Siófok  1.6  •  13.7 kn       

Keszthely  -1.1  •  5 kn       

Balatonfüred  1.3  •  12 kn       

Balatonboglár  1.6  •  4.7 kn       

Orfű  -0  •  9 kn       

Velencei-tó  0.9  •  14 kn       

Tiszafüred  -0  •  6.8 kn       

Mályi-tó  -0.3  •  1.9 kn       

2024. november 22., péntek

A J – Class Yacht - ok második fénykora

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A J – Class Yacht - ok második fénykora

A J – Class Yacht - ok második fénykora

Kis összefoglaló a J – Class Yacht - okról

Amióta az eszemet tudom a J – class yachtok voltak mindig is a legfenségesebb hajók, amelyek valaha is szeltek a világ tengereit és óceánjait. A 10 kts körüli sebesség kreutzban és a kicsit több mint 15 kts hátszélben, nem a rohanó katamaránok világa, de aki látott már ilyen hajókat versenyezni az tudja, hogy nehéz szavakat találni, arra az élményre, amit ezen yachtok látványa nyújt.

A J – yachtok és az America’s Cup elválaszthatatlanok. A Vehsheda – t kivéve mindegyik Yacht építésének célja a kupa megnyerése volt. 1929 és 1937 között 20 J yachtot terveztek. Ebből összesen tíz épült meg és mindössze hat volt, amely vitorlázott a Kupáért. A modern J – k tervrajzai is mind részben vagy egészben kötődnek a harmincas évekbeli tervekhez.

Idén januárban tették vízre a Svea – t így már kilenc J – yacht szeli kis bolygónk nagyvizeit. A kilenc hajó összsúlya 1611 tonna és közel 8360 m2 vitorlával rendelkeznek. Piaci értékük körülbelül 100 millió Angol Font, de aki vitorlázik, úgy gondolom, nem vitatkozik azzal a tézissel, hogy értékük felbecsülhetetlen.

Eredetileg összesen tíz J - yacht épült az 1930 – as években és maximum, négy volt, ami egyszerre együtt vitorlázott, ezen kívül három vashulladékként végezte. Ehhez képest óriási fordulat az osztály életében, hogy az elmúlt nyolc évben öt ilyen yachtot bocsájtottak vízre.

Az idei évben a St. Barths Bucket – en már hat J – yacht vitorlázott együtt. Nyolc hajó a kilencből már biztos ott lesz a Bermudákon az America’s Cup kiegészítő programjaként szervezett America’s Cup Superyacht Regattán és az America’s Cup J - Class Regattán. Eddig a rekord a hét J - yacht volt, ami valaha egy mezőnyben vitorlázott. Pár évvel ezelőtt még nem sokan gondolták, hogy ez a csodálatos osztály újra feltámad és aktívabb lesz, mint valaha. A másik csodálatos hír, hogy az osztálynak idén először lesz világbajnoksága. A helyszín mi más is lehetne, mint New Port R.I.

Az osztály páratlan nem hasonlítható semmilyen más hajóhoz. Komoly múltja és történelme van, de emellett a legmodernebb felszerelésekkel és technikai eszközökkel vitorláznak. Ezek a yachtok a multimilliomosok játékszerei. Összehasonlítva a Maxi yachtok - kal a belső tereik és bútorzatuk a klasszikus értékeket és a luxust tükrözik. Egy másik előnyűk a csodálatos alakjuk mellett, hogy alkalmasak hosszabb tengeri túrákra és versenyzésre egyaránt.

Fordulópont az osztály életében:

Az elmúlt tizenöt évben folyamatosan végig kísérhettük a J – k újjászületését, kezdve az 1930 – ban épült legkisebb (120ft) fa Shamrock V – től a legújabb alumínium remekműig a 143 lábas Svea – ig.

Az igazi fordulópontot az America’s Cup Jubileumi regattája jelentett 2001 – ben Cowes – ban. A versenyt megelőző húsz évben ezek a hajók csak túrázgattak amatőr legénységgel, de amikor az Endeavour megmutatta, hogy ezek a hajók mire képesek profi legénységgel akkor valami megváltozott.

Ebben az időben sokan ellenezték a profi legénységek alkalmazását, de ahhoz hogy az ekkor három hajós osztály (Endeavour, Shamrock V., Velsheda) növekedni tudjon ez elengedhetetlen volt. Ahhoz hogy ezek a 180 tonnás yachtok öt hajós vagy annál nagyobb mezőnyben tudjanak versenyezni elengedhetetlen az, hogy a kulcspozíciókban profik vitorlázzanak és döntéseket hozzanak. Azóta a tulajdonos kormányosok hozzáértően és magabiztosan vezetik már hajóikat, főleg a Lionheart és a Velsheda az, aki a profi taktikusok segítségével könnyen nyeri a rajt előtti szituációkat. Több J – is van, ahol neves kormányosok viszik versenyeken a hajókat, például Ken Read (Hanuman), Erle Williams (Ranger), Peter Holmberg (Topaz), Mike Sanderson (Shamrock V.), Torben Grael (Endeavour) ami sokszor győzelmet eredményez. A sikerhez elengedhetetlen a jó csapatmunka, hiszen ezeknek a hajóknak a megvitorlázásához 30 emberrevan szükség és egy – egy manőver, mondjuk a spinakker leépítése bizony legalább nyolc embert kíván

Az osztályhoz 2004 ben csatlakozott a Ranger, majd 2009 – ben a Hanuman, őt 2010 – ben a Lionheart követte. 2012 – ben a Rainbow, 2015 – ben a Topaz és idén a Svea – val bővült a flotta.

