Siófok 2.7 • 11.2 kn
Hol a helye télen a hajónak? - parton kontra vízen tárolás
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Hol a helye télen a hajónak? - parton kontra vízen tárolás
Az Alsóörsön lévő Alsóörs Marinát már eleve úgy tervezték, hogy a téli vízen tárolást megvalósítják – fogalmazott a Vitorlázz Itthonnak a kikötő vezetője. Rick Gergely kifejtette: a műszaki háttér és a megbízható technológia kitalálója és megvalósítója az a Bartos Dénes volt, aki már Balatonkenesén is bevezette a vízforgató megoldást. Hozzátette: nem olcsók azok a vízparti telkek, ahol