Siófok 3.9 • 21.1 kn
Holovits Huba: Az üzleti érdek nem írhatja felül a közérdeket
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Holovits Huba: Az üzleti érdek nem írhatja felül a közérdeket
Viharos lakossági fórumon tárgyalták ki a földváriak a kikötőbe tervezett fejlesztéseket, amelyeknek köszönhetően a városvezetés szerint végre egy színvonalas nyári városközpontja alakulna ki Balatonföldvárnak.
A szerda esti lakossági fórum leginkább várt témájának már úgy futottak neki a résztvevők, hogy az elmúlt hetekben a sajtót és a közösségi médiát is megjárta a hír, hogy parkolót építenek a földvári szabadstrand helyére. Mindez onnan indult, hogy a Balaton fejlesztési program részeként a Balatoni Hajózási Zrt. több mintegy más félmilliárd forint értékben fejlesztené vitorláskikötőit. Köztük a földvárit, ami egyébként nem csak a tópart legnagyobb kikötője, de a legszebbnek tartott is. Ahhoz, hogy a hajózási cég új épületekkel is bővíthesse a kikötőt, parkolókra van szükség, amiket részben városi területen tudnak kialakítani.
Ez a városi terület a kikötő szomszédságában fekszik és bár nem minősített szabadstrand, de helyiek és a turisták is strandként használták. Ebből a zöldfelületből szakítana ki egy nagyjából 500 négyzetméteres részt az önkormányzat és adná át azt a Bahartnak 20 évre használatba, hogy ott a társaság 25 parkolót alakíthasson ki.
– Hazugság volt az, hogy a szabadstrandnak nevezett terület megszűnik és parkoló lesz a helyén – ezt Holovits Huba polgármester többször is elmondta a közönségnek. A fórumozóknak a városvezető arról is beszámolt, hogy a fél lakóteleknyi területért cserébe a város tulajdonba kapja a kikötő bejárata előtti négyszer ekkora részt. A tervek szerint Földvárnak ez a leginkább frekventált pontja is impozáns küllemet kap két éven belül: közparkot, szökőkutat, játszóteret és illemhelyet terveznek ide. Ahogy Holovits Huba a fórumon fogalmazott: 120 éves elképzelését valósíthatja meg ezzel a város, amelynek így kialakul a nyári városközpontja is.
A kikötő területének felvirágoztatása azonban azzal jár, hogy a keleti oldalon található vendéglátóhelyeket és üzleteket el kell bontani, hiszen azok nem illenek a városképbe, a 21. századi Földvár látképébe. Mindez azonban feszültséggel jár, hiszen az üzletek tulajdonosai más véleményen vannak. A polgármester meglátása szerint érthető az egyéni üzleti érdekek védelme, ez azonban nem kerekedhetnek a közérdek fölé.
Holovits Huba arról is beszélt, hogy értékbecslést követően megkezdődhetnek a tárgyalások a tulajdonosokkal, hogy azok mit kaphatnak a lebontásra ítélt épületekért cserébe. Az is elhangzott, hogy üzletek, vendéglátóegységek nélkül nem marad a kikötő, hiszen a Bahart terveiben szereplő, küllemében leginkább az ismert Csigaházra emlékeztető új kikötői épületekben és a 2019-re megújuló kaszinóban is lesznek üzlethelyiségek.
Holovits Huba azt gyanítja, hogy a kikötő melletti egységek tulajdonosai azért „háborúznak” vele, mert az üzletekhez tartozó földterület használati jogát – több mint egy évtizede – 99 évre szóló szerződések keretében minimális áron, éves szinten 100-170 forintos négyzetméteren szerezték meg a Bahart akkori vezetésétől.
– Ön itt olyan direkt módon betámadott minket, mintha ez a négy üzlet akasztaná meg Földvár világraszóló fejlesztéseit – kelt ki magából az üzlettulajdonosok nevében Kárpáti Péter, aki szerint a fórum kizárólag azt a célt szolgálta, hogy a polgármester hangulatot keltsen. Holovits Hubamindezt visszautasítva arra hívta fel a figyelmet, hogy az állami főépítész minden egyes írásos véleményt megkap, azaz egyetlen meglátás sem lesz elrejtve. Többször hangsúlyozta, hogy az önkormányzat a törvényeket betartva jár el a fejlesztésekkel kapcsolatban.
A lakossági fórumon az üzletek tulajdonosai mellett leginkább a környezetvédők hallatták a hangjukat, akik a földvári zöldterületek miatt aggódva kértek szót. A Nők a Balatonért Egyesület nevében az ismert környezetvédőnek számító geofizikus Hajósy Adrienne a Balaton-törvény rendelkezéseire hívta fel a figyelmet és óva intette az önkormányzatot attól, hogy maguk ellen uszítsák a hazai környezetvédelmi jogászokat.
Földváriáda – jegyzet
Nekünk Balatonföldvár a legfontosabb – hirdette öles betűkkel a kivetítő, s ebből lehetett következtetni arra is, hogy miért is tellett meg szerdán este a Bajor Gizi közösségi ház nagyterme. Persze aminek csak egy oka van, az meg sem történik…
A mintegy három és félórásra sikeredett rendezvényen sok minden szóba került. Elsőként a nyári szezon, amely igencsak húzósra sikeredett még a tavalyi kiemelkedő teljesítményhez képest is. Azon lehetne elmélkedni, hogy vajon a számok hazudnak-e, de jobb híján fogadjuk el: e sokat hivatkozott egzaktumok mégis fölébe magasodnak az olykor cirádásra sikeredő, igencsak szubjektív véleményeknek. Holovits Huba polgármester összefogottan, de mégis kellő részletességgel ecsetelte a helyzetet, hogy azt a nem helybéliek – köztük a szép számban megjelenő újságírók és médiamunkások is megértsék. Jó oka volt rá, hogy ezt tegye. Ugyanis a fórumot már napokkal ezelőtt megelőzte a híre, melynek során a nem baj, ha nem igaz, de jól hangzik – típusú témafeldolgozások és vélemények is napvilágra kerültek. Az, hogy a mintegy 2300 lakosú városnak hogyan is sikerült 1,2 milliárd forintos fejlesztési forrásokhoz jutnia, szinte szóba sem került. Úgy tetszett, a városvezetők nem is vágynak semmiféle vállveregetésre, de arra viszont – joggal – igen, hogy mégis a márka, Balatonföldvár legyen a legfontosabb. Elkötelezett aggódás, információhiány és nyílt üzleti érdek fogalmazódott olykor indulatos véleménnyé. A tét nem csekély: ez elkövetkezendő években az összehangolt fejlesztés-sorozattal 120 éves földvári álom valósulhat meg, létrejön az oly régen vágyott nyári városközpont, tovább épül, szépül a csodás kikötő 21. századi korszerű kiszolgáló feltételekkel és megújul a kaszinó. S néhány régebbi üzlet is új helyre kerülhet… Lehet persze azon fanyalogni, hogy a hajósok, vitorlázók „mindent visznek”, de a Balaton elképzelhetetlen volt és lesz vitorlások nélkül, akiknek a jelenléte rendre progresszív fejlődéshez vezetett, s nem csak azért mert ők egy tányér babgulyáshoz nem kérnek két kanalat!
Lengyel János