Siófok  10.5  •  8.4 kn       

Keszthely  8.9  •  10 kn       

Balatonfüred  10.2  •  12.2 kn       

Balatonboglár  9.8  •  10.4 kn       

Orfű  12  •  14 kn       

Velencei-tó  11.5  •  6.2 kn       

Tiszafüred  10.6  •  11.3 kn       

Mályi-tó  11.2  •  8.5 kn       

2024. április 23., kedd

Mi történt a hajóosztályokkal? - A B25-ös osztály évértékelője

Mi történt a hajóosztályokkal? - A B25-ös osztály évértékelője

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Az osztály a szezonra 4 ranglistaversenyt választott, valamint részt vett az MVSZ Országos Nagyhajós Bajnokságán.

A 2022-es év volt a B25 osztály második aktív éve. Az osztály a szezonra 4 ranglistaversenyt választott, valamint részt vett az MVSZ Országos Nagyhajós Bajnokságán.

A versenyek kiválasztásánál problémát okozott, hogy az EGIS Kupa és a Timu Emlékverseny ugyan arra a hétvégére került, végül az OB közelsége miatt a Timu Emlékversenyre esett a választás. Az EGIS Kupa helyett bekerült az osztály ranglistaversenyei közé új versenyként a Tramontana Kupa. Többen sajnálták, hogy egyetlen pályaversenynek az OB maradt, mások viszont örültek, hogy egy kevésbé munkás és időben kiszámíthatóbb túraverseny került be a ranglistaversenyek közé.

A regisztrált hajók közül tizenhárom hajó állt rajthoz legalább egy ranglistaversenyen, melyből nyolc hajó legénysége állhatott legalább egyszer dobogóra is az év során. Három hajó indult el az összes tervezett ranglistaversenyen; a Kincsem, a Penny és a Solaris, két hajónak volt az első B25 ranglistaversenye: a Böbének és a Vadkacsának. Hat felmért hajó egyszer sem állt rajthoz, melyből kettő 2022-ben csatlakozott. Sajnálatos módon három 2021-ben még versenyző hajó sem indult 2022-ben egy versenyen sem, így összességében eggyel csökkent a versenyzésben résztvevő hajók száma.

Az osztály fejlődésének érdekében a 2022-es évet egy szabályismereti oktatással kezdték az osztály tagjai februárban. A második szezon előtti feladata az osztály tagjainak és a felmérőnek a felmérések pontosítása és a vitorlák jelölése volt a Technikai szabályzat 2021-es változtatásai alapján. Ezt 3 hajó nem végeztette el, így ők visszasorolásra kerültek a YS III-as csoportba.

A szezon első megmérettetése a Mihálkovics Kupa volt, ahol a tíz nevezett B25-ös hajó közül kilenc rajtolt el. A versenyen, - kedvező szélviszonyoknak köszönhetően - az előző évvel ellentétben sikerült mindenkinek szintidőn belül befutnia. A célba ért hajók közül az első helyezett a Penny, a második a Solaris, a harmadik a Phoebus lett. Az eltérő szélviszonyok ellenére az eredményekben nem volt változás a 2021-es Mihalkovics Kupa eredményeihez képest.

Az osztály második ranglistaversenye a Kormorán Kupa lett volna Fonyódon, de a szervezés során fellépő bonyodalmak miatt a szövetség nem hagyta jóvá ranglistaversenynek, így végül csak négy hajó indult el. A verseny a viharos szél következtében halasztással indult, a mostoha körülmények ellenére sikerült az összes hajónak épségben célba érnie. Elsőnek a Zsaben3, másodiknak a Penny, harmadiknak pedig a Solarist megelőzve a Kincsem futott be, akinek ez volt az első dobogós helyezése az osztály tervezett ranglistaversenyein. A Kormorán Kupa fontos volt az osztály életében, mivel 2020-ban ez volt az osztály az első versenye még inaktív osztályként, valamint ez volt az egyetlen nyugati medencében rendezett verseny. Az, hogy a jövőben nem lehet ranglistaverseny, negatívan érinti az osztályt. Ezután következett harmadik ranglistaversenyként a Tramontana Kupa, ahol nyolc B25-ös indult. A verseny viszonylag gyenge és változó, majd a végén leálló szélben zajlott. Az első a Penny a második a Passzió, a harmadik pedig a Zsaben3 lett. Ezután a Timu Emlékversenyen indult el nyolc hajó az osztályból. Ez a verseny is halasztással indult a viharos időjárás következtében, emiatt a rajt után két hajó is feladta a versenyt, elkerülve ezzel az esetleges haváriát. A verseny érdekessége, hogy kétszer kell a komp útvonalát keresztezni. Az első a Solaris a második az Zenit&More a harmadik a Passzió lett. Ezután következett utolsó versenyként az MVSZ Nagyhajós Bajnokság kilenc indulóval. Itt ismét gyenge szélben versenyeztünk négy napon és öt futamon keresztül. A Penny lett a bajnok, a Passzió a második, a Csinibaba 2 pedig a dobogó harmadik helyét szerezte meg. A ranglistaversenyeken kívül több egyéb versenyen is indultak az osztály tagjai; a Kékszalagon, a Bahart Regattán és a Szüreti Regattán is.

A versenyek előestéjén és a futamok után jó hangulatú, baráti beszélgetések zajlottak, a nagyobb tapasztalatú vitorlázok igyekeztek az újonnan bekapcsolódó hajóknak átadni a legfontosabb technikai információkat.

A teljesített versenyek alapján az MVSZ részére beadtuk a pályázatot, így 2023-ban is aktív osztályként működhet a B25 osztály.

A 2023-as szezonban is várjuk a további versenyezni szándékozó tagok jelentkezését!

Szöveg: Somossy Attila

Fotó: Szántó Áron

Mi történt a hajóosztályokkal? - Értékelnek az 50 - esek Előző

Mi történt a hajóosztályokkal? - Értékelnek az 50 - esek

Kint a vízből– Hajókról másképpen Következő

Kint a vízből– Hajókról másképpen