Siófok  12.7  •  15.6 kn       

Keszthely  14.9  •  12 kn       

Balatonfüred  12.4  •  13.3 kn       

Balatonboglár  12.7  •  17 kn       

Orfű  17  •  10 kn       

Velencei-tó  15.5  •  16.8 kn       

Tiszafüred  17.2  •  12.9 kn       

Mályi-tó  15.5  •  11.8 kn       

2024. március 28., csütörtök

Londonba megy Knut hajószörnyetege

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Az akár száz harcost is magába fogadó 11. századi viking hadihajó, a Roskilde 6 egy koppenhágai kiállítás után jövőre Londonba megy

Londonba megy Knut hajószörnyetege

hogy a British Museum frissen megnyíló viking kiállításának egyik legfontosabb látnivalója legyen.

A Roskilde 6 névre hallgató hajó tengeren való feltűnése igen rossz hír lehetett a térség lakóinak: az Északi-tenger zsákmányra éhes harcosokkal teli hadihajójánál kevesebb volt félelmetesebb a 11. századi Európában. Jelenleg a hajó gerendái a koppenhágai Dán Nemzeti Múzeum konzerváló központjában, a főváros külvárosában találhatóak, s arra várnak, hogy átkelhessenek az Északi-tengeren, s a British Museumban állíthassák ki őket.

A valaha volt legnagyobb viking hajóra 1996-ban véletlenül bukkantak rá Roskildénél, Dánia ősi fővárosa mellett egy keskeny fjordban. A szakemberek úgy becsülik, hogy a valószínűleg szándékosan elsüllyesztett vízi jármű építése több mint 30 ezer órát vett igénybe. A hajó 36 méter hosszú volt, vagyis négy méterrel nagyobb, mint VIII. Henrik 500 évvel később épített zászlóshajója, a Mary Rose, s hat méterrel hosszabb a Glendalough-i Tengeri Paripánál, amellyel 2007-ben vállalkozó kedvű régészek Dániából Skóciát megkerülve Dublinba hajóztak.

„Ez egy csapatszállító hajó volt” – mondta Gareth Williams, a British Museum munkatársa. A tölgyfából, valószínűleg az 1025 utáni években épült hajócsoda száz harcost tudott szállítani, akik 39 pár lapáttal hajthatták meg közlekedési eszközüket, ha a négyzet alakú gyapjúvitorla a szélcsend miatt nem lendítette előre őket.

A harcosok fegyvereiket és élelmiszerkészletüket (édesvíz, mézsör, sózott, szárított birkahús) az ülések között tárolták. Minden bizonnyal igen kényelmetlen utazás lehetett, azonban a hajó gyors siklása kárpótolhatta a vikingeket: átlagos sebessége 5 csomó lehetett, míg végsebessége a 20 csomót is elérhette. Nagy élelmiszer-utánpótlásra pedig nem volt szükség, hiszen a part menti gazdag kolostorok raktárai "kisegítették” az éhes hódítókat.

A hajó valószínűleg nem egyedül közlekedett. „Vannak feljegyzések, amelyek több száz hajóból álló flottákról szólnak” – mondta Williams. „Szóval egy több mint 10 ezer fős tengeren és szárazföldön egyaránt gyorsan mozgó hadseregről beszélünk. Ezek a hajók nagyon drágák voltak, s a pusztítás szimbólumaivá váltak” – tette hozzá.

A vizsgálat szerint a Roskilde 6 a mai Anglia, Dánia és Norvégia területét uraló Knut (Kanut) király (992-1035) idejében épülhetett; egy legenda szerint Knut bevitette trónját a közeledő dagályba, hogy így bizonyítsa be alattvalóinak, a természet felett áll. Udvaroncai később kihozták a tengerből, mielőtt megfulladt volna.

A törékeny lelet megóvása érdekében az eredeti gerendákat acélvázak közé illesztik, amelyek teljes hosszában és formájában újraalkotják a hajót, amely a júniusban megnyíló dániai viking kiállítás fő látványossága lesz, mielőtt Londonba szállítják, hogy a British Museum 2014-ben megnyíló kiállításának ékköve legyen. A szállítást két konténerben, egy teherhajón és egy teherautón fogják kivitelezni.

A Vendée Globe legfiatalabb indulója érte el elsőként a Horn-fokot Előző

A Vendée Globe legfiatalabb indulója érte el elsőként a Horn-fokot

Trofea Marcello Campobasso - Nápoly, 2013. január 4-6. Következő

Trofea Marcello Campobasso - Nápoly, 2013. január 4-6.