Siófok  6.1  •  4.3 kn       

Keszthely  3.9  •  9 kn       

Balatonfüred  5.8  •  2.5 kn       

Balatonboglár  6.1  •  3.6 kn       

Orfű   •  6 kn       

Velencei-tó  6.4  •  4.2 kn       

Tiszafüred  7.8  •  9.5 kn       

Mályi-tó  7.2  •  6.9 kn       

2024. december 26., csütörtök

175 éves évforduló – Megújul a Bahart Flotta, új információk a kikötőkről

175 éves évforduló – Megújul a Bahart Flotta, új információk a kikötőkről

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Az idei esztendőben fennállásának 175. évfordulóját ünnepli a Balatoni Hajózási Zrt. 2021-ben számos fejlesztést terveznek: előkészítik a közforgalmú kikötők megújítását, új kompok és katamaránok beszerzése várható, valamint a meglévő flotta korszerűsítése is napirenden van. Veigl Gábor, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója szerint a tavalyi évben elfogadott reorganizációs terv segítségével megindulhatnak a a személyszállításhoz kapcsolódó fejlesztések. A vezérigazgató a Vitorlázz Itthon-nak adott interjújában beszélt a BAHART- vitorláskikötő láncot érintő legújabb információkról is.

Vitorlázz Itthon: Komoly évforduló 2021 a Balatoni Hajózási Zrt-nek – 175 éves a Hajózási Társaság. Tudvalévő, hogy évfordulók alkalmával a Balatoni Hajózási Zrt mindig készül meglepetéssel a balatoniaknak, illetve a Balatonra látogatóknak. Múlt év végétől Te kaptad meg a Hajózási Társaság kulcsát. Hogy értékeled az elmúlt éveket, hiszen benne voltál Te is a vezetésben. Milyen állapotban kaptad meg a BAHART-ot?

Veigl Gábor: Rendkívül megtisztelő az a feladat, amit a tavalyi év decemberében megkaptam, azaz, hogy a társaság vezérigazgató-helyetteséből a cég vezérigazgatója lettem.  A társaság működését ismerem, úgy gondolom, hogy az alap adottságok megvannak. A vállalaton belül több olyan dolog – például a vállalatirányítási rendszer kialakítása – megtörtént, ami az építkezés alapjául szolgálhat. Azonban azt is látni kell, hogy a társaság olyan mértékű forráshiányokkal küzdött az elmúlt öt évben, illetve az azt megelőző évtizedekben, ami szükségessé teszi a fejlesztések, a modernizáció gyorsítását. A legfontosabb feladatom, hogy ebben lépjünk komolyan előre, indítsuk el a fejlesztéseket.

Ha a hajó irányba áll, akkor az a hajó bizony induljon is el.

VI: Jó pár éve követem a Balatoni Hajózási Zrt. útját, fejlesztéseit, változásait. Egy olyan társaságról beszélünk, amely nagyon sokféle feladatot lát el. Van a személyhajós forgalom, kompforgalom, jelenleg a vitorláskikötők. Szerinted hol kell, hol lehet erősíteni, mi az, amit el kell engedni?

VG: A célok egyértelműek. A tavalyi évben egy úgynevezett reorganizációs tervet fogadott el a társaság tulajdonosi köre, a közgyűlés, mely egyértelműen azt rögzítette, hogy a hajózásra kell a figyelmünket koncentrálni.  Ez nyilván személyhajós szolgáltatásokat, kompszolgáltatást jelent elsősorban, illetve az ehhez kapcsolódó vízépítési feladatokat, amelyeket a BAHART vízépítő flottája tud elvégezni. A hangsúlyokat ezekre az ágazatokra kívánjuk a jövőben helyezni és nyilvánvalóan az erőforrásokat is ennek érdekében szeretnénk átcsoportosítani. Itt nem milliárdos, hanem több tízmillárd forintos forrásigény jelentkezik már, hiszen húsz-harminc éves fejlesztéseket kell bepótolnunk.

Ez azt is jelenti, hogy egyéb kiegészítő tevékenységeket, például a kempingek üzemeltetését a BAHART befejezi, az ehhez kapcsolódó vagyontárgyakat a társaság értékesítette, illetve értékesíti. Az ebből befolyó forrást pedig a hajózás fejlesztésére fogjuk fordítani. Ugyanúgy, ahogyan a tőkeemelésből már beérkezett és a számlánkon lévő forrásokat is mind-mind a hajózásra fordítjuk a jövőben.

VI: A Balatoni Hajózási Zrt-vel a Balatonra érkezők gyakorlatilag a Tihany- és Szántód-révnél találkoznak a legtöbbször. Kisebb fejlesztések, javítások mindkét oldalon és a hajókon is történtek, ugyanakkor úgy tudom most komolyabb tervekkel vágtok neki a 2021-nek. Milyen újításokat tervezel?

VG: A hajóflották és a kikötők fejlesztését szétválasztanám. Az első és legfontosabb eleme talán a fejlesztési csomagnak a folyamatban lévő közbeszerzésünk, amely két darab komp és két darab katamarán beszerzéséről szól.  Ezek lehetnek az első, látványos elemek, amelyek a jelenlegi flotta megújítását jelentik már. Természetesen nem feledkezünk meg azokról a hajókról sem, amelyek a jelenlegi flotta részei és azok is maradnak.

