Siófok  1.6  •  11 kn       

Keszthely  -2.1  •  5 kn       

Balatonfüred  1.3  •  10.4 kn       

Balatonboglár  1.6  •  4.4 kn       

Orfű  -0  •  10 kn       

Velencei-tó  -0.1  •  13.4 kn       

Tiszafüred  -0.6  •  6.3 kn       

Mályi-tó  -0.8  •  4.1 kn       

2024. november 22., péntek

SZIGLIGET motoros személyhajó

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A Balatoni Hajózási Zrt. évek óta jelentős figyelmet fordít hajóparkjának korszerűsítésére, az elavult vízibuszok lecserélésére. Ennek a programnak a keretében került sor a Bódeni-tóról a német Bodanwerft hajógyártól egy félkész hajótest megvásárolására, amelyet a Balatoni Hajózási Zrt. siófoki telephelyén fejezett be saját elképzeléseinek megfelelően.

SZIGLIGET motoros személyhajó

A szerződéskötésre 2011. októberében került sor. November 14. és 19. között megtörtént a Bodanwerft hajógyár kikötőjében álló 1079. építési számú hajó félkész felépítménynek levágása és a hazaszállítás előkészítése. Erre a közúti és vízi szállítóeszközök és műtárgynyílások korlátozott mérete miatt volt szükség.

Szállítás

A hajótest és felépítménye 3 nagyobb és több kisebb darabban közúti trélerre kidaruzva december 13-án indult 10 napos útjára. Az első, Kressbronn am Bodensee és Roth bei Nürnberg közti szakaszt két nap alatt tette meg az autópályán gyakran 70-80 km/h-s sebességgel haladva. Nürnberg kikötőjében a test és a többi szekció is egy önjáró uszály, a „HERSO-I” raktárterébe került beemelésre. A hajó gyomrában, a lezárt raktárfedelek alatt 5 napos utazással a csatornákon és a Dunán haladva érkezett meg Dunaújvárosba. Itt december 20-án reggel került sor a kidaruzására, és egy újabb közúti tréleren való rögzítésre. Az utat Siófokig közúton teljes útzár mellett tette meg a hajó az éjszaka folyamán. Másnap a Siófok-Kiliti sólyán a hajótest alá kiépítettük a sólyaszánkókat, a trélerek eltávolítása és a hajó megdöntése után, 22-én megtörtént a hajó vízre eresztése. A délután folyamán a hajót két munkaladikkal vontatva felúsztattuk a Sió csatorna városi szakaszán és végül megtörtént a hajó átzsilipelése a Balatonra. A hajó december 22-től a Balatoni Hajózási Zrt üzemi kikötőjében várta az új évet, és a munkák megkezdését.

Építés

A hajó építésének befejezése során a fő szempont a Társaság igényeinek megfelelő, korszerű, utas barát, a legmodernebb biztonsági és kényelmi berendezésekkel felszerelt menetrendi személyhajó kialakítása volt. Ennek érdekében az eredeti német tervek több helyen módosításra kerültek, a balatoni követelményeknek megfelelően.

2012. februárjában megkezdődött a hajó felépítmény acélszerkezetének építése Balatoni Hajózási Zrt. telephelyén, melynek keretében megtörtént a szétvágott felépítmény helyreállítása, elkészült a hiányzó szakasz betoldása, valamint egy teljesen új, a Társaság elképzeléseinek megfelelő kormányállás.

Május végén megtörtént a hajó partra húzása. A sólyázás során elvégeztük a hajótest vízvonal alatti részét érintő munkákat, így felhelyeztük a hajócsavarokat, a mélységmérőt és beépítésre került az orrsugár hajtómű és a horgonyzseb kialakítása. Ekkor történt meg az első hivatalos szemle a Nemzeti Közlekedési Hatóság részéről. A hajó vízrebocsátása után megkezdődtek a hajó külső festésének munkálatai. Ezzel párhuzamosan zajlottak a hajó elektromos-, gépészeti- és asztalos szerelőmunkái, így a kábelrendszer, a világítási rendszer kiépítése, a nyílászárók behelyezése valamint a burkolatok kialakítása és felhelyezése.

Augusztusban beszerelésre került valamennyi gépészeti egység, szeptemberben elkészültek a burkolatok, helyére került a hajó valamennyi berendezése, a saját tervezésű saválló padok, a beltéri asztalok és székek, az egyedi gyártású, gombnyomással vezérelhető automata tolóajtók, a lakóterek berendezése.
A hajó építése során szinte valamennyi munkafázist a Társaság saját szakemberei végeztek el, alvállalkozók bevonására csak néhány speciális esetben került sor.

A SZIGLIGET motoroshajó fő méretei:

Hossza: 40,4 m
Szélessége: 7,2 m
Merülése: 1,1 m
Befogadóképesség: 300 fő

A hajó elnevezésére az év elején pályázatot írt ki a Balatoni Hajózási Zrt. A hajó nevére kiírt pályázatra több száz javaslat érkezett, többek között Szigliget is, és időközben azon tulajdonosi önkormányzatok részére, amely települések nevét nem viseli balatoni hajó felkínáltuk a névhasználatot. Szigliget Község Önkormányzata vállalta jelentős összegű név-szponzorálási díj megfizetését, így ezen ősi, nagy múltú községről kapta legújabb hajónk a nevét.

2012. szeptember 18-án a Nemzeti Közlekedési Hatóság részéről megtörtént a hajó üzemképességi szemléje, ennek megfelelően a hajó az ősz folyamán bemutatható és 2013-ban menetrend szerint, illetve programhajóként fog közlekedni, mind a keleti, mind a nyugati medencében, terveink szerint több útvonalon is lehet majd találkozni az új hajóval.

Wakeboard és a tájértékek Előző

Wakeboard és a tájértékek

A szigligeti kikötőt id. Szívós Istvánról nevezik el Következő

A szigligeti kikötőt id. Szívós Istvánról nevezik el