Siófok  23.9  •  3.7 kn       

Keszthely  22.1  •  2 kn       

Balatonfüred  23.4  •  7 kn       

Balatonboglár  23.3  •  2.3 kn       

Orfű  20.2  •  3.1 kn       

Velencei-tó  22.2  •  2.6 kn       

Tiszafüred  22.1  •  6 kn       

Mályi-tó  20.7  •  5 kn       

2021. július 29., csütörtök

Ilyen lesz az idei Kékszalag - interjú az MVSZ főtitkárával

Ilyen lesz az idei Kékszalag - interjú az MVSZ főtitkárával

Európa legnagyobb tókerülő versenyének ünnepe a vitorlázók körében főpróbának nevezett Fehér Szalaggal indul, ugyanis a tervek szerint a szombati verseny rajtja előtt látványosan felvonulnak a balatonfüredi móló előtt az eddigi Kékszalag-győztes hajók

Számos újdonsággal készül a szervező Magyar Vitorlás Szövetség az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjra, valamint az azt körülvevő fesztiválra. Európa legnagyobb tókerülő versenyének ünnepe a vitorlázók körében főpróbának nevezett Fehér Szalaggal indul, ugyanis a tervek szerint a szombati verseny rajtja előtt látványosan felvonulnak a balatonfüredi móló előtt az eddigi Kékszalag-győztes hajók. Az 53. Kékszalag rajtját megelőző délutánon pedig e-sailing magyar bajnokságra kerül sor a Vitorlás téren. A Fesztivál ideje alatt megjelennek a modellvitorlások is, valamint idén a Kékszalag másnapján a tervek szerint ismét megrendezik a nagy sikerű katamarán gyorsasági versenyt is Audi Speed Challenge elnevezéssel. Minderről beszélgettünk Holczhauser Andrással, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkárával.

Hunsail.huKicsit több, mint egy hét van az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj rajtjáig. Hogy készül a Magyar Vitorlás Szövetség?
Holczhauser András: A Magyar Vitorlás Szövetség életében minden évben kiemelt és nagyon jelentős esemény. A legnagyobb hazai vitorlásverseny az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, úgyhogy természetesen hónapokkal ezelőtt megkezdődött a felkészülés az eseményre. Az idei év különleges, hiszen az Olimpia éppen a Kékszalag másnapján kezdődik Tokióban. Jelentős problémákat okozott a pandémiás helyzet, úgyhogy az elmúlt két hónapban nagy erőkkel szerveztük olimpikonjaink kiutazását. Nagyon bízunk benne, hogy az előkészületek sikeresek voltak, 25-vel kezdődnek a vitorlás versenyszámok. Visszatérve a Kékszalagra: minden évben közel háromezer sportolót mozgat meg az esemény.  Úgy gondolom Európa egyik legjelentősebb vitorlás eseménye , ennek megfelelően készül a Szövetség is. Csütörtökön rajtol a Kékszalag, előtte szombaton a Fehér Szalag vitorlásversenyre kerül sor, amely egyben Izsák Szabolcs Emlékverseny is. Idén készülünk egy különlegességgel: a Fehér Szalag rajtja előtt szeretnénk felvonultatni az összes olyan hajót a balatonfüredi móló előtt, amely Kékszalagot nyert és a legidősebb Kékszalag-győztes kormányosokat is kivisszük a vízre.

A verseny előkészületei megfelelően zajlanak, számos újdonságok lesznek az idei évben. 2021-ben rendeztünk először e-Sailing Magyar Bajnokságot és a Magyar Bajnokság döntőjére július 21-én 17:00-tól kerül majd sor a Vitorlás téren. Egyik támogatónk a KPMG Fair Play díjat alapít a versenyre, amire eddig nem volt példa. A 878 Co.-val kötött együttműködésünk alapján egy kék ruhaszettet kap majd a győztes csapat minden tagja – új vitorlásmárkáról van szó, és nagyon bízunk benne, hogy nemzetközi porondon is megállja majd a helyét. A Kékpántlika versenyünket immáron a tizennegyedik alkalommal rendezzük meg - az eseményt teljesen átszerveztük a korábbiakhoz képest. A szerdai rajtot szombatra halasztottuk és az eddigi túraversenyt egy, a füredi mólóhoz közeli pályaversennyé módosítottuk. Nagyon szeretném mindenki figyelmét felhívni, hogy itt találkozhatnak legfiatalabb sportolóinkkal. Bízunk benne, hogy szülők, barátok eljönnek és megtekintik majd az eseményt 24-én szombaton 10:00 – 12:00 között.

Néhány éve már hol az időjárás, hol a vírus-helyzet miatt elmaradt, ugyanakkor nagy sikere volt annak idején annak a gyorsasági versenynek, melyet a balatonifüredi móló előtt a leggyorsabb, leghíresebb, köztük a Kékszalag rekorder részvételével is tartott a Magyar Vitorlás Szövetség. Idén megtartják ezt a nagyon látványos gyorsasági versenyt?

