Siófok 3.9 • 10.9 kn
56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj: Az MLS Raiffeisen Fifty - Fifty - é a győzelem!
A csütörtökre virradó éjszaka fújó erős északnyugati lecsendesedett, a rajt időpontjában 5-7 csomós északias szél fújt, a hagyományos hajók jó része is a rajtvonal északi oldala felé törekedett, hogy a part közelében vitorlázva találja meg a jobb szelet és a kedvezőbb útirányt.
Izgalmas, változatos szélviszonyok voltak a jellemzők az idei Kékszalagra. A csütörtökre virradó éjszaka fújó erős északnyugati lecsendesedett, a rajt időpontjában 5-7 csomós északias szél fújt, a hagyományos hajók jó része is a rajtvonal északi oldala felé törekedett, hogy a part közelében vitorlázva találja meg a jobb szelet és a kedvezőbb útirányt.
A katamaránok közül a Fifty-Fifty csípte el jó időben a rajtot, de a kicsit északabbra induló RSM, Vándor Róbert és csapata, és a Litkey Farkas által kormányzott Process Solutions kedvezőbb pozícióba került. Nem is kellett sokat várni arra, hogy a Process Solutions álljon a mezőny élére, szorosan mögötte - sőt, néha mellette - az RSM haladt. Előnyük körülbelül 500 méter volt a mögöttük haladó csoport előtt, amelyben a Team Kaáli, a MLS Raiffeisen Fifty-Fifty, az AUDAX Django és a Team Suzuki volt. Nem kellett sokat várni az első taktikai küzdelemre az élmezőnyben. A szél leállt és keletire fordult, immár nem lehetett egy takkal venni a kenesei bóját. Az élen haladó két katamarán vitorlát cserélt, és a hatalmas code zerokkal szinte fordulócsatát vívtak, egymás közvetlen közelében. "200 méteren belül 3-4 szélváltozás volt" írta facebookján az RSM. Rengeteg múlt a manőverek begyakorlottságán, és a kormányosok széltaktikai elképzelésein.
A hagyományos hajók mezőnyében a NAU 370-es Revolution, a 75-ös cirkáló Lillafüred és a 70-es cirkáló Pannónia felváltva álltak a vezető pozícióban. A három hajó nagyon szorosan haladt, hol ez, hol az vezetett.
Ahogy várható volt, a két nagy Libera csatázott az egytestű kategória elsőségéért. Almádi felé tartva a Raffica, Király Zsolttal és csapatával egy kicsit távolabb haladt az északi parttól, 16.8 km/h sebességgel, a nyomkövetés szerint. Picit mögöttük, de felettük, közelebb a parthoz jobb tempóval közelített a Principessa Oroszlán Péterrel és legénységével.
Az egy évvel korábbi tempótól lényegesen elmaradtak a vezető hajók. A múlt évben a - mint később kiderült győztes - Fifty-Fifty kerülte elsőként a kenesei pályajelet. A kétárbócos katamaránnak akkor alig több, mint 36 perc kellett a Füred-Kenese szakasz megtételéhez, szemben a mostani több mint egy órás idővel. A kenesei, első pályajelet az RSM vette elsőként, 10 óra 8 perc 25 másodperckor. A második helyen a Process Solutions fordult, egy perccel később, rá körülbelül két perccel jött be harmadiknak a Prospex-Delta. A legjobb egytestű tizedikként fordult, a Raffica, Király Zsoltékkal, de közvetlenül utánuk, körülbelül öt perc különbséggel a Principessa került, Oroszlán Péterrel és csapatával. A két nagy Libera később sem engedte el egymás kezét...
A rajt után több mint két órával, a siófoki pályajel előtt a vezető helyen álló két katamarán - az RSM és a Process Solutions - idegtépő, picit döghullámos szélcsendes zónába került. A legénység tagjai néha felálltak, hogy szelet nézzenek, félig betekert orrvitorlákkal próbáltak egyensúlyt találni a hajtóerő és a légellenállás között... Állt az élmezőny. Mindenki némi frissülésre várt, a két kormányos, a kétszeres Kékszalag győztes Vándor Róbert és a tizenháromszoros Kékszalag győztes Litkey Farkas minden tudását latba kellett hogy vesse, hogy kitalálja, honnan jön majd olyan légáramlás, amivel kiszabadulhatnak ebből a csapdából. Amúgy az egész mezőny "stand by" állapotba került a versenynek ebben az időszakában.
