Siófok  14.9  •  12.7 kn       

Keszthely  12.9  •  9 kn       

Balatonfüred  14.6  •  11.3 kn       

Balatonboglár  14.9  •  15.2 kn       

Orfű  13  •  10 kn       

Velencei-tó  14.9  •  11.5 kn       

Tiszafüred  13.8  •  8.6 kn       

Mályi-tó  13.8  •  7.2 kn       

2024. március 29., péntek

Itthon is egyre népszerűbb a D-One

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Az elmúlt két évben Európa-szerte egyre nagyobb számban találkozhatunk egy új hajótípussal, az egyesek által egyenesen a Finn utódaként emlegetett D-One-nal.

Itthon is egyre népszerűbb a D-One

Az olasz Devoti Sailing műhelyében készülő új egyszemélyes dingi itthon is egyre ismertebb, köszönhetően a hazai forgalmazó által rendszeresen szervezett nyílt napoknak, bemutatóknak. A típus hazai fogadtatásáról kérdeztük Csoltó Ákost, a forgalmazó Vela Sailing Kft. ügyvezetőjét.

A D-One esetében egy kifejezetten új típusról beszélhetünk, ami külföldön is még csak mostanában kezd ismertebbé válni. Miért döntöttetek úgy, hogy belevágtok a hazai forgalmazásba?
A válaszhoz egészen 2010-ig kell visszamennünk. Olaszországban Volvo Cup versenyen voltunk Melges 24-gyel. A pályán, a futamok között láttunk egy meglepően gyorsan haladó, nagyon új formatervezésű, szárnnyal ellátott, egyszemélyes dingit aminek nem megszokott módon, a nagyvitorlája mellett bő szélben gennakere is volt. Látványos volt, gyors volt, mégis – persze csak kívülről – egészen könnyedén megvitorlázhatónak tűnt, még élénk szélben is. Ez persze nem teljesen fedi a valóságot, de erről majd később. Ezt követően a parton találkoztunk Karel Samsulával, a Melges képviselőjével, tőle hallottuk először, hogy amit láttunk, az a 2000-es Sydney Olimpián finnben ezüstérmet szerzett Luca Devoti által megálmodott vadonatúj hajó. Luca valami újat, valami pluszt akart,még nagyobb sebességet, még több élményt és igazságosabb versenyzést. Ezért is lett a hajó gennakeres és ezért tervezte a szárnyakat a hajóra. A szárny által kijjebb ülhetnek, lóghatnak a versenyzők, kicsit túl lehetett vitorlázni a hajót és talán a legfontosabb, hogy a szárny állítható. 86 kg alatti versenyzők esetében a szárny a külső állásában van, míg 86 kg felett belső állásban. Ez összesen 10 cm, de végre mindegy hogy hány kiló a versenyező.
Míg Karellel beszélgettünk kiértek a partra a D–One-ok is, és alig 20 perc alatt leszerelték a hajót. Minden alkatrész, szárny, vitorla, rudazat belekerült a saját zsákjába, egy ember felhúzta a közúti utánfutóra és indult. Ez annyira megtetszett, hogy két hónap múlva az első két magyar hajó már itt is volt Keszthelyen. Az egyik a Melges24 akkori magyar forgalmazója, a másik a mi birtokunkba került. Nagyon élveztük a vitorlázást az új hajóval, így nem kellett sokáig várni az újabb beszerzésre. Ennek köszönhetően a hajót egyre többen látták, egyre többen érdeklődtek, egyre többen kérték kölcsön. Az érdeklődést látva, nem volt kérdés, hogy belevágjunk-e a Devoti hazai képviseletébe és a D-One népszerűsítésébe.

A hajó praktikusságát már említetted, mit lehet tudni a technikai részletekről?
Ahogyan már említettem, a hajót Luca Devoti álmodta meg és 2009-ben kezdődött meg a típus gyártása, de még 2010-ben is finomítottak néhány részleten, csiszolgatták, tökéletesítették a típust.
Az egész hajó karbon, és vitorlákkal együtt is mindössze 75 kg. 4 méter 23 centiméter hosszú, 2 méter 31 centiméter széles.
A hajó kétféle riggel is rendelhető. A nagyobbik esetében 11,5 m2 a nagyvitorla és 13,2 m2 a gennaker. A kisebb riggel szerelt változatnál a nagyvitorla „csak” 9,5 m2, a gennaker ugyanakkora. Ezt a könnyebb, illetve női versenyzőknek ajánljuk, 50 és 70 kg között. A nagy rigg az állítható szárny miatt 70 kg-tól akár 100-110 kg-ig tökéletes választás. A hajó bő szélben már 6 – 7 csomónál könnyedén megsiklik, kiemeli az orrát és kezdődik a gyönyör. Négyes, ötös szélhez már sok gyakorlás szükséges, az elején sokat fog borulni még a kis hajóban edzett profi vitorlázó is.
A hajó nagyon egyszerű, nagyon komplett, nagyon „kitalált”, mondhatni pofonegyszerű.

