Siófok  16.6  •  7.1 kn       

Keszthely  18.7  •  6 kn       

Balatonfüred  16.4  •  9.6 kn       

Balatonboglár  17.4  •  6.3 kn       

Orfű  16  •  8 kn       

Velencei-tó  19.7  •  7.4 kn       

Tiszafüred  17.1  •  7 kn       

Mályi-tó  18  •  7.1 kn       

2021. szeptember 23., csütörtök

(Előny)számmisztika...

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

...avagy a típushajó nem feltétlenül osztályhajó. Hazánkban továbbra is töretlen népszerűségnek örvend a Yardstick rendszerű versenyzés, de a szakszövetség részéről az utóbbi időben egyre többször hallani az ORC rendszerre történő átállás népszerűsítését. Bár a Yardstick listában már több mint 1000 felmért hajó szerepel, több hajótulajdonos továbbra is "ördögtől valónak" tartja a felmérési procedúrát, ezzel is nehezebb helyzetbe hozva magukat a Yardstick lebonyolítású versenyeken.

(Előny)számmisztika...

A Yardstick rendszer jövőjéről és a felmérés körülményeiről Csernussi Gábort, a Magyar Vitorlás Szövetség technikai bizottságának vezetőjét kérdeztük.

Az utóbbi időkben a Magyar Vitorlás Szövetség kommunikációjában egyre hangsúlyosabb szerepet kap az ORC rendszerre történő átállás. Hogyan érinti ez a Yardstick rendszer fenntartását és üzemeltetését?
Az ORC rendszerre történő átállás nem automatikus, hanem önkéntes. Németországban például 10 év alatt jutottak el oda, hogy a hajók mintegy 8%-a rendelkezik ilyen minősítéssel. Az ORC bevezetésének célja elsősorban a bajnoksági rendszer pontosítása, más országokban például nem is rendeznek Yardstick rendszerben nemzeti bajnokságot.
A Yardstick rendszer fenntartása közérdek. Mint azt más európai országok példája is mutatja, szükség van egy mindenki által elérhető versenyzési rendszerre, ugyanakkor a résztvevőknek tudomásul kell venni annak korlátait is.

Szükségesnek érzi-e ön a Yardstick rendszer folyamatos karbantartását és mik ennek a legfontosabb elemei?
Fontos, de ezt nem szabad túl hangsúlyozni. Ma már a legtöbb itthon használt hajótípus rendelkezik külföldi előnyszám referenciákkal, melyek megállapításánál más előnyszámrendszerek, így az ORC eredményeit is figyelembe veszik. Amíg nálunk egy-egy típusból sokszor mindössze egy-két egység van, külföldön az előnyszámok hasonló környezetben, de több száz, vagy több ezer hajó alapján lettek meghatározva, amely ez által jelzi annak statisztikai súlyát is.
Amíg az ORC előnyszámai szélerő, és szélirány alapján is változnak, a Yardstick egy középszélre beállított egyetlen előnyszám. Vannak gyenge szeles, és erősebb szeles versenyek, és évek, így a Yardstick állandó változtatása külföldön sem szokásos.
A karbantartás természetes eleme lenne egy hajó fizikai paraméterei – jellemzően vitorlafelület változás – bejelentése, de sajnos nem ritka, hogy ezt az érdekeltek "elfelejtik".

Tervez-e a technikai bizottság bármilyen változtatást a két rendszer kommunikációjában?
Az ismereteim szerint az összes vitorlás versenyzőhöz eljutó Vitorlázás Magazinban az utolsó tíz évben sok, az előnyszámrendszerekre vonatkozó cikk jelent meg, emellett az ORC-re vonatkozóan az MVSZ honlapon is szintén sok tájékoztatást tettünk közzé, és a folytatást is hasonlóan gondoltuk. Természetesen várjuk a javaslatokat, igényeket.
Egyúttal ki szeretném használni a lehetőséget, hogy a kommunikáció másik oldaláról is beszéljek, és egy elgondolkodtató esetet mondjak el. Sok hír, vagy álhír szól arról, hogy állítólag egy-egy versenyen ki hogyan csal. Ugyanakkor hamar kiderül, hogy még csak egy "légy szíves ne tegyél ilyet" felszólítás sem hangzik el. Egyszer Angliában láttam egy parton tárolt gyönyörű, feltűnően olcsó, egyedi építésű fahajót. Az ismert, és évek óta eredményes hajó a többiek számára gyanús lett, akik udvariasan kérték a tulajdonost a szabályos állapot helyreállítására. Mivel az a következő versenyre sem történt meg, kióvták, és később kiderült, hogy igazuk volt. Ennek eredményeként a tulajdonost azóta nem látták, a hajót kereskedőn keresztül árulják, de még így is eladhatatlan, mert a csalás bélyege rajta maradt.

