Siófok  0.5  •  10.1 kn       

Keszthely  -4.1  •  0 kn       

Balatonfüred  0.8  •  7.3 kn       

Balatonboglár  1.6  •  8.4 kn       

Orfű  -0  •  7 kn       

Velencei-tó  -0.3  •  5.2 kn       

Tiszafüred  -0.6  •  5.9 kn       

Mályi-tó  1.1  •  2.2 kn       

2024. december 22., vasárnap

Összefogás a hajóipari szakemberképzésért

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Megállapodást kötött az Aqwia és a VSZC Öveges József Technikum

Összefogás a hajóipari szakemberképzésért

Magyarország komoly hajóipari potenciállal rendelkezik, ezt azonban számos tényező miatt mind nehezebb kihasználni. Az egyik legnagyobb kihívás a szakemberhiány, ezért a legnagyobb hazai hajóipari vállalkozás aktív szerepet vállal a hazai kishajóépítő- és karbantartó szakmai képzés támogatásában. Erről a napokban állapodott meg a balatonfűzfői Wia hajógyár és a balatonfűzfői Veszprémi Szakképzési Centrum (VSZC) Öveges József Technikum és Kollégium. Az ifjú szakemberek képzése a jövő tanévtől indul.

Igazi hiányszakmává vált az elmúlt években Magyarországon a kishajóépítő- és karbantartás – pedig hazánkban számos komoly, az európai- és világpiacon is jegyzett hajóipari vállalkozás működik. Ezek számára mind nagyobb kihívás képzett szakemberek toborzása. Mindez azonban talán már a közeljövőben megváltozhat – többek között az olyan kezdeményezések segítségével, mint amilyenről a napokban állapodott meg a legnagyobb hazai hajógyár, az elektromos jachtjairól ismert balatonfűzfői Wia és a Veszprémi Szakképzési Centrum Öveges József Technikum és Kollégium vezetősége.

A balatonfűzfői iskola a 2021/2022-es tanévtől hároméves kishajóépítő- és karbantartó-képzést indít, amelynek keretében a tanulók elsajátítják a hagyományos és modern technológiával készülő fahajók és csónakok, valamint - egyedi és sorozatgyártási technikával tervezett - műanyag hajók, csónakok építési ismereteit. Megismerik a hajózási nyílászárók, szerelvények, veretek, rudazatok, valamint az álló és mozgó kötélzet, a motor és hajógépészet, valamint az elektronikai eszközök, berendezések szerelését karbantartását, javítását.

A tervek szerint az elméleti képzésben meghívott külső előadóként, a gyakorlati képzésben duális gyakorlati képzőhelyként is részt vesznek a térség hajóépítő vállalkozásai, szakemberei is.

A legnagyobb hazai elektromos hajógyártó vállalkozás elsőként csatlakozott a képzési programhoz.

„Örömmel bocsájtjuk a hazai szakemberképzés rendelkezésére a tapasztalatainkat és azt a know-how-t, amelyet 15 éves működésünk során sikerült eddig felhalmoznunk. Társadalmi kötelességünknek érezzük, hogy aktív támogatásunkkal is kifejezzük, mennyire értékeljük azoknak a remek szakembereknek a közreműködését, akik precíz és megbízható munkájukkal segítettek a magyar hajóipar és cégünk fejlődését” – mondta el Klausz Csaba, a Wia balatonfűzfői gyárának operatív igazgatója.

A szakember hozzátette: felismerték és nagyra értékelik azokat az előnyöket, amit egy ilyen kölcsönösen hasznos szakmai együttműködés kínál. „Jelentősen megkönnyíti a mi humánerőforrás-bővítési lehetőségeinket is az, ha a jövő szakemberi nálunk, velünk sajátítják el a szakmai fortélyait. Mondhatni, nem kell majd messzire mennünk, ha új kollégákat keresünk – és nekik sem kell messzire menniük a munkahelyük miatt, hiszen főleg a térségből kerülnek majd ki a tanulók” – mondta el a gyárigazgató.

Mindez azért is fontos a Wia számára, mert az elektromos hajók mind dinamikusabb piaci térnyerésével párhuzamosan évről évre töretlenül és intenzíven fejlődik rendelésállomány. 2019-ben bő 25 százalékos kapacitás-növelést kellett végrehajtani a balatonfűzfői hajógyárban, és 2021-ben is hasonló mértékű fejlesztéssel számolnak, mivel minden korábbinál több rendelésnek kell eleget tenniük.  