Éles párharcot vívott közben egymással hátrébb a Nemere II. és a Sirocco. A két 75-ös cirkáló szinte méterekre haladt egymástól, igazi match race-ben közelítették meg a kenesei pályajelet. A harmadik 75-ös, a Lillafüred némiképp előttük kedvezőbb pozícióban haladt a bója felé.
Nagyon szorosan állt - szinte a szó szoros értelemben is- az első három helyezett a siófoki kapunál, amelyen végül a Kaiser Kristóf kormányozta Prospex-Delta haladt át elsőként déli 12 óra körül, pontosan 11 óra 57 perc 43 másodperckor. A sokáig vezető Process Solutions mindössze két perccel lemaradva a második, a harmadik helyezett pedig utánuk mindössze 20 másodperccel az RSM volt ennél a kapunál.
Nem volt könnyű átvergődni a csövön, Kaiser Kristóf és csapata a nyomkövetés tanúsága szerint a déli part közelében takkolva szerencsésen elkerülte a balatonföldvári kikötőépítés miatt levert cölöpsort, és biztosan vezetett. Nagyon gyenge szélben, gyakorlatilag egyhelyben állva várt a kedvező szélre. Nem voltak jobb helyzetben az üldözők sem: második volt a Process Solutions Litkey Farkasékkal, harmadik pedig az RSM Vándor Róberttel és csapatával. Ők egymás közelében vitorláztak, mintegy másfél kilométerrel lemaradva a vezető katamarántól. Felfrissült kicsit az északias szél. Az RSM párharcot kezdett a Prospex Deltával, az RSM kicsit felgyorsult, bejött, hogy északabbra húzott, számítva az északiasodásra. Picit hátrébb a Process Solutions jön, valamivel lassabb tempóval. Az észak felé húzásnak határt szabott, hogy valamikor el kell dönteni: mikortól érdemes picit ejteni és elkerülni Badacsony közvetlen takarását.
Stabilizálódott az északias szél. A vezető hajók néha Code zeroval haladva érték el a keszthelyi bóját. Elsőként az RSM fordult 15 óra 59 perc 52 másodperckor, azaz szinte pontosan hét órai vitorlázás után. Másodikként, körülbelül hat perccel utánuk került a Prospex-Delta, harmadikként újabb három perces különbséggel a Process Solutions jött be.
A met.hu 17 órára ígért szél előrejelzése minden volt, csak nem megnyugtató annak, aki elöl vitorlázik. És óriási lehetőség az üldözőknek. Arról volt szó, hogy a Balaton teljes szélességében Badacsony után, az előrejelzés szerint, leáll a szél. Nagyon. Ha egymás után becsúsznak a hajók ebbe a szélcsendes zónába és megállnak, azt hívják úgy, hogy "új rajt". Az elöl haladók tempója némiképp valóban lelassult…
Litkey Farkas Szigliget és Badacsony között villantott egy merészet, és átvette a vezetést. Szinte a nádas szélénél, egy extrém északi parti takkot húzva megkerülte a második-harmadik helyen haladó két katamaránt. A MLS Raiffeisen Fifty-Fifty pedig felzárkózott az abszolút hatodik helyre. Kezdett még izgalmasabbá válni a verseny… Közben viszont teljesen leállt a szél. Az elöl lévő három hajó Badacsony alatt áll szinte egy helyben, ami nagyobb baj, hogy szembe se jött nagyon senki. A mezőny legnagyobb része még nem tudott átjönni a Tihanyi szoroson. Este negyed hétkor...
