Siófok 10.5 • 1.9 kn
41th Primo Cup - UBS Trophy: Beszámoló Monacoból

Az esemény különösen érdekes volt, hiszen a rendkívüli hullámzás komoly kihívás elé állította a csapatokat
Monaco lenyűgöző kikötője adott otthont a 41th Primo Cup – UBS Trophy-nak, amelyen a J/70-es osztály is rajthoz állt 45 hajóval. Az esemény különösen érdekes volt, hiszen a rendkívüli hullámzás komoly kihívás elé állította a csapatokat. A versenyt egy parthoz közeli pályán rendezték meg, ahol a résztvevőknek nemcsak egymással, hanem az időjárás szeszélyeivel is meg kellett küzdeniük. A változékony szélviszonyok és az erős hullámzás miatt a taktikai döntések és a hajókezelési készségek kiemelkedő szerepet kaptak, ami izgalmas és tanulságos futamokat eredményezett. A verseny egyben a J/70-es osztály 2024/2025-ös Monaco Sportboats Winter Series utolsó állomása volt, amely novembertől márciusig zajlott havi események formájában.
A hétvége alatt a szélviszonyok folyamatosan változtak: az első nap elején enyhébb, 8-12 csomós szelek uralkodtak, míg a későbbi futamok alatt a széllökések elérték a 18-20 csomót is. Az igazi nehézséget azonban a nagy hullámzás jelentette, amely különösen a J/70-es hajók számára volt kihívás, hiszen ezek a könnyű sporthajók érzékenyen reagálnak a nagyobb hullámokra. A fordulóknál, manővereknél és a hátszeles szakaszokon nehezebb volt kontrollálni a hajót, keményen meg kellett dolgozni a stabilitásért és az optimális sebesség megtartásáért.
A verseny első napján az élmezőny gyorsan kialakult, és már ekkor látható volt, hogy azok a csapatok tudtak előnyt szerezni, amelyek jobban alkalmazkodtak a nehéz körülményekhez és ügyesen kezelik a hullámokat.
A második nap reggelén alig mért 1 csomós szelet a rendezőség, így halasztással indították a napot. Napközben megérkezett a szél, amiben sikeresen tudtak futamot rendezni. A harmadik versenynapra az időjárás megváltozott: a 30 csomós alapszél nem engedte ki a mezőnyt a kikötőből, így a reggeli weather meeting után lezárták a versenyt.
A J/70-es hajóknál különösen nagy kihívást jelentett a megfelelő hajó- és vitorlabeállítás megtalálása a nagy hullámzásban, mivel a rosszul beállított hajó könnyen elveszíthette a sebességet vagy a megfelelő magasságot. A csapatoknak folyamatosan figyelniük kellett, hogy ne álljanak meg hullámokon, valamint az optimális dőlés fenntartására is jelentős szerepet játszott a stabil haladás szempontjából. A fock és a grósz megfelelő összhangja elengedhetetlen volt ahhoz, hogy a hajó megtartsa az irányíthatóságát és a szükséges élességet. Azok a csapatok, amelyek gyorsan alkalmazkodtak ezekhez a kihívásokhoz, jelentős előnyre tehettek szert a verseny során.
A versenyben végig szoros küzdelem zajlott, különösen az élmezőnyben. A Yacht Club de Monaco vitorlázója, Giangiacomo Serena di Lapigio (G-Spot) az első helyért csatázott a Denis Infante vezette Euro Voiles csapattal, míg a harmadik helyre a svájci Marie (Simon Kaiser) hajózott be. A Corinthian kategóriában az Euro Voiles csapata végig megőrizte vezető helyét a svájci Marie és Ailoa előtt.
Igaz, csak az utolsó két versenyen, de részt vettünk a MaffiJa csapatával. Egy ilyen téli versenysorozat során szerzett tapasztalatok rendkívül értékesek, hiszen a nagy hullámzásban és a változékony időjárási körülmények között való helytállás hosszú távon nagy előnyt jelenthet a jövőbeni versenyeken. Mindemellett minden csapat segítőkészen állt az osztály új tagjaihoz, így könnyen be tudtunk illeszkedni a hétvégék alatt.
A 41th Primo Cup – UBS Trophy ismét bebizonyította, hogy a vitorlázás nemcsak technikai tudást, hanem kiváló csapatmunkát és gyors alkalmazkodást is igényel.
Tóth Elizabet Virág
Fotok: https://yachtclubdemonaco.smugmug.com/Primo-Cup-Trophée-UBS/Primo-Cup-Trophée-UBS-2025/PHOTO
Verseny weboldala: https://yacht-club-monaco.mc/en/ycmevents/primo-cup-ubs-trophy/