Az együttműködés alapja természetesen a gyár bekapcsolódása a gyakorlati oktatásba, de a Wia ezen túlmutató módon is részt vesz az oktatásban. Klausz Csaba szerint örömmel segítenek az iskolában folyó elméleti oktatás anyagának összeállításában is, mert, mint fogalmazott: „Mi a mindennapi munkánk során pontosan látjuk, milyen területeken lenne szükség a szakmai ismeretek fejlesztésére még mielőtt a képzésben résztvevők belépnének a munka világába. Ezért joggal bízunk benne, hogy segíthetünk a lehető leghasznosabb és legmagasabb színvonalú képzés kialakításában. Hiszen a lényeg az, hogy az iskolából kikerülő fiatalok olyan tudással rendelkezzenek, amellyel megállják a helyüket bármilyen hajógyárban, bárhol a világon – és persze akár nálunk is.”

„A most induló oktatási együttműködés egy hosszútávú szakmai képzési program alapja, amely még számos további lehetőséget is rejthet. Máris vizsgáljuk például, milyen egyéb koordinált módokon, például ösztöndíjakkal és pályázatokkal segíthetjük még a VSZC szakmai képzésében résztvevőket” – tette hozzá Viszkei Márton, a piacvezető elektromos hajógyártó vállalkozás ügyvezetője. Mint mondta: „Kiváló szakemberekre mindig nagy szükség lesz – nekünk pedig különösen.”

„A modern szakképzésben az a lényeg, hogy a képzés kiszolgálja az ipar valós igényeit – ezzel a képzéssel pont ezt valósítjuk meg” – mondta el Székely Nándor, a balatonfűzfői iskola igazgatóhelyettese, aki szerint kétlépcsős, 3 illetve 5 éves képzési rendszert terveznek kialakítani, amelyet igény szerint felnőttoktatással is kombinálnának.

„Nagyon örülünk, hogy egy olyan sokoldalú gyártóval sikerült együttműködésre lépnünk, mint a Wia, hiszen ebben a gyárban a tanulók mindent elsajátíthatnak a műanyagmunkáktól a villanyszerelésig a gépészeten át a famunkákig” – tette hozzá Tóth Lajos Péter, az Öveges József Technikum és Kollégium igazgatója, aki rámutatott: Balatonfűzfő közvetlen vonzáskörzete szinte „hajóipari szilikonvölgynek” is tekinthető, hiszen olyan sok gyártó tevékenykedik a térségben, mint sehol máshol az országban. Ezért a képzésnek nagy szerepe lehet abban, hogy a helyi vállalkozók jól kvalifikált munkaerőt toborozhassanak a térségből, a végzősök pedig olyan szakmai ismeretekre tehetnek szert, amellyel könnyedén tudnak elhelyezkedni lakóterületük közelében.  

„Fontos, hogy tanulóink olyan kompetenciákat és készségeket sajátítsanak el iskoláinkban, amelyek birtokában sikeresen felelnek meg a modern kor kihívásainak. Küldetésünk, hogy Veszprém megye gazdasági szereplőinek minél képzettebb munkaerőt tudjunk biztosítani, tanulóink számára pedig magas színvonalú oktatást és szakmai jövőképet biztosítsunk” – tette hozzá Pap Máté kancellár.

Kavalecz Gábor főigazgató kifejtette: „Ma már egészen mást jelent szakmunkásnak vagy technikusnak lenni, mint 10 vagy 15 évvel ezelőtt. Megváltozott a termelői környezet, jelentősen fejlődött a technikai háttér és ezzel párhuzamosan magasabbak a munkáltatói elvárások egy pályakezdő szakemberrel szemben.”

A fenti célok elérését segíti a most elindított együttműködés.

Az iskola várja a hajózás iránt érdeklődő tanulók jelentkezését, további információ: www.oveges-szi.hu/palyavalasztas

A Wiáról:

A 2010-ben alapított Wia az elektromos hajópiac meghatározó szereplője. A cég teljes egészében önállóan fejleszti modelljeit, jelenleg négy sorozatot gyárt; a 230-as, a 330-as, 365-ös és a két kivitelben is elérhető 435-ös mellé jövőre érkezik egy új modell is.
A vállalat termékei nemcsak a hazai vásárlók döntő többségének bizalmát nyerték el, hanem 2016-ban a Magyar Formatervezési Díjat és 2018-ban a Hungexpo Innovációs Díját is kaptak. A magyar gyártó világszintű tudásbázisát immár külföldi társaságok is igénybe veszik termékfejlesztéseiknél.

Arcok az elnökségből 5.rész: Siklósi Máté Előző

Arcok az elnökségből 5.rész: Siklósi Máté

Hol a helye télen a hajónak? - parton kontra vízen tárolás Következő

Hol a helye télen a hajónak? - parton kontra vízen tárolás