Este fél nyolckor Pálköve előtt izgalmas páros versennyé alakult az abszolút elsőségért vívott küzdelem. A Prospex-Delta, Kaiser Kristófék átvették a vezetést, gyenge de stabil szélben 10.7 km/h sebességgel haladtak a nyomkövetés szerint. 80 méterre mögöttük támadta őket a Process Solutions, Litkey Farkas és csapata. Az RSM, Vándor Róberték voltak itt a harmadikak, és a kiélezett küzdelemre jellemző, hogy 220 méteren belül volt az első három hajó. A 2024-es Kékszalag igazi különlegessége, hogy mind a három elöl lévő hajó volt vezető pozícióban a verseny folyamán, többször is.
És közben a stabilizálódott szélben megindult az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty - este fél nyolc után, Badacsony után már negyedikek voltak. És rohamosan közelítettek a vezető boly felé, mintha zsinóron húzták volna, úgy dolgozták le a kilométereket.
Érdekes helyzet volt este fél kilenc körül, amikor a vezető hajók találkoztak a mezőny hihetetlenül tömör, a csőből kifelé, szembe vitorlázó középső részével. Csábító volt a tömeget kicsit délebbre kerülni, egyrészt elkerülendő a zavart szelet, másrészt számítani az esetleges parti szélre Földvárhoz közel. Az első négy hajó szinte azonos sebességgel, 20 km/h sebességgel haladt, és itt a Prospex-Delta, azaz Kaiser Kristóf és csapata vezetett Litkey Farkasék, Vándor Róberték és Józsa Mártonék előtt.
Kaiserék bátran, számítva a friss szélre, nem kerültek délre, hanem átvágtak a tihanyi cső északi oldalán, a rövidebb útvonalat választva. Bátraké a szerencse? Kísérő motorosuk elöl haladva törte az utat, a szembe jövő hajók legénysége megtapsolta az első helyen álló vitorlást. Még minden nyílt volt, fújt a szél... elképesztően izgalmas lett a vége. 900 méteren belül vitorlázott az első négy katamarán visszafelé a csőben!
A Prospex-Delta a cső után megbízhatóan vezetett. Kaiser Kristóf kormányos, Szigeti Stacey Dániel, Pallay Tibor, Haidekker Elemér, Demjén Olivér, Dávid Dániel Dávid, Weidinger György és Rauschenberger Miklós koncentrált az utolsó szakaszra, körülbelül 500 méter előnyük volt a második RSM-hez képest. Az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty viszont iszonyatos hajrát vágott le a befutó szakaszon, látszott, érik nekik minimum a második hely. Elképesztő lett a vége: a Fifty-Fifty beállt a Prospex mögé, sebességi fölényében bízva. Majd a Fifty kifordult, egy kilométerre a céltól. A Prospex természetesen ráfordult. Majd egy utolsó forduló döntött a frissülő keletiben, és métereken múlt... gyakorlatilag pályaversenyzést, szoros befutót játszott a két hajó. De a Fifty sebességi fölénye olyan nagy volt, hogy ráfordulásokkal lehetetlen volt tartani.
Az előny tehát a Prospexé volt egy darabig, a sebességi fölény meg ott volt a Fiftynél. Csaknem 2 órás hátrányt - a szó legszorosabb értelmében - az utolsó pillanatban ledolgozva a MLS Raiffeisen Fifty-Fifty nyerte az 56. Kékszalagot! 21 óra 24 perc 47 másodperckor futottak be. Ezzel ötödszörre szerezték meg a Balaton legirigyeltebb vitorlás trófeáját, az utóbbi három alkalommal zsinórban, azaz egymást követő években. Kormányos Józsa Márton, a legénység Goszleth Marcell, Németh Áron, Adorján Csaba, Józsa-Kovács Attila, Erőss Loránd János, Bagyó Áron. Második a sokáig vezető Prospex-Delta Kaiser Kristófékkal- mindössze 50 másodperccel! -, azaz a befutási idejük 21 óra 25 perc 37 másodperc. Harmadik az RSM, Vándor Róbert és csapata: Kalocsai Zsolt, Lange Péter, Bali István, Fekete András és Margitics Botond. Az RSM 21 óra 30 perc 12 másodperckor jött be. A negyedik helyen a Process Solutions, Litkey Farkas és csapata futott be. Ötödik lett az Audax Django Petrányi Zoltánnal a kormánynál, hatodikként a Team Suzuki futott be Büki Gáborral és csapatával. Hetedik a Nanushka, nyolcadik a Team Kaáli lett.