Itt a belső komfort növelését célzó, az utasok által is érezhető belső felújításokat, mosdó, büfé felújításokat fogunk elvégezni. Fontosnak tartom, hogy olyan informatikai megoldásokat is elvégezzünk végre, amelyeket az utasok napjainkban már elvárnak. Ilyen lehet az online jegyvásárlás vagy az, hogy a kikötőkben sokkal több tájékoztatóval, elektronikus eszközzel találkozzanak az utazók.

Mindennek érdekében 2021-ben és ’22-ben nagyszabású fejlesztéseket fogunk végrehajtani.

Emellett természetesen a kikötők is hangsúlyos elemét képezik a fejlesztéseknek. Itt a 2021-es év első sorban az előkészítésekről fog szólni. Kiemelt elem a Szántód-rév és a Tihany-rév fejlesztése, természetesen az is nagyon fontos, hogy a többi személyhajó kikötőben is elkezdődjön a tervezési munka.  Végül, de nem utolsó sorban a BAHART telephely kérdését is rendezni kell, ez az előkészítő munka is várhatóan ebben az évben elindul.

VI: Mi a helyzet most a BAHART kezelésében lévő vitorláskikötőkkel? Sokan azt hihettük, hogy ősszel egy fenntartó-váltás következik, most viszont mégis a BAHART-nál maradt a kikötőlánc. Mire számítasz 2021-ben?

VG: Ebben is van aktuális információ. A már említett reorganizációs terv a hajózási fókuszt határozta meg.  Ez azt jelenti, hogy az alapvető cél a vitorláskikötők esetében is az lenne, hogy egy szakmai üzemeltetőnek adjuk át a vitorláskikötők üzemeltetés jogát. Mégpedig úgy, hogy a tulajdonjog változatlanul a BAHART-nál marad. Ezt egy fontos, és hangsúlyos vagyonelemnek tekintjük, ugyanakkor mi a hajózásra szeretnénk fókuszálni.

A tavaly ősszel kiírt pályázatunk eredménytelen lett, mert nem érkezett rá ajánlat, de ezt az üzemeltetésre irányuló pályázatot január negyedikén meghirdettük újra. Most van lehetőség arra, hogy februárig jelentkezzenek.

VI: Hogyha történik egy fenntartó-váltás, abból a bérlők szerinted mit éreznek? Mondjuk azon túl, hogy elindul egy még nagyobb volumenű fejlesztés egyes marinákban?

VG: Az alapvető cél természetesen az, hogy a vitorláskikötők szolgáltatása emelkedjen, emellett minél inkább egységes legyen.

Ezért is történt az, hogy a kikötők üzemeltetési jogát egyben írtuk ki és nagyon komoly szakmai, valamint anyagi garanciákat várunk el a potenciális üzemeltetőtől.

Ezek azok a feltételek, melyek biztosíthatják azt, hogy valóban a bérlők megelégedésére is szolgáljon, hogyha üzemeltető-váltás lesz. A BAHART oldaláról pedig azért előnyös ez a fajta konstrukció, mert egyrészt egy üzemeltetési bérleti díjból forráshoz jut évről-évre a társaság – amelyet az egyéb ágazatok fejlesztésére tud fordítani – , másrészt mentesül a vitorláskikötőket érintő beruházások forrásigénye alól, ily módon ezen források is a személyhajós kikötői fejlesztéseket tudják szolgálni.

VI: 175 éves jubileumot ünnepeltek. Hogy élitek majd meg a „százhetvenötös” évfordulót?

VG: Először is a legfontosabb, hogy nagyon bízunk abban, hogy mint minden rendes évben, Húsvétkor, idén is el tudjunk indulni. A 175. évforduló egy óriási dolog. Egy olyan rendezvénysorozatot építünk fel erre az évre, ami kiegészíti a hagyományos programokat és a szolgáltatásokat. Több időpontban, számos helyszínen készülünk meglepetéssel. Bíztatjuk majd az utasokat, hogy vegyék igénybe a BAHART szolgáltatásait, ismerkedjenek meg azzal a hosszú időre visszatekintő tradícióval, ami a balatoni hajózás 175 évét jelenti. Fontosnak tartom: amellett, hogy visszatekintünk, tekintsünk előre is – lássák, tapasztalják az utasok a változásokat, fejlesztéseket.

A programsorozatról később adunk részletes tájékoztatást, de ha csak egy elemet ki kell emelni, akkor – ahogyan a 150 éves évfordulónál is – idén is tervezzük a hajóflotta felvonultatását. Azt gondolom, hogy ez egy rendkívül látványos esemény lesz.

Forrás: Vitorlazzitthon.hu

Osztálybeszámolók 2020: Folkboat Előző

Osztálybeszámolók 2020: Folkboat

Osztálybeszámolók 2020: Sudár Sport Következő

Osztálybeszámolók 2020: Sudár Sport