Siófok 15 • 6 kn
Pünkösdi Regatta 2013. - Kell 3 nap együttlét
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Siklósi Máté 2003 óta a Túravitorlás Sportklub elnökségi tagja, tavaly ősz óta elnöke. Bár a Pünkösdi Regatta számára mindmáig inkább Földvár-Keszthely túraverseny, sosem változtatná meg az új nevét.
Siklósi Mátéval a két hét múlva megrendezésre kerülő Pünkösdi Regatta előkészületeiről beszélgettünk.
Milyen emlékeid vannak a Pünkösdi Regattáról?
Nagypapám kedvenc túraversenye volt, melyet többször is megnyert. Akkoriban ő még „Földvár-Keszthely túraversenyként” vagy TVSK Kupaként emlegette, de sajnos nem vitt magával sosem, holott mindig mondta, hogy ez a leghangulatosabb balatoni verseny. A ’90-es években voltam először személyesen, akkor még jórészt a „ládagyári” kikötőben volt a buli, de a kétezres évektől a központi móló környékén szervezett bulikról is jó emlékeim vannak. Sokkal jobban éreztem magam itt mindig, mint egy egynapos versenyen, évek óta a gyermekeim is elkísérnek.
1982-től folyamatosan megrendezzük ezt a versenyt, a legtöbb évben szorosan együttműködve Keszthely városával, a helyi vitorlázókkal. A „Ládagyári” bulikat felváltották a Hullám szálló előtti grandiózus rendezvények, tavaly óta pedig minden esemény a Phoenix kikötőben zajlik, ahol ismét együtt vannak a vitorlázók.
A verseny neve is többször változott, nemrég páran felvetették, hogy a TVSK nevének hangsúlyosabban kellene szerepelnie.
Hegyi Dénes elnöki időszaka alatt kapta a két fő versenyünk a „Pünkösdi” és a „Szüreti” előtagot. Azt gondolom, hogy ez kiváló ötlet volt, a versenyek jól azonosíthatóak, szerethetőek, s előbbi esetében még az sem kérdéses, hogy mikor kap helyet a versenynaptárban. Én nem változtatnék ezen, a TVSK-nak nem a verseny nevének bővítésével, hanem annak folyamatos, színvonalas megrendezésével kell a figyelmet felkeltenie.
Milyen újdonságokat tartogat idén a verseny? Mit kell tudni a pályáról, a vízi rendezésről?
A versenypályán nem változtatunk, az továbbra is marad a Balatonföldvár-Keszthely, Keszthely-Szigliget-Zala-torkolat-Keszthely, majd utolsó nap a Keszthely-Fonyód-Ábrahámhegy útvonalon. Az értékelésen ugyanakkor változtatunk. Mivel ez a leghosszabb szakasz, kiemelten értékeljük az első napi Földvár-Keszthely távot. A Helly Hansen segítségével különleges, üvegből készült vitorlás díjat kap az abszolút elsőként érkező egytestű hajó, melynek idejét is rögzítjük, s a rekordokat évről-évre számon tartjuk. Az abszolút második és harmadik mellett ezen a szakaszon a Yardstick számítás szerinti dobogósok is kiemelt kupát kapnak.
Mivel számos vitorlázó kritizálta a hosszú díjkiosztóinkat, s a hajóosztályok számát nem szeretnénk csökkenteni, nem osztunk minden hajóosztálynak díjat külön a második napi futamért. Itt kiosztjuk az első napi fődíjak mellett a tavalyi összetett eredményekért járó serlegeket, s a második napi futam abszolút első helyezettjének a Keszthely Város Nagydíja is jár. Így összesítésben felére rövidül a díjátadó vasárnap. Az összeget visszaforgatjuk a díjakba, nagyobb, szebb érmek és kupák lesznek az összesített eredmények legjobbjainak, valamint a különdíjasoknak is.
Sok szeretettel vettük a Yardstick Trophy szervezőinek a kérését, hogy a tavalyi összetett díjaikat a vasárnapi ünnepünkön adhassák át. A Pünkösdi Regatta befogadó rendezvény, célunk az, hogy minél több vitorlázó érezhesse, miért ez a Balaton legjobb versenye.
A legtöbb vitorlázó mégis a parti rendezvények miatt szereti a versenyt. Milyen újdonságokkal számolhatunk a verseny után?
Egy biztos, hogy hosszú távon is a Phoenix kikötőben szeretnénk tartani a versenyt. Ez a kikötő megfelelő méretű, s kiváló otthon egy nagy, de zárt közösség számára. A költségvetésünkből térítjük a nagy mólón álló hajók díjait és tisztálkodási lehetőségeit, de a rendezvények helye a Phoenix marad.
Mivel az első napon akár 21 órakor is futhat még be hajó, s az első akár már délben beér, permanens pörköltkészítéssel készülünk. Több hullámban készítjük, hogy a korábban és később érkezők se maradjanak éhen, s azonos minőséget kaphassanak. Második nap délután és este lehet az étkezést igénybe venni, ami mellé mindkét nap adunk ismét innivalót: sört vagy üdítőt.
Vasárnap évek óta sokan jönnek a rendezvényre olyanok is, akik hajóra nem ülnek (rokonok, gyermekek, hozzátartozók). A számukra külön megvásárolható étkezési jeggyel készülünk, s jó idő esetén lesz gyermekek számára egy animátor is.
Szeretnénk még jobban feldobni a kikötő életét a verseny alatt, így bárpult, borozó is épül, szélesedik az italkínálat, s külön szervezett reggelire is lehet majd számítani. A két kikötő közötti összeköttetést továbbra is biztosítja majd a már megszokott kisvonat is.
Közismert, hogy nehéz ma szponzort találni, egyre több mégis a verseny, s az elvárások is nőnek. Megéri még nonprofit keretek között ilyen méretű rendezvényt szervezni?
Tény, hogy évek óta nem győzik le a bevételek a kiadásokat. A klub tagjaival fontos volt megértetnünk, hogy ha ezt a hagyományt, a tavunk talán legszeretettebb versenyét meg akarjuk tartani, nekik is többet kell fizetniük. Több lépcsőben emeltük a nevezési díjat, s csak a parti rendezést szerveztük ki - azt is vitorlázó körön belül. A célunk az, hogy továbbra is megteremtsük a lehetőségét annak, hogy tavasszal, nyár elején 3 fantasztikus napot töltsenek együtt a vitorlázók - évek óta akár több mint ezren.
Ezt mutatja az is, ahogy a szponzori felajánlásokat kezeljük. Az idei évben facebook játékot indítottunk a Helly Hansen segítségével, ahol kabátot és aláöltözőt lehet nyerni egy fénykép feltöltésével. A Yamaha egy négyütemű, 5LE-s külmotort ajánlott fel, melyet idén a legjobb eredményt elérő Jolle hajó fog megkapni, s nagy segítség minden vitorlázónak az Ilcsi Szépítő Füvek által ajándékozott krém, illetve az Álom hajón nyújtott elsősegély.