Siófok  13.9  •  3.5 kn       

Keszthely  12.9  •  5 kn       

Balatonfüred  13.5  •  7 kn       

Balatonboglár  14.1  •  3 kn       

Orfű  12  •  5 kn       

Velencei-tó  14.6  •  5.3 kn       

Tiszafüred  11.8  •  1.9 kn       

Mályi-tó  9.6  •  6.2 kn       

2024. április 19., péntek

Több mint hatszáz hajót várnak a 44. Kékszalagra

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Július 5-én, csütörtökön 9.00 órakor rajtolnak a legnagyobb magyar vitorlásverseny, a Kékszalag résztvevői a Balatonfüred előtti rajtvonalról. A versenyt rendező Magyar Vitorlás Szövetség óvatos becsléssel több mint hatszáz hajót vár a versenyre – hangzott el a verseny hétfői sajtótájékoztatóján.

Több mint hatszáz hajót várnak a 44. Kékszalagra

A Kékszalag évek óta Európa legnagyobb tókerülő versenyeként, hazánk öt legismertebb rendezvénye közé került. A több mint 3000 versenyző között évről évre több világsztár is rajtol a versenyen. A verseny és rendezvényei több tízezer nézőt és érdeklődőt vonz nyáron a Balaton partjára.

Megdől-e idén rekord?
A 44. Kékszalag MVM Partner Nagydíj legnagyobb kérdése újra: megdőlhet-e az 1955-ben felállított Kékszalag-rekord? Akkor a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló 10 óra 40 perc alatt teljesítette a légvonalban 145 kilométeres távot.

Hihetetlennek látszik hogy a csúcsidő – amelynek körülményeit és megtörténtét sokan vitatják – ilyen hosszú múltra tekint vissza, hiszen a mai modern versenyhajók sokkal gyorsabbak, mint a ma is vitorlázó csúcstartó. Ám a sikerhez az is szükséges, hogy a verseny napján a teljes Balatonon megfelelő irányú és erejű, egyenletesen jó szél fújjon. Ez általában ritkán fordul elő, mert számtalan időjárási tényezőnek kell kedvezően alakulnia. A feladatot tovább nehezíti, hogy a Balaton több, szélviszonyaiban gyakran különböző részre osztható. Ez teszi a versenyt, a kihívást, a kalandot olyan sokszínűvé, hogy az mind több résztvevőt vonz. Többek között ezért vált a Kékszalag, a legrégebbi, és leghosszabb távon futott európai tavi vitorlás verseny, a legtöbb vitorlázót megmozgató eseménnyé az öreg kontinensen.

Idén is harcba szállnak a többtestűek
A verseny legnagyobb esélyesei persze a modern hajók. 2010-ben állhattak rajthoz először a  mai technikai szinten leggyorsabb, többtestű versenyvitorlások: a kéttestű katamaránok, és  a háromtestű trimaránok. Ezek részvételét 2013-ig a páratlan években nem engedik meg a szabályok, ám 2014-től végképp, minden évben nyílt lesz a verseny. Mivel idén is szabadon rajthoz állhatnak a többtestűek, ezért egyre több külföldi versenyző részvételére is számítanak a rendezők. A könnyű, többtestű hajók gazdaságosabban szállíthatók, mint a nagy egytestű vitorlások, illetve kisebb merülésük miatt nem akadályozza őket a Balaton viszonylag sekély vízmélysége.

A Kékszalagra hagyományosan nem csak külföldről érkeznek modern versenyhajók. A verseny minden évben megmozgatja a magyar tervezők és hajóépítők fantáziáját. Rendszeresen jelennek meg egyedi, győzelemre törő különlegességek. Idén is várhatóak különleges újdonságok a vízen.

A sebesség még nem minden
„Legalább ilyen fontos azonban az a sportteljesítmény, amelyet a lassúbb hajók legénysége nyújt, akik sokszor másfél-két napot töltenek az időjárás viszontagságainak kitéve a vizen” – mondta el Szoják Balázs, a Kékszalag főrendezője.

A Kékszalag nem csak a győztesek, a leggyorsabb hajók versenye. A Kékszalag az verseny, ahol egy időben, egy pályán versenyeznek világbajnok vitorlás sztárok és amatőr versenyzők, akár olyanok is, akik életük első vízi megmérettetésén vesznek részt.

Nem kizárólag a minél nagyobb sebesség elérésére épített versenyvitorlásokkal lehet és érdemes rajthoz állni. Az abszolút befutáson kívül 29 különböző hajóosztályban hirdetnek eredményt, így a mezőny bármely sebességi rétegébe tartozó azonos vagy hasonló hajókkal versenyzők egymáshoz is mérhetik teljesítményüket. Sokan akadnak olyanok is, akiknek a fő cél a Balaton megkerülése a szabályok által megengedett limitidőn, vagyis 48 órán belül. 

Kékpántlika, az utánpótlás versenye
A Kékszalagot immár ötödik alkalommal egy ifjúsági verseny, a Kékpántlika előzi meg. A Balatonfüred-Tihany-Balatonfüred távon a vitorlás utánpótlás fiatal reménységei küzdenek meg a leggyorsabb hajó címéért. 2011-ben 118 hajó vett részt a versenyen.

A nagy távolsági verseny befutója után pedig a KÉTszalag katamarán regatta futamai kezdődnek Balatonfüred előtt. Ezen a regattán a Kékszalagról az ott érvényes alsó méretkorlátozás miatt kimaradó kisebb katamaránok partközeli versenyét figyelhetik az érdeklődők.

A Kékszalag eseménysorozat július 4-én, szerdán kezdődik a Kékpántlikával. A hagyományokkal szakítva, immár második éve csütörtökön – idén tehát július 5-én, 9 órakor  – rajtol a Kékszalag mezőnye a balatonfüredi móló elől, hogy végigvitorlázza a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred távot. A szél függvényében a legjobbak befutására csütörtök este és éjjel számítanak az erre az alkalomra kivilágított célvonalon a balatonfüredi móló előtt. Ezután szombat reggel kilenc óráig lehet még érvényesen célba érni.

A Kékszalag szervezői idén is folytatják 2011-ben megkezdett jótékony kezdeményezésüket.  A verseny rendezői a Hospice Alapítvány gyermekhospice tevékenységét támogatják, és felhívták a résztvevő versenyzők figyelmét, hogy a nevezéskor maguk is járuljanak hozzá ehhez a nemes célhoz.

Itthon is egyre népszerűbb a D-One Előző

Itthon is egyre népszerűbb a D-One

Kiváló a Balaton vize Következő

Kiváló a Balaton vize