Igen. Idén is partnerünk az Audi és az Audi Speed Challenge-t 23-án 14:30-tól tartjuk a szokásos helyen a balatonfüredi móló előtt. A katamaránok legtöbbje visszajelezte indulási szándékát  és nagyon bízunk benne, hogy friss szélben tudjuk megrendezni a versenyt. Ez egy rettentően látványos, egy jó kis északi szélben rendezett esemény volt. A Fifty-Fifty éppen orra állt erről van egy nagyon jó fotósorozat is. Illetve Vándor Robiék az akkori hajójukkal a mólótól tíz méterre repültek és legalább ezer fő nézte a mólóról az eseményt. Bízunk benne, hogy meg tudjuk rendezni élénk szélben, a programban benne van, várunk mindenkit.

Az is hagyomány volt az elmúlt években, hogy a modellvitorlázók is itt tartják a bajnokságot a Kékszalagon. Lesz-e idén modell-vitorlásverseny?
Igen, most már hatodik éve, hogy megrendezzük a modell-vitorlásversenyt is, erre 22-én a Kékszalag rajtját követően 10:00-kor kerül sor. Ekkor kezdenek el versenyezni egy méteres távirányítós hajókkal a versenyzők. Emellett Schiller Waterbike bemutató is lesz. Ez egy új kezdeményezés, egy katamaránra szerelt bicikli gyakorlatilag, amit megtekinthetnek és ki is próbálhatnak az érdeklődők a Tagore-sétányon.

Kicsit tekintsünk a vízre, bár egy hét van még a Kékszalag rajtjáig. Van-e már olyan előrejelzés, ami alapján lehet feltételezni, hogy milyen Kékszalagra számíthatunk idén? Az elmúlt évekhez hasonló gyenge szelesre, vagy egy kicsit izgalmasabb, gyorsabb, pörgősebb Kékszalag lesz-e a 2021-es?
Erről én még nem nyilatkoznék. Tavaly egy héttel a verseny előtt a meteorológia azt jelezte előre, hogy rettenetes vihar lesz, aztán a szél lecsökkent olyannyira, hogy negyed három után futott be az első hajó. Hétfőn este, kedden érdemes megnézni az előrejelzést, akkor már nagyon pontosan meg tudja adni az Országos Meteorológiai Szolgálat. Általában a Kékszalagok nagy része közepes, vagy gyenge szélben zajlik, vagyis a gyenge szélre optimalizált hajóknak nagyobb az esélyükre arra általában, hogy jobb teljesítményt nyújtsanak.

Nemcsak Európa egyik legnagyobb tókerülő versenye, hanem a Magyar Vitorlás Szövetség célja, hogy Európa egyik legbiztonságosabb, ha nem a legbiztonságosabb versenye legyen. Milyen biztonsági előírások, intézkedések vannak?
A vízi biztosítást már évek óta a Balatoni Vízirendészettel és a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatával karöltve végzi a Szövetség. Általában 55-60 motoros van ilyenkor a vízen és ügyeletben, ha bármilyen baleset történik vagy technikai probléma adódik akkor tudjunk segíteni a versenyzőknek. Emellett a Pandémia még jelen van, úgyhogy a rajtengedélyes sportolók csak védettségi igazolvánnyal indulhatnak el a versenyen. A parti rendezvényeinket is kizárólag védettségi igazolvánnyal látogathatják az érdeklődők.

Van-e esetleg változás, van-e olyan előírás, ahol már sürget a határidő? Ilyenkor általában a vitorlázók azt mondják: hol van még a nevezés, hol van még a rajt. Van-e adminisztrációs kötelezettség, teendő jelenleg?
Igen, van. Az egyik, amit az előbb említettem, hogy a rajtengedélyes sportolóknak be kell szerezniük a védettségi igazolványt, csak akkor tudjuk elfogadni a nevezésüket. Emellett másik nagyon fontos dolog, hogy július 16-ig azaz a Fehér Szalag előtti pénteki napig lehet új hajót regisztrálni a Szövetség rendszerében. Tehát ha valaki olyan új hajóval szeretne indulni a Kékszalagon, ami még nem szerepel a Versenyrendszerben rendszerben (VIHAR), regisztrálja hajóját péntekig. A többi adminisztratív teendőre egészen szerda estig lehetősége van bárkinek. 

Holczhauser Andrásnak, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkárának eddig melyik volt a legemlékezetesebb Kékszalagja?
Talán a 2011-es, amikor a zivatar betört este 11 óra körül Keszthelynél gyönyörű villámlással és eléggé élénk 70-80 kilométer per órás szélben vitorláztunk. Az gyönyörű pár óra volt, talán arra emlékszem vissza a legszívesebben.  

A Kékszalag előestéjén rendezik az E-vitorlázást hazai döntőjét Balatonfüreden Előző

A Kékszalag előestéjén rendezik az E-vitorlázást hazai döntőjét Balatonfüreden

Fertő tavi arany a Csoki Kupán Következő

Fertő tavi arany a Csoki Kupán