Siófok  1.6  •  11.5 kn       

Keszthely  -0.1  •  3 kn       

Balatonfüred  1.3  •  10.2 kn       

Balatonboglár  1.5  •  10 kn       

Orfű  -0  •  6 kn       

Velencei-tó  -1.5  •  9.2 kn       

Tiszafüred  -1.1  •  6.3 kn       

Mályi-tó  2.9  •  3.5 kn       

2024. december 22., vasárnap

Rekordszámú nevezővel rajtolt a 2024 - es versenyszezon a BYC - ben

Rekordszámú nevezővel rajtolt a 2024 - es versenyszezon a BYC - ben

A 15–20 csomós északi szél kedvezett a klasszikus cirkálóknak.

Május 4-én 10:00 órakor, ideális vitorlázó időben rajtolt a valaha volt legnagyobb mezőny (55 hajó) a Tolnay Kálmán László emlékversenyen.

A 15–20 csomós északi szél kedvezett a klasszikus cirkálóknak. A Gerendy Zoltán vezette 40-es cirkáló, az Elena és egy 30-as, a Manöken – Gömbös Lóránd – indult a legjobban, de a nyomukban ott volt két NAU Ten is.

Mire Csopakra értek a vezető hajók, a szél mérséklődött, 8–10 csomóval fújt. Ez persze nem tett jót a klasszikus hajóknak, így a modern hajók átvették a vezetést. Elsőként a Iceman II (Hanse 418) fordult, egy hajóhossznyira a Lola (TB43) előtt. Harmadik a Manöken, őket a Ghibli (Melges 24, Zámbó Zoltán), az Amazon (NAU Ten, Lacsny Gergely) és a Storm (11m OD) követi.

Siófokra menet a szél tovább gyengült, félvízen is legfeljebb ötcsomós. Mikor az első hajó vette a bóját már csak 3,5–4 csomós szél fújdogált. A két vezető hajó megtartotta helyét, de az első már úgy 300 méterrel vezetett, az Amazon feljött harmadiknak, szoros versenyben a negyedik a Jégvirág (Tóth Gábor, X-35), őket a Ghibli és a 007 (Gyuricza Péter, NAU Ten) követte. A szél tovább gyengült, két csomót, nem sokkal később már csak egyet mutatott a műszer.

Irány vissza Füredre. Az észak felől leterjedő, kissé élénkülő (6–7 csomós) szél a vezető hajókat segítette, a távolságok megnőttek, az első másfél kilométerre távolodott a másodiktól és további egyre a harmadiktól. Sima ügynek nézett ki a verseny kimenetele, de a szél iránya megváltozott. Úgy 120–150 fokot… Az élen lévők félvízen jobbcsapásra váltottak. Kicsit feljebb azonban gyakorlatilag visszaállt az eredeti szélirány, így a vezető hajók ismét egy takkon mehettek Füred felé. A történtek elsősorban a Lolát segítették, de a 007-es is sokat nyert vele, feljöttek a második helyre. Ekkor Siófokon még inkább csak álldogáltak a hajók, mintsem haladtak.

Felmerült a füredi pályarövidítés esélye, amit a versenyvezető Igali Csilla egy rövid idő múlva be is jelentett. A rövidítés helyes döntésnek bizonyult, mert Tihany környékén a szél tovább gyengült. Ezzel az abszolút verseny el is dőlt. A vezetőt hármast lehetetlen volt megfogni.

A mezőnyben azonban történtek változások, például a gyenge bőszélben lemaradó klasszikus cirkálók néhány helyet javítottak.

Eredmények

A díjkiosztóra fél négykor került sor, ahol a Lázár Pince borait lehetett megkóstolni. Megújult, környezetbarát díjaink mellett az értékes ajándékokat a SunBoostShot® prémium vitamin ital, a Tigris Reggeliző és Étterem, valamint a Fehérvári Optika ajánlotta fel. Ezúton is köszönjük a támogatást!

Csaba Ákos (Lola, T-B43): – Lola egy 43 lábas hajó, édesapám tervezte. Már a rajttól minden rendben volt. Később örültünk, hogy a szél kicsit gyengült, mert ilyenkor sokkal gyorsabbak vagyunk. Így visszafelé félúton a sebességünk és a nekünk kedvező szél miatt elléptünk a többiektől. Jó élmény volt, jövünk máskor is.

Lacsny Gergely (Amazon, NAU Ten): – Ragyogó szélben kezdtünk, ami szépen leállt, forgolódott, de ez csak izgalmassá tette a versenyt. Igazán az első félszeles szakaszt élveztük, visszafelé próbáltuk az ideális útvonalat megtalálni, ami nem volt egyszerű.

Szamódy Zsolt (Mormota, Folkeboat): – A rajt után pár percig hezitáltunk, hogy kint voltunk-e vagy sem. Végül úgy döntöttünk, hogy visszamegyünk. Nem kellett volna… Szóval adtunk némi előnyt a nálunk többnyire gyorsabb hajóknak. Volt itt minden: erős és gyenge szél, leállás, frissülés, szélforduló. A Folkeboat erős szélben jól megy, de a gyengében nem egy tigris… Szerencsére az első szakaszon sikerült felzárkóznunk. Később pedig a gyenge szélben nagyon koncentráltunk. Végül osztályunkban (Yardstick III) elsőnek futottunk be. Jó és változatos verseny volt, nagyon élveztük.

Péntek Gábor, Kósza (Balaton 21): – Mi értünk be utoljára, három óra előtt úgy tíz perccel. Kemény széllel indult a verseny, volt is egy kisebb problémánk, amit sikerült megoldanunk. Hátszélben nehézséget okozott a bőszeles vitorla hiánya. Soponyai Géza biztatására tavaly kezdtem versenyezni a negyvenéves hajóval. Megtetszett a dolog, azóta több versenyen, többek között a Kékszalagon is indultunk. Beneveztünk a BYC Szombati Regatta sorozatra is.

Igali Csilla, versenyvezető: – 55 hajó nevezett, ami biztató a jövőre nézve is. Jó szélben indult a verseny, de sajnos a szél jelentős gyengülése miatt – helyenként csak 1–1,5 csomót mértünk – le kellett rövidíteni a pályát és Füreden befuttatni a mezőnyt. A verseny ezzel együtt is jól sikerült. Egy hajó havária miatt kiállt, ketten feladták, így 52 hajó futott célba. Nagyon jó hangulatú verseny volt. Minden résztvevőnek ezúton is gratulálok.

Köszönjük, hogy ilyen szép számban eljöttetek szezonnyitó túraversenyünkre! Találkozunk a Kékszalag előtti utolsó megmérettetésen a Horváth Boldizsár Emlékversenyen, július 14-én, valamint a szezonzáró Battyhány-Strattmann Ödön Emlékverseny, október 19-én! Addig is sikeres és vitorlázásban gazdag szezont kívánunk nektek!

Fotók: Szántó Áron / BYC

EREDMÉNYEK

GALÉRIA

Hetven évesen hetvenedszer versenyben a Balaton körül Előző

Hetven évesen hetvenedszer versenyben a Balaton körül

SOPONYAI GÉZA Következő

SOPONYAI GÉZA