Siófok 6.1 • 14.5 kn
Londonba megy Knut hajószörnyetege
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Az akár száz harcost is magába fogadó 11. századi viking hadihajó, a Roskilde 6 egy koppenhágai kiállítás után jövőre Londonba megy
hogy a British Museum frissen megnyíló viking kiállításának egyik legfontosabb látnivalója legyen.
A Roskilde 6 névre hallgató hajó tengeren való feltűnése igen rossz hír lehetett a térség lakóinak: az Északi-tenger zsákmányra éhes harcosokkal teli hadihajójánál kevesebb volt félelmetesebb a 11. századi Európában. Jelenleg a hajó gerendái a koppenhágai Dán Nemzeti Múzeum konzerváló központjában, a főváros külvárosában találhatóak, s arra várnak, hogy átkelhessenek az Északi-tengeren, s a British Museumban állíthassák ki őket.
A valaha volt legnagyobb viking hajóra 1996-ban véletlenül bukkantak rá Roskildénél, Dánia ősi fővárosa mellett egy keskeny fjordban. A szakemberek úgy becsülik, hogy a valószínűleg szándékosan elsüllyesztett vízi jármű építése több mint 30 ezer órát vett igénybe. A hajó 36 méter hosszú volt, vagyis négy méterrel nagyobb, mint VIII. Henrik 500 évvel később épített zászlóshajója, a Mary Rose, s hat méterrel hosszabb a Glendalough-i Tengeri Paripánál, amellyel 2007-ben vállalkozó kedvű régészek Dániából Skóciát megkerülve Dublinba hajóztak.
„Ez egy csapatszállító hajó volt” – mondta Gareth Williams, a British Museum munkatársa. A tölgyfából, valószínűleg az 1025 utáni években épült hajócsoda száz harcost tudott szállítani, akik 39 pár lapáttal hajthatták meg közlekedési eszközüket, ha a négyzet alakú gyapjúvitorla a szélcsend miatt nem lendítette előre őket.
A harcosok fegyvereiket és élelmiszerkészletüket (édesvíz, mézsör, sózott, szárított birkahús) az ülések között tárolták. Minden bizonnyal igen kényelmetlen utazás lehetett, azonban a hajó gyors siklása kárpótolhatta a vikingeket: átlagos sebessége 5 csomó lehetett, míg végsebessége a 20 csomót is elérhette. Nagy élelmiszer-utánpótlásra pedig nem volt szükség, hiszen a part menti gazdag kolostorok raktárai "kisegítették” az éhes hódítókat.
A hajó valószínűleg nem egyedül közlekedett. „Vannak feljegyzések, amelyek több száz hajóból álló flottákról szólnak” – mondta Williams. „Szóval egy több mint 10 ezer fős tengeren és szárazföldön egyaránt gyorsan mozgó hadseregről beszélünk. Ezek a hajók nagyon drágák voltak, s a pusztítás szimbólumaivá váltak” – tette hozzá.
A vizsgálat szerint a Roskilde 6 a mai Anglia, Dánia és Norvégia területét uraló Knut (Kanut) király (992-1035) idejében épülhetett; egy legenda szerint Knut bevitette trónját a közeledő dagályba, hogy így bizonyítsa be alattvalóinak, a természet felett áll. Udvaroncai később kihozták a tengerből, mielőtt megfulladt volna.
A törékeny lelet megóvása érdekében az eredeti gerendákat acélvázak közé illesztik, amelyek teljes hosszában és formájában újraalkotják a hajót, amely a júniusban megnyíló dániai viking kiállítás fő látványossága lesz, mielőtt Londonba szállítják, hogy a British Museum 2014-ben megnyíló kiállításának ékköve legyen. A szállítást két konténerben, egy teherhajón és egy teherautón fogják kivitelezni.