Siófok  11.6  •  3.2 kn       

Keszthely  10.9  •  5 kn       

Balatonfüred  11.3  •  2.6 kn       

Balatonboglár  11.8  •  1.9 kn       

Orfű  11  •  4 kn       

Velencei-tó  14  •  5.4 kn       

Tiszafüred  12.9  •  4.3 kn       

Mályi-tó  12.3  •  4.9 kn       

2024. április 25., csütörtök

Biztonságos vitorlázás a Kékszalagon

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A Kékszalag olyan hosszú távú verseny, amely már csak a levitorlázott távolság és a vitorlázással töltött idő hossza miatt is különbözik minden más versenytől.

Biztonságos vitorlázás a Kékszalagon

A túravitorlázástól pedig abban tér el, hogy a versenyhelyzet a szokásosnál nagyobb szellemi és fizikai terhelés alá helyezi a vitorlázókat, komoly próbának teszi ki a hajót és annak technikai eszközeit, miközben külső segítséget nem vehetnek igénybe.

Mindez előtérbe helyezi a biztonság kérdését. A hajó kormányosa egy személyben felelős azért, hogy csapata és hajója biztonságban és lehetőleg kármentesen érje el újra honi kikötőjét. Szerencsére a Kékszalagok történetében komoly baleset még nem történt, és szervezőként szeretnénk, ha ez a 48. Kékszalag Erste World Nagydíjon is így maradna. De mit lehet tenni ennek érdekében? 

A legfontosabb, hogy készüljünk fel. Ennek több lépcsője van: a műszaki felkészítés, a csapat felkészítése, a készletezés, a stratégiakészítés és  biztonsági terv. Vegyük végig ezeket a pontokat egyenként.

1. A hajó műszaki felkészítése

A hajó műszaki felkészítése nem a rajtot megelőző napon kezdődik. Jó, ha már hetekkel korábban megvizsgáljuk hajónk műszaki állapotát. A sérült köteleket, drótköteleket, gumiköteleket cseréljük ki – egy vasárnapi túrát biztosan kibírnak még, de a Kékszalag olyan terhelést jelent, amely alatt felmondhatják a szolgálatot. Vizsgáljuk át a vitorlákat. A kisebb szakadásokat meg kell foltozni, méghozzá azokon a vitorlákon is, amelyeket ritkán húzunk fel – a tókerülőn szükség lehet rájuk. 

Alaposan ellenőrizzük a kormányszerkezetet, szerezzünk be hozzá tartalék-alkatrészeket. Vizsgáltassuk át a motort – vészhelyzetben szükség lehet rá! Nézzük meg a horgonyt és a horgonykötelet, nem szakadt-e; és feltétlenül szerezzünk be egy tartalékhorgonyt. Kritikus lehet a világítás és az akkumulátorok állapota, mindezt feltétlenül próbáljuk ki. 

Lehetőség szerint ne csak a kikötőben kontrolláljuk mindezt, hanem menetben is. Húzzuk fel a vitorlákat, kapcsoljuk be a világítást, próbáljuk ki a hajót erősebb szélben is. Ha minden rendben – sokkal könnyebb szívvel vághatunk majd neki a távnak.

2. A csapat felkészítése

A biztonsági terv része az is, hogy összeállítsuk a csapatot. A Kékszalag – az élbolyt leszámítva – többnapos verseny, amelyet egy kormányos ritkán tud egyedül végigcsinálni. Ezért a csapat összeállítását kezdjük azzal, hogy kiválasztjuk azt a személyt, aki képes a hajót a mi közreműködésünk nélkül is irányítani, hazavinni. A szükséges létszám meghatározásakor abból induljunk ki, hogy  hány emberre van szükség a legbonyolultabb manőver elvégzéséhez – erős szélben. Ehhez a számhoz adjunk hozzá egy tartalékot – és legalább ennyi, a saját feladatában gyakorlott ember legyen a hajón!

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy nem vihetünk magunkkal kevésbé gyakorlott vitorlázókat, családtagokat, mocókat. De éppen az ő biztonságuk kívánja meg azt, hogy legyenek olyanok, akik pontosan tudják, hogy egy éles helyzetben mit kell tenni.

Mindezt pedig érdemes begyakorolni. Mindenképpen vitorlázzon együtt a Kékszalag-csapat legalább néhány órát, de inkább néhány napot, lehetőleg versenyhelyzetben is. Ezalatt gyakoroljunk: fordulásokat, halzolásokat, vitorlacserét, ember-a-vízben manővert, viharra történő felkészülést. Gondoljuk arra, hogy mindezt majd esetleg sötétben, nagy zajban is meg kell tudni tenni.


3. Mit vigyünk magunkkal?

Azt javasoljuk, hogy mindenképpen készítsünk listát, hogy a verseny előtt már ne kelljen gondolkodni, csak kipipálni a hajóra került tételeket. A legfontosabb természetesen a megfelelő mennyiségű ivóvíz vagy más folyadék (az alkoholt az verseny utáni ünneplésre tartogassuk!), az üzemanyag, a tartalék-alkatrészek, szerszámok, tartalékkötelek, javító-kittek, szigetelő és „ezüst" szalag.

