Siófok  3.9  •  16.6 kn       

Keszthely  3.9  •  3 kn       

Balatonfüred  3.5  •  16.4 kn       

Balatonboglár   •  16.6 kn       

Orfű   •  12 kn       

Velencei-tó  4.3  •  14.9 kn       

Tiszafüred  3.3  •  13.8 kn       

Mályi-tó  0.7  •  7.5 kn       

2024. november 21., csütörtök

Safram győzelem - magyar segítséggel

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A Kékszalag-győztes svájci hajóban a Garda-tavon is volt magyar vitorlázó. Ezúttal Pénzes Botond segítette a svájci csapatot a győzelemhez.

Safram győzelem - magyar segítséggel

Az idén Kékszalag győztes Safram katamarán csapata – a Team Black Jack versenyzőjével, Pénzes Botonddal kiegészítve – augusztus 30-án megnyerte a 49. Trofeo Gorla versenyt az olaszországi Garda-tavon.

A Safram és a Team Black Jack barátsága, most már bátran kijelenthető, hogy nem ismer határokat. A svájci Ventilo 35 katamarán legénysége több mint, jóban van a hazai SL-33 csapattal. Az éve eleji kölcsönös segítséget a nyári Kékszalag együttműködés követte, ahol nem csak logisztikát, de Pénzes Attila személyében kabalának is kiváló segítséget adtunk barátainknak. Ennek is köszönhetően megszerezték a Kékszalag összetett győzelmet. Ezt követően már nem is volt meglepetés, hogy a két hajó együtt tervezte a Garda-tavi felkészülést, három versenyre és a köztük lévő edzésre koncentrálva. Ám mivel a Team Black Jack egyéb okok miatt nem tudott idén az SL-33 hajóval részt venni a programokon, így csak legénységgel volt jelen a regattákon.

Az első lépéseket még Svájcban tették meg a felek, ahol Boti a Kwindoo rendszer révén informatikai támogatást is adott az egységnek, éppen úgy, mint a helyi tókerülő szervezőinek. Ezt követően Olaszországba utaztak a lelkes vitorlázók, ahol a Ventilo 35-ös hajót össze kellett szerelni, majd vízre tenni. És bár erre van a Safram legényeknek szakavatott szerelő brigádja, kiderült, hogy Boti SL33 „boat captain” tapasztalatai a Ventilonál is jól jönnek. Amint elkészült a gyenge szeles lopakodó, jöhetett az edzés és az augusztus 29-re meghirdetett Super G néven szereplő verseny. Ám a Safram hibázott, elszakította a Code 0 vitorláját, így parti tüsténtkedés lett a program verseny helyett. Az olaszokra jellemző módon három segítőkész vitorlavarró műhely is jelentkezett grátisz orvosolni a hibát annak érdekében, hogy a Gorla rajtvonalon már ott lehessen a bárka.

Mi sem természetesebb, augusztus 30-án reggel 9.00-kor a Safram ott állt a rajtvonalon ellenfelei társaságában. Mint korábban már említettem, a Black Jack nem volt közöttük, de más ismerősök igen. Az Kékszalagot is megjárt Eagle 20 foiler változata és a Marsrtöm 32 (ebből kettő) is ott hegyezte magát a friss szélben, a liberákról nem is beszélve. Igen, nem elírás, a szél friss volt, olykor 25+ csomó, ami ugye nem a Safram igazi lételeme. A fiúk egész héten gyenge szelet tapasztaltak, így erre is készültek, de nem volt mit tenni, a verseny az verseny.

Boti telefonos beszámolója szerint majd két méter magas hullámokban, reffelt nagyvitorlával és reffelt orrvitorlával küzdöttek a pozícióért. A Marström 32 csak nagyvitorlával sanyargatta őket a „ki ér előbb a sziklához” versenyben, de alul maradt. Ám Botiék sem unatkoztak, ahogy az Eagle 20, és más katamarán ellenfeleik, ők is bukdácsoltak a hosszú és nagy hullámok között, hiszen a hajó rövid volt ahhoz, hogy többet átérve felettük száguldjon. Így – ahogy a fényképek is beszámoltak róla – olykor az egész hajót sikerült átmosni, ami persze a sebességnek sem tett igazán jót. A verseny a BOGLIACO – CAMPIONE – TORBOLE – ACQUAFRESCA – BOGLIACO útvonalon zajlott, némi hazai hasonlattal élve, ez a helyi Fehér szalagnak tekinthető felvezető verseny az igazi tókerülőre. A Safram fiúk megdolgoztak a győzelemért, ami rekordidő, 2 óra 17 perc alatt történt, de ennek a hajó is megszenvedte az árát. A több mint 25 csomós szélben való genakkerezés – és a hozzá kapcsolódó vágtatás – révén meglazult keresztmerevítő bekötés, latnizsák szakadás, és apróbb kezelhető, ám menet közben roppant bosszantó sérülés kísérte a versenyt.

Az élmény azonban megfizethetetlen, ahogy a tapasztalat is. Amint Boti elmesélte, a csapat remekül dolgozik a fedélzeten, és bár francia a munkanyelv, azonnal elfogadták és sikerrel beilleszkedett. Ennek talán egyik ékes bizonyítéka, hogy a Black Jack szerepéhez hasonlatosan itt is övé volt a genakker kezelése, ami bizony felelősség teljes poszt.

Azt hiszem a Safram kabalája lassan egy „Pénzes vitorlázó” lesz, hiszen Pénzes Attila volt a fedélzetén a balatoni a Kékszalag győzelemkor, és most pedig Pénzes Botond utazott velük, a Gorla meghódítása kapcsán. Nem lennék meglepődve, ha a Centomiglia is a Boti-Safram koprodukcióban valósulna meg. Én minden esetre nagyon büszke vagyok a fiúk teljesítményére.

Szöveg: Boti beszámolója alapján Rozsda

Aquance Rio: Az olimpiai tesztverseny Előző

Aquance Rio: Az olimpiai tesztverseny

Hasítanak fiaink a Balti-tengeren Következő

Hasítanak fiaink a Balti-tengeren