Egyet ért-e azzal a törekvéssel, hogy a Yardstick rendszer fenntartásával az amatőr vitorlássport tömegbázisát erősítjük?
Feltétlenül. Az amatőr vitorlássport fejlesztése nagyon fontos, de ez akkor lenne igazán eredményes munka, ha a programban a Yardstick rendszer fenntartása mellett a szabályismeret, és a hajós etika oktatása, illetve betartása is legalább ilyen súlyú célként jelenne meg.

Sokan azért nem mérettetik fel a hajójukat, mert túl komplikáltnak és hosszadalmasnak tartják. Milyen feltételekkel regisztrálhatja magát egy új egység a YS rendszerben?
A hajó felmérettetéséhez a tulajdonosnak érvényes hajólevéllel, egy előre megbeszélt időpontban, és helyen adategyeztetésen kell részt vennie, más adminisztratív teendő nincs ezzel kapcsolatban.

Szintén sokan vannak azok a hajósok is, akik úgy gondolják, hogy ha már egyszer a hajójuk típusa szerepel a Yardstick listában, akkor azzal a számmal ők is rajthoz állhatnak, nekik nem szükséges külön felméretni a hajójukat. Ezzel is összemossák az osztályhajó és típushajó fogalmakat. Regisztráció és felmérés szempontjából mik a legfontosabb eltérések ezen hajók esetében?
Gyakori hiba a fenti fogalmak félreértése. Léteznek egyedi, illetve kisebb nagyobb sorozatban azonos alap-paraméterekkel gyártott úgynevezett típushajók. Ezek között is vannak olyan, alapvetően nem versenyzésre tervezett típusok, amelyeknél például a spinakker használata opcionális, így méretét a típusleírás sem tartalmazza. Az, hogy egy hajó típushajóként született, az egyáltalán nem jelenti azt, hogy később nem építették át, nem került bele eltérő rudazat, vitorlázat, ami pedig nagyon is gyakori jelenség.
A népszerűbb típusok tulajdonosai egymással osztályban versenyeznek, amelyek önálló, részletes technikai előírással rendelkeznek, és az ennek történő megfelelést felméréssel kell igazolni. Az így osztályba sorolt hajók többsége azonos előnyszámmal rendelkezik, ugyanakkor vannak olyan osztályok is, melyek egymással más elvek szerint versenyeznek.
Ezekből is látható, hogy adategyeztetés nélkül nem szabad versenyezni.

Mit javasol azoknak a vitorlázóknak, akik még csak most kóstolnának bele a versenyzésbe és hajójuk még nincs regisztrálva az MVSZ rendszerében?
Egy előzetes konzultáció gyorsan tisztázhatja az esetleges kérdéseket, de először a lehetőségeket, és az igényeket kell összevetni. Az, hogy egy versenyző milyen formában kíván versenyezni, az számtalan körülménytől függ, ugyanakkor a jövőkép kialakítása nagyon fontos. Ha például Magyarországon osztályt alkotó típussal rendelkezik, célszerű az osztály életébe bekapcsolódnia, ettől függetlenül természetesen versenyezhet előnyszámmal értékelt versenyeken is. Ugyanakkor ennek fordítottja is igaz, hiszen több osztály a Yardstick versenyeken összegyűlt, azonos típusú egységekből jött létre.
 

Megtartotta az Inter Kupát a Gardazzurra Előző

Megtartotta az Inter Kupát a Gardazzurra

OTP Junior Utánpótlás Országos Bajnokság Következő

OTP Junior Utánpótlás Országos Bajnokság