Legyen a hajón lévő emberek számának megfelelő méretű és számú mentőmellény. Az éjszakai menethez javasoljuk – a korlát nélkül hajókon a tíz csomónál erősebb szélben eleve kötelező – a biztonsági heveder használatát. A heveder beakasztásához szükséges köteleket előre, még nappal, gyengébb szélben vagy a kikötőben feszítsük ki.

A legénység vigyen magával megfelelő ruházatot. A Balatonon hajnalban jó idő esetén is hideg van, a fáradtság és kialvatlanság is hozzájárul ahhoz, hogy fázzunk. Ezért fontos, hogy legyen mindenki számára vízhatlan ruházat, az alváshoz hálózsákok, a nap ellen sapka, kalap, az UV-sugárzás ellen napvédő szerek, napszemüveg, a kötelekkel dolgozók számára megfelelő kesztyű, a fedélzeti munkához szükséges lábbelik.

Lehetőleg közösen szerezzük be az élelmiszereket. Akár két és fél napra is kellhet ennivaló a teljes legénységnek: nagy kalóriaértékű, szénhidrátban gazdag táplálékot vigyünk magunkkal, a vitamin-utánpótlást lehetőleg gyümölcsökkel biztosítsuk. 

Ha több garnitúra vitorlánk van, gondoljunk arra, hogy hogyan tudjuk az egyes darabokat helyettesíteni, pótolni. Ha a motor felmondja a szolgálatot, lehet, hogy egy kis viharfock visz majd minket a biztonságot nyújtó kikötőbe – ne hagyjuk a parton!

Végül néhány szó az elektronikus eszközökről. Zseblámpákra, fejlámpákra biztosan szükségünk lesz – vigyünk hozzájuk tartalék elemeket. A mobiltelefonokat töltsük fel, és – ha a hajó elektromos rendszere lehetővé teszi – vigyünk hozzájuk megfelelő töltőket. Ugyanez vonatkozik a hajózási VHF rádióra is. A BalatonHelp alkalmazást mindenképpen töltsük le, és tároljuk el a versenyrendezés valamint a vízirendészet és a vízimentők telefonszámát is. Legyen egy telefontól független GPS-ünk is, és tanítsunk meg annak használatára több embert a hajón – szükség esetén a pozíciónk lesz a legfontosabb információ.


4. Legyen stratégiánk!

Ma már komoly ráfordítás nélkül is elérhetők a lehető legrészletesebb meteorológiai információk. A 48. Kékszalag Erste World Nagydíj partnere az Országos Meteorológiai Szolgálat, amely már napokkal az esemény előtt közzéteszi prognózisát. De természetesen számos más platformról is informálódhatunk: milyen lesz a szél, várhatók-e viharok, milyen meleg lesz nappal, milyen hideg lesz éjszaka, mekkora hullámok várhatók, és így tovább.

Ha már tudjuk, hogy mi várható, ehhez kell igazítani a tervünket: milyen irányba akarunk haladni, ahhoz milyen vitorlákra lesz szükség. Hol leszünk, amikor lemegy a nap? Hogyan tájékozódunk majd éjszaka? Kit bízunk meg a navigációval, ki figyel majd a szélre és az ellenfelekre? Döntsük el előre, hogy milyen szélerő esetén cserélünk vitorlát!

Végül nagyon fontos, hogy legyen tervünk a rajt előtti utolsó 24 órára. Ki honnan, és mikor érkezik a kikötőbe? Hol alszunk a verseny előtt, mikor kerülnek a beszerzett készletek a hajóra. Mikor kell majd elindulni, hogy biztonságosan elérjük a rajtot?

Ha mindezt előre elterveztük, jóval kisebb esélyt hagyunk a véletlennek, és arra koncentrálhatunk, ami a legfontosabb: a gyors és biztonságos vitorlázásra.

5. A biztonsági terv

Ez az a terv, amelyet mindenkinek ismernie kell, aki a hajónk fedélzetén részt vesz a 48. Kékszalag Erste World Nagydíjon. Próbáljuk meg előzetesen a vészhelyzeteket végiggondolni, és kidolgozni, hogy milyen esetben mi a teendő. Néhány fontos tudnivaló:

- mentőmellények felvétele;
- a vitorla gyors lehúzása, betekerése, cseréje;
- havária esetén a cockpiten kívüli munkák biztonságos elvégzése (biztonsági heveder!);
- a motor beindítása;
- az ember-a-vízben manőver feladatai;
- hogyan segítünk ki – nagy hullámzásban is – egy embert a vízből;
- a horgony kidobása;
- vészjelzés leadása a pozícióval együtt;
- segítség hívása: VMSz, versenyrendezőség, vízirendészet.

Ha a legénység minden tagja ismeri a tervet és saját feladatait, akkor jelentősen csökkentettük a kockázatokat, és nyugodtan hajózhatunk ki a rajtra.

Az alábbi telefonszámokat pedig tároljuk el több telefonban is:

Vész esetén hívható telefonszámok:

Versenykoordinációs központ: +3630 533 9999

Versenyvezető (Kerekes Kázmér): +3630 942 7130

Balatoni Vizirendészet: 1817

Vízimentők diszpécser központ: +3630 3838 383

Hajózási VHF Rádió vészhívó csatorna: 16

Bravo Boats a mi motorosunk! Előző

Bravo Boats a mi motorosunk!

A részvételről szóló döntés felelőssége a kormányosé Következő

A részvételről szóló döntés felelőssége a kormányosé