A 2024-es 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjra sokáig emlékezni fogunk. Drámai verseny volt, a győztesek és az utolsó pillanatig vezető második helyezettek drámája, a mélységek és a magasságok versenye. Elmondható, hogy egy rendkívüli hajó és egy rendkívüli csapat nyerte idén a Kékszalagot. A teljesen magyar építésű és tervezésű hajó - ami egyébként a Kékszalag 90 éves történetének győztesei közül mindeddig az egyetlen teljesen magyar szellemi és ipari alkotás - Paulovits Dénes zsenialitását tükrözi, egyedi, semmihez sem fogható konstrukció, amit kitalálója innovatív technikával meg is tudott építeni. A csapat pedig a verseny első szakaszának balszerencsés fordulatai, és az általuk elkövetett hibák után hihetetlen módon fel tudott állni. Nem is nagyon emlékezni olyanra, hogy Kékszalag győztes hajó, saját magához viszonyítva ilyen mélyről indulva tudott volna nyerni. A csapat erőssége az az innovatív szellem is, ami idén és tavaly is valami újat, korszerűt tudott hozzáadni az önmagában is előremutató technikához. A második helyezett Prospex-Delta drámája is önmagáért beszél. Ők is évek óta rengeteg munkát tettek ebbe a projektbe és a versenyen is szinte hiba nélkül vitorláztak. Azt az érzést mindenki el tudja képzelni, amikor mindent megtettél, ami tőled tellett, karnyújtásnyira, a szó szoros értelmében méterekre ott van a győzelem - és mégis veszítesz. A nézők, barátok, szurkolók pedig átélik ezeket az érzelmi hullámzásokat - de hát egyebek közt ezért szeretjük a sportot, nem?
További eredmények: https://mvszhirdetotabla.hu/56-kekszalag-nagydij-2024/eredmenyek
Borbély Ferenc a befutó után közvetlenül a mólón kérdezte a győztes hajó kormányosát, Józsa Mártont és a taktikust, Goszleth Marcellt.
"Kenese, az első bója után egy kicsit lógattuk az orrunkat. Semmi nem sikerült, se a széllel nem volt szerencsénk, sajnos a taktikai döntéseink sem jöttek be. Talán ott az utolsó előttiek voltunk a nagy katamaránok között. Tartottuk a távolságot az előttünk levőkhöz képest, de nem tagadom, voltak nehezebb pillanataink" - mondta Józsa Márton, majd Goszleth Marcell vette át a szót. "Először is szeretnék gratulálni az ellenfeleinknek. Mögöttük vitorlázva láttuk azokat a nagyon jó döntéseket, amiket meghoztak, fantasztikusan vitorláztak ma. Nagyon gratulálok nekik. Tudom jól, egy ilyen versenyen sokminden megtörténhet. Volt feszültség a fedélzeten. De ezeket a feszültségeket tudni kell kezelni. Ha ezeket a csapat jól tudja kezelni, a végén kaphat még egy esélyt" -mondta a taktikus.
A versenyt az utolsó száz méteren elvesztő Prospex-Delta kormányosa, Kaiser Kristóf így értékelt a Samsung Stúdió élő közvetítésében.
„Lehet jó érzéssel meg összeroskadva másodiknak lenni, mi most inkább a másodikat érezzük. 50 méter hiányzott…A csapatra nagyon büszke vagyok, nem hagytunk benne semmit. Nagyon nehéz körülmények, szélváltások közepette dolgoztunk, és kiválóan.Ráadásul kiesett az egyik csapattag Covid-fertőzés miatt a Fehér Szalag előtt, és most Rauschenberger Miklós ugrott be a helyére, de mi is aggódtunk, nem leszünk-e covidosak. Amikor lehagyott bennünket a Fifty a végén, az nem esett jól, de előtte még úgy éreztük, hogy be tudunk lépni eléjük, és kifogjuk a szelet a vitorlájukből, de a végén kibújt a Fifty, és ez az ő szele volt a hajrában.”
