Siófok  12.7  •  3.9 kn       

Keszthely  9.9  •  4 kn       

Balatonfüred  12.4  •  1.7 kn       

Balatonboglár  12.5  •  5.4 kn       

Orfű  12  •  0 kn       

Velencei-tó  10.4  •  5 kn       

Tiszafüred  9.1  •  4.5 kn       

Mályi-tó  11.2  •  2.6 kn       

2024. április 26., péntek

A Gyapjas testvérek az éremfutamban

A Gyapjas testvérek az éremfutamban

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A magyar páros a mai tizedik és tizenegyedik futamban elért negyedik és tizenötödik helyével, az összetettben kilencedikként került a holnapi éremfutamba, amelyen az első tíz hajó csap össze még egyszer, utoljára. Ráadásul az itt elért helyezési pontok duplán számítanak, ezzel még egy kis plusz izgalmat hozva a remekül megrendezett portugáliai világbajnokság zárónapjára.

A magyar páros a mai tizedik és tizenegyedik futamban elért negyedik és tizenötödik helyével, az összetettben kilencedikként került a holnapi éremfutamba, amelyen az első tíz hajó csap össze még egyszer, utoljára. Ráadásul az itt elért helyezési pontok duplán számítanak, ezzel még egy kis plusz izgalmat hozva a remekül megrendezett portugáliai világbajnokság zárónapjára.

Az éremfutam Gyapjas Balázsnak és Zsombornak nagy siker, hiszen ez világbajnokságon még egyszer sem sikerült nekik, ezúttal világbajnokot, világbajnoki helyezetteket, olimpiai ezüstérmest és több, a tokiói olimpiára kvalifikált egységet utasítottak maguk mögé. Közhely, de igaz: roppant kiegyensúlyozott ez a mezőny, egy-egy apróságon tíz hely is múlhat, akár csak egy-egy szakaszon…

Az olimpiai részvételi jog kiharcolása azonban nagyon nagy valószínűséggel nem sikerült. Hat európai páros küzdött az egyetlen kvótáért, ebben a külön versenyben csak a portugál Costa testvérek előzik meg Gyapjasékat. Costáéknak 51 pont az előnyük, extrém, a versenyszabályok legeldugottabb részében leírt szituáció okozhatja csak a pozíciójuk elvesztését, ez azonban itt Portugáliában velük nem fog előfordulni. A rend kedvéért várjuk meg a hírrel a holnapi zárónapot.

A mai futamokra ismét a part felől fújó, északias, csíkos és forgolódó, 6-11 csomós szélben került sor.

A délelőtti, tizedik futam rajtja előtti percekben szinte minden hajóban a kormányos vagy a legénység felállva kémlelte a pályát, vajon melyik oldalon frissebb, merre leng a rajt után a szél.  Gyapjasék parádés, pontos rajtot vettek a rendezőségi motorosnál, a pálya jobb oldalán remekül mentek fölfelé, kontrollálva a mezőnyt. A bőszeles küzdelmek után a második cirkálószakasz elején megint vezettek, aztán később egy szélfordulóval kerültek eléjük a britek, a svájciak és az amerikaiak.

A tizenegyedik, délutáni futam taktikájának az alapja az éremfutamba kerülés kiharcolása volt. Az elsődleges terv egyszerűnek tűnt: a közvetlen közelben lévő japán és görög egységeket kell kontrollálni, és az első húsz hely valamelyikén befutni. Ám ahogy szokott lenni, ez a szép terv már az első cirkálószakaszban borult: jól ment elöl az angol és a török hajó, veszélyesek lettek a franciák is. Újra kreatívan, sokfelé figyelve, néha kockáztatva kellett versenyezni. A tizedik hely a futam elején biztató volt, ám bőszélben egy szélforduló után a huszonhetedik, gyakorlatilag az utolsó helyen találták magukat a fiúk. Szerencsére nem adták fel (nem szokásuk amúgy), és keményen végignyomták a futamot úgy, hogy végül tizenötödikként futottak be.

A versenyen szakaszonként, a szélerő függvényében zászlójellel engedélyezték vagy tiltották a pumpálást, ha lehetett, akkor a hajó, a vitorlák ritmikus mozgatása, a hullámokhoz való alkalmazkodás a vitorlázás fizikai sport oldalát domborította ki, látványos módon.

Tizenegy futam után elmondható: a portugálok nagyon jó világbajnokságot rendeztek. Jók voltak a pályák, jól alkalmazkodtak az időjárás, a szél változásaihoz. Gyors volt az eredmények közzététele, a sajtót is kiszolgálták fotókkal, videókkal. Remek volt a futamok élő közvetítése gumimotorosokból, két kamerával, szakszerű kísérő műsorvezetéssel a stúdióból. A youtube kommentekre gyorsan reagáltak, akár írásban, akár magában az élő adásban. A sikert a nemzetközi 470-es osztályszövetség is észrevette: mivel az idei Európa-bajnokság megrendezése Hyeresben a franciaországi COVID korlátozások miatt lehetetlenné vált, Vilamoura kapta meg a rendezés lehetőségét. 2021 április 30. és május 7. között tehát ugyanitt Portugáliában találkoznak a legjobb európai „négyhetvenesezők”.

Eredmények

Szöveg: Visy László Oszi

470-es VB: Nem sikerült előrébb lépni Előző

470-es VB: Nem sikerült előrébb lépni

A Gyapjas testvérek behúzták az éremfutamot, de a portugálok örülhetnek Következő

A Gyapjas testvérek behúzták az éremfutamot, de a portugálok örülhetnek