Ki az a Luca Devoti?
Az idén 49 éves, veronai születésű Luca Devoti 15 évesen kezdte vitorlázó karrierjét Star osztályban, majd rövid Laseres karriert követően, 22 évesen váltott a Finnre, amely meghozta számára a nemzetközi hírnevet. 1997-ben Európa Bajnoki címet szerzett (emellett 1994-ben, majd 2002-ben ezüstérmes volt), majd ugyanebben az évben a világbajnokságon második helyet ért el, csakúgy, mint 2000-ben az olimpián. 2007-ben skipperként és technikai tanácsadóként csatlakozott a +39 Challenge nevű olasz székhelyű csapathoz, amellyel a 2007-es Amerika Kupa kiírásban álltak rajthoz, és a kilencedik helyen végeztek.
Hajótervezőként már elég korán letette névjegyét, hiszen az általa tervezett és gyártott Finnek egymást követő három olimpián is (1996 Atalanta, 2000 Sydney, 2004 Athén) érmet szereztek.  Rangos elismerésre a D-One-nal sem kellett sokat várnia, miután ezzel a típussal 2010-ben Devoti elnyerte a legjobb olasz hajótervező díját.
„Mindent ki akartam próbálni a vitorlázásban. Versenyeztem, edzettem fiatalokat, majd a hajótervezés felé fordultam. Ennek a díjnak az elnyerése olyan, mintha újra fiatal lennék, tele új kihívásokkal a jövőre nézve” – nyilatkozta a díj átvételét követően.

Testsúlyt tekintve elég széles a szórás, és mint látható, néha még a profiknak is okozhat fejtörést. Mindent összevetve kiknek ajánlod a D-One-t?
Mindenkinek, igazából ez a lényeg! Olaszországban a versenyeken 15 –16 éves a legfiatalabb versenyző és 60–65 a legidősebb, de ülhet a hajóban akár 60 kg-os vagy éppen 100 kg-os vitorlázó is. A Devoti nem titkolt célja ezzel, hogy idővel a Lasert vagy a Finnt, vagy akár mindkettőt ez a típus váltsa le az Olimpiai Játékokon.

A D-One nem csak Olaszországban és Magyarországon örvend egyre nagyobb népszerűségnek, de Európa-szerte is egyre több helyen bukkannak fel ezek a hajók. Hogyan alakul a típus nemzetközi térnyerése?
Olaszországban 2010 óta Volvo Cup versenysorozat folyik, különböző helyszíneken 40 -50 hajó részvételével. Magyarországon kívül van már D-One flotta Angliában, Lengyelországban, Csehországban, Németországban, Hollandiában és Ausztriában is. A nagy versenyekre pedig érkeznek versenyzők már a tengerentúlról is, főként ausztrálok, új-zélandiak, argentínok. A tavalyi Gold Cup-ra pedig maga Tom Slingsby is beült a hajóba és persze meg is nyerte a versenyt.

Nemzetközileg elkerülhetetlennek tűnik a siker, de mennyire igaz ez az elmúlt év tapasztalatai alapján a hazai piacra?
Az elmúlt egy évben minden várakozásunkat felülmúlta a hajót övező érdeklődés. Sokaknak tetszik a típus, igaz egy nagy szeles „első találkozáskor” sokan meg is ijednek tőle, ami a korábban elmondottak ismeretében érthető, ráadásul egy egyszemélyes dingiben nem megszokott látvány egy gennaker. Ami a hazai piacot illeti, jelenleg összesen 5 hajó van a Balatonon, nemrégiben megalapítottuk a D-One Sportegyesületet, és folyamatosan azon dolgozunk, hogy minél többen közelebb kerüljenek, megismerjék a hajót.

Ha valaki kedvet kapna, hol ismerkedhet meg közelebbről is a D-One-nal?
Bázisunk a balatonfüredi Koloska kikötőben van, ahol sok segítséget kapunk az MVM SE-től. Itt előzetes bejelentkezés esetén szinte bármikor kipróbálható. Minden évben tartunk nyílt napokat is, idén már június elején sikeresen tartottunk egyet. Legközelebb pedig július 20-22 között a Club Aligában ismerkedhetnek meg az érdeklődők testközelből a D-One-nal, a VII. Ügyvéd Kupa keretein belül tartott nyílt napunkon.

Pörgős pályaverseny Fonyódon Előző

Pörgős pályaverseny Fonyódon

Több mint hatszáz hajót várnak a 44. Kékszalagra Következő

Több mint hatszáz hajót várnak a 44. Kékszalagra