Siófok  2.1  •  5.4 kn       

Keszthely  3.9  •  6 kn       

Balatonfüred  1.8  •  4.1 kn       

Balatonboglár  2.1  •  8 kn       

Orfű   •  2 kn       

Velencei-tó  0.4  •  5.3 kn       

Tiszafüred  0.5  •  4.4 kn       

Mályi-tó  0.5  •  2.5 kn       

2024. november 25., hétfő

Bravo Boats a mi motorosunk!

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Egyre többet hallani Balaton-szerte a Bravo Boats márkanevet. A vizuálisabb típusok egy szürke-piros motorcsónakra asszociálnak. Valójában miről is van szó, egy projektről, egy típusról, vagy egy márkáról?

Bravo Boats a mi motorosunk!

Fehér Péterrel, a Bravo Boats alapítójával beszélgettünk.

Öröm számunkra ha a Bravo Boats név hallatán máris beugrik a piros hajó képe. Ez volt az egyik célunk, olyan jellegzetes formájú kiváló minőségű terméket gyártani, ami megmarad az emberekben.

A Bravo Boats, a cég, a brand. Motorosokat gyártunk és forgalmazunk. Jelenleg 2 hajótípusunk van, a Bravo 6.0 Coach Boat, azaz edző és munkamotoros, amit sorozatban gyártunk, valamint a GT Bravo, ami egy hobbi és szabadidő sporthajó, nagyobb motorral és számos kényelmi extrával.

A Balatonon nem lehet belsőégésű motort használni, miért pont motorcsónak?

Egyrészről a Bravo 6.0 edző és munkamotoros, tehát klubok, versenycsapatok, versenyrendezők használják. Itthon, a Balatonon ez a célcsoportja. A GT Bravo egyértelműen a motorossal hajózható tavak, és folyók közönségének, az extrém vízisportok kedvelőinek készült. Egyik modellünkkel sem szeretnénk azonban megállni országhatárokon belül. A hazai tesztelések és értékestés elindulásával párhuzamosán már dolgozunk a külföldi piacra lépésen.

Mit kell tudni a hajókról? Melyik modell született meg először?

Első termékünk a Bravo 6.0 volt, melynek gondolata egy hosszabb folyamat eredményeképp 2013 őszére született. Sok időt töltöttem a Balatonon és más tavakon is motorosban, sokféle hajót, sokféle klubból használtam. Ezekből szerzett tapasztalataim alapján folyamatosan formálódott a fejemben egy olyan hajónak a gondolata, amelyben ötvöződik minden, ami jó tapasztalat volt.

Első lépésként feltérképeztük a jelenlegi magyar és külföldi piaci szereplőket és azok kínálatát, megkerestünk edzőket, és összegyűjtöttük a tapasztalataikat, az általuk korábban és jelenleg is használt motorosokról, valamint az elképzeléseiket, elvárásaikat egy ideális edzőmotorossal kapcsolatban. Elemeztük a használatban lévő hajókat funkcionális és strukturális szempontból. Meghatároztuk a hajó teljes műszaki tartalmához szükséges legjobb alapanyagokat és beszállítókat.

Az alapos igényfelmérés és egyeztetések alapján meghatároztuk azokat az alapkövetelményeket, melyekkel egy ilyen RIB-nek rendelkeznie kell, és mivel az ördög mindig a részletekben rejlik, az alapkoncepciót kiegészítettük számos olyan apró fejlesztéssel, mely a felhasználói igényekhez maximálisan alkalmazkodik.

Ezek közül a keskeny és áramvonalas hajótestet emelném ki, mely az üzemanyag takarékosságot segíti, ezt igyekeztünk még egy nagy tankkapacitással kiegészíteni.  A fejlesztés során figyeltünk arra, hogy a hajó, álló helyzetben is ürítse a deckbe kerülő vizet, szerelvényezése egyszerű legyen, a kábelek elrejtésre kerüljenek és teljességgel vízmentes tároló rekeszeket is beépítsünk.

Ehhez jöttek olyan kényelmi és esztétikai extrák még, mint a minimum 3 db szivargyújtó csatlakozó, vagy a tetszőleges színben rendelhető műanyag elemek és napfénytető.

Mindezt úgy hoztuk össze, hogy a hajó felszereltségben, esztétikailag és szolgáltatásban versenytársak fölé pozícionálható árban viszont alattuk marad!

Mik voltak az első tapasztalatok?

Az első Bravo 6.0 edző és munka motorosokkal több mint 700 üzemórát futottunk már. Ez idő alatt a lekülönbözőbb időjárási körülmények között, legtöbbször 1-2 fő hajózó személyzettel, de egyes esetekben 5 vagy akár 6 fővel is voltunk vízen. Kísérő motorosként pl. részt vettünk a 2015 évi Kékszalag tókerülő versenyen. Szállítottunk több nagyméretű felfújható bóját, a hozzájuk tartozó súlyokkal, mint rendező motoros, de vontattunk is a jolle-tól az J24 es tőkesúlyos vitorláson át több féle méretű és súlyú vitorlás hajót is. Az 2015 vége felé még egy ultra könnyű tri-foiler vitorlás vontatási tesztjében is sikeresen vettünk részt. Mostanra kijelenthetjük, hogy Bravo 6.0 hajóinkkal, tapasztalt csapatunkkal képesek vagyunk partnereinknek teljes körű szolgáltatást nyújtani, az év 365 napján.

A Bravo 6.0 hajótest kiképzése, a súlypont elosztása, a választott motorizáció mind-mind egyedi menet tulajdonságokkal ruházza fel ezt az edző motorost. A motoros képes maximális sebesség mellet is a legszűkebb forduló körön megfordulni, anélkül hogy, a hajótest minimálisan oldalra csúszna, vagy a forduló közben a propeller kavitálna.

Mindezen menet tulajdonságok mellett a 60 LE –ős motorral szerelt verzió maximum 3,3 liter üzemanyagot fogyasztott óránként, míg a 70 LE-ős motorral szerelt hajó átlagosan 5 litert. Ezt a hajót vezetni akár a 60 akár a nagyobb teljesítményű és nyomatékú 70 es motorral nagy élmény.

És a GT Bravo? Az a 6.0 egy továbbfejlesztett változata?

Az alapgondolat abból indult ki igen. Annyira élveztük vezetni a 6.0 hogy elindult az agyunk hova lehetne ezt még fokozni. Elsődleges cél a hobby és szabadidős igények kielégítése volt, pl. vízisí vagy wakeboard vontatása, vízi kirándulás, napozás, fürdőzés, vagy akár egy családi vízparti vakáció eltöltése egy 6 méteres RIB hajóval.

Így fogalmazódott meg az ötlet egy új verziójú Bravo tervezéséről és megépítéséről, mely 90LE motorral is hasonló tulajdonságokkal bírna. Első lépésként kellett egy új, még nagyobb terhelhetőségű alsó héj, ezzel a hajó menet tulajdonságai hasonlóak lesznek az edző motoros verzióéhoz, de teherbírása nagyobb. Szükséges volt egy új orr rész az extra komfort miatt, és egy beépített „torony” az új feladatok végrehajtása végett. Így született meg a Bravo Boats hobby és sport hajója, a GT Bravo, azaz a Grand Turismo Bravo.

Miben különbözik egy hobby és szabadidős motorcsónak egy munkamotorostól?

Például abban, hogy a GT Bravo elejében helyet kapott egy nagyméretű, napozásra is alkalmas kárpitozott rész, alatta egy nagyméretű 2 szintes tároló rekesszel.

Széria tartozék továbbá a hajóba épített tengervíz álló rozsdamentes acélból készült, vízi sporteszközök vontatására kiválóan alkalmas „torony”, a torony lábai között több személyes ülő hellyel, az ülőhelyek alatt további tárolási lehetőséggel.

További extrák is találhatóak a hajóban:

* fürdőlétra, ami biztosítja a kényelmes vízbe jutást

* Blaupunkt sztereó fejegység és a hozzá tartozó hangszórók, így akár rádió, akár a telefonunkon tárolt zene is hallgatható

* több darab szivargyújtó töltő aljzat, a sok-sok „okos” készülék töltéséhez

* több led reflektor és kokpit belső világítás, amik segítik az éjszakai hajózást

Mindegyik típushoz egyedileg tervezett horganyzott ráfutó fékes utánfutó is elérhető, mellyel együtt is mindössze 900 kg a vontatandó össztömeg. Ez pedig egy közepes méretű személyautóval is könnyedén szállítható akár belföldre, akár külföldre.

Hol készül a hajó? Milyen alkatrészek felhasználásával?

A Bravo motorosok megalkotásakor fontos szempont volt számunkra, hogy egy olyan terméket hozzunk létre ami itthon készül, hazai gyártók, beszállítók vesznek részt a folyamatban. Így elmondható hogy a magyar tervezésű, magyar munkaerővel, Magyarországon gyártott termékről beszélünk.

Mennyibe kerül egy hajó és milyen változatai vannak?

Az alap felszereltségű hajó, 60LE motorral, ami egyébként így is minden olyan elemet tartalmaz, amit a versenytársak extraként számolnak fel, a Bravo Boatsnál 23000 eurotól elérhető. Extra felszereltségként rendelhető például vontatóoszlop, tárolóláda, különböző ponyvák, utándutó, tárolókocsi.

A megrendeléstől számítva mennyi időn belül lehet a hajóba beülni?

Igyekszünk előre dolgozni és raktárra is gyártani hajókat. Most, mivel a szezon közepén vagyunk, 4-6 hétre tudjuk vállalni a szállítást, de az év nagy részében raktárról vihetők a hajók.

Hol és mikor lehet a hajót kipróbálni?

Demo motorosaink a Balatonfüredi Yacht Club kötelékében futnak. Előzetes telefonos egyeztetés alapján kipróbálhatók. Nyári szezonban inkább a hét eleje az ideális időpont a próbakörökre.

Roland Gaebler családi okok miatt lemondta az idei Kékszalag részvételt Előző

Roland Gaebler családi okok miatt lemondta az idei Kékszalag részvételt

Biztonságos vitorlázás a Kékszalagon Következő

Biztonságos vitorlázás a Kékszalagon