Maffioli

FINNesek kaladjai Görögországban Előző

FINNesek kaladjai Görögországban

Kiváló téli kiruccanásnak ígérkezik a Düsseldorfi Boot Következő

Kiváló téli kiruccanásnak ígérkezik a Düsseldorfi Boot