Reméljük az elkövetkezendő években is töretlen fejlődése lesz majd, ezeknek a csodálatos yacht – oknak és egyre többet láthatunk majd vízen belőlük…

A J – yachtok adatai:

Shamrock V – JK3

Teljes Hossz (LOA): 36.50m  /119ft 9in

Vízvonalhossz (LWL): 26.7m /87ft 7in

Szélesség: 6.00m/19ft 8in

Tömeg: 166 tonna

Eredeti tervek: Charles E Nicholson

Újratervező: Dykstra Naval Architects

Vízre bocsájtás éve, hajógyár: 1930, Camper &Nicholsons

Velsheda – JK7

Teljes hossz (LOA): 39.25m/128ft 9in

Vízvonalhossz (LWL):  27.8m/91ft 3in

Szélesség:  6.57m/21ft 7in

Tömeg:  180 tonna

Eredeti tervek:  Charles E Nicholson

Újratervező: Dykstra Naval Architects

Vízre bocsájtás éve, hajógyár: 1933, Camper &Nicholsons. Újjáépítve: Southampton Yacht Services  1997.

Endeavour – JK4

Teljes Hossz (LOA):  39.31m/128ft 12in

Vízvonalhossz (LWL):  27.30m/89ft 7in

Szélesség:  6.68m/21ft 11in

Tömeg:  175 tonna

Eredeti tervek:  Charles E Nicholson

Újratervező: Dykstra Naval Architects

Vízre bocsájtás éve, hajógyár: 1934, Camper & Nicholson. Újjáépítve:Royal Huisman in 1989.

Ranger – J5

Teljes Hossz (LOA):  41.63m/136ft 7in

Vízvonalhossz (LWL):  28.80m/94ft 6in

Szélesség:  6.41m/21ft 0in

Tömeg:  203 tonna

Eredeti tervek:  Starling Burgess and Olin Stephens

Újratervező: Studio Scanu, Reichel Pugh, Fred Elliot and Dykstra Naval Architects

Vízre bocsájtás éve, hajógyár:2003, Danish Yacht

Rainbow – JH2

Teljes Hossz (LOA):  39.89m/130ft 11in

Vízvonalhossz (LWL):  26.90m/88ft 3in

Szélesség:  6.42m/21ft 1in

Tömeg:  167 tonna

Eredetitervek:  William Starling Burgess

Újratervező: Dykstra Naval Architects

Vízre bocsájtás éve, hajógyár:2012, Holland Jachtbouw

Hanuman – JK6

Teljes Hossz (LOA):  42.19m/138ft 5in

Vízvonalhossz (LWL):  27.50m/90ft 3in

Szélesség:  6.60m/21ft 8in

Tömeg:  180 tonna

Eredeti tervek: Charles E Nicholson

Újratervező: Dykstra Naval Architects

Vízre bocsájtás éve, hajógyár:2009 Royal Huisman

Lionheart JH1

Teljes Hossz (LOA):  43.4m/142ft 5in

Vízvonalhossz (LWL):  27.2m/89ft 3in

Szélesség:  6.55m/21ft 6in

Tömeg:  180 tonna

Eredeti tervek:  Starling Burgess and Olin Stephens

Újratervező: Hoek Design

Vízre bocsájtás éve, hajógyár:2010,Bloemsma and ClaasenJachtbouw

Topaz J8

Teljes Hossz (LOA):  42.7m/140ft 1in

Vízvonalhossz (LWL):  27.8m/91ft 3in

Szélesség:  6.75m/22ft 2in

Tömeg:  180 tonna

Eredeti tervek:  Frank Paine

Újratervező: Hoek Design

Vízre bocsájtás éve, hajógyár:2015, Holland Jachtbouw

Svea JS1

Teljes Hossz (LOA):  43.6m/143ft 1in

Vízvonalhossz (LWL):  27.6m/90ft 7in

Szélesség: 6.65m/21ft 10in

Tömeg:  180 tonna

Eredeti tervek: Tore Holm

Újratervező: Hoek Design

Vízre bocsájtás éve, hajógyár:2017, Bloemsma / Vitters

J Class honlapja és idei versenyei:

http://www.jclassyachts.com/

http://www.jclassyachts.com/events

Svédországtól az Adriáig egy Hallberg - Rassyval II. rész Előző

Svédországtól az Adriáig egy Hallberg - Rassyval II. rész

Miami Winter Series 2016 – 17 finálé Következő

Miami Winter Series 2016 – 17 finálé