Az egytestűek külön versenyét - az abszolút 11. helyen - a Principessa nyerte. Kormányos Oroszlán Péter, a legénység: Báthori Zsigmond, Sarina Róbert, Almási Zsombor, Bárdos Mihály, Balogh Attila Zsombor, Bogdán Gergely, Csüllög Zsolt, Jónás Gergely, Kis-Kapin Károly, Maros Gergely, Mészely Botond, Oroszlán Gábor, Somi Imre, Tóth Mátyás, Tóth Elizabet Virág. Befutási idejük 23 óra 42 perc 55 másodperc.
Az egytestű hajók között a második lett a Raffica, Király Zsolt és csapata 23 óra 54 perc 44 másodperckor, az abszolút 12. helyen érkezett meg a füredi célba. Szinte végig párosversenyt vívtak a Principessával. Érdekesség, hogy a Raffica a négy nagy európai tókerülő verseny közül csak a Kékszalagot nem nyerte meg ezidáig.
Az egytestűek bronzérmét a Lisa szerezte meg, ők már pénteken, hajnali 2 óra 01 perc 33 másodperckor futottak be, Nagy Dánel Balázzsal a kormánynál. A Lisa a Kékszalag versenyek második legeredményesebb hajója, hat győzelmét Litkey Farkas kormányzásával érte el.
Az egytestűek között negyedik lett a Quantum Sails Trentasette, kormányosa Lacsny Gergely, az abszolútban tizenhetedikek.
A 70-es cirkálók versenyét az Anna nyerte (kormányos Gosztonyi András), ők tizennyolcadikak lettek.
A Kékszalag egyik csodája, hogy a küzdelem nem csak az abszolút elsőségért folyik. Az egyes hajóosztályokon és értékelési csoportokon belül ugyanakkora harc folyik az elsőségért, mint az abszolút győzelemért. (És akkor még szót sem ejtettünk azokról, akiknek önmaguk a legnagyobb ellenfelük. Azaz: vajon végig tudok-e menni a versenyen, kibírom-e a szélcsendet, az erős szelet, a meleget, a kialvatlanságot, meg tudom-e kerülni akár egy kis lassú családi túrahajóval is kikötés nélkül a Balatont?)
A 19. helyen bejött - az egytestűek között ötödikként - a No1 RC44-es, Vadnai Benjaminnal a kormánynál.
Közvetlenül egymás után érkeztek a célba a legendás balatoni hajók, a Kékszalagok örökrangadóját vívó 75-ös cirkálók. Az ő külön versenyüket a 22. helyen befutó Nemere II. nyerte (kormányosa Bakóczy Róbert, aki a tavaly csapat világbajnoki címet szerzett Sámánok SSL Gold Cup hajó kormányosa is volt ), 23. lett a Sirocco, állandó kormányosával, Cittel Lajossal, aki hajóépítőként mindhárom 75-ös cirkáló felújítását végezte, 24. lett a Lillafüred, Gál András Leventével a kormánynál.
25. lett a legjobb NAU 370 Run - a nemrég tragikusan korán elhunyt Soponyai Géza vitorlázó és hajóépítő talán legsikeresebb alkotása. A Sleepwalker kormányosa Temesfői Zénó.
Az Asso99 osztály győztese a 26. helyen érkező 100% lett, kormányosa Paksi Álmos.
A gyors és könnyű 8mOPEN kategória első helyét a Nelson Flottalízing szerezte meg, Scharf Máté hozta be a hajót az abszolút 27. helyre.
37. lett az X-35 osztály legjobbja, Czap Zoltán kormányozta.
Az abszolút sorrend 43. helyén végzett az L30 OD osztály első helyét megszerző Present Perfect, dr. Tenke Péter irányításával.
Kép: Cserta Gábor, Szántó Áron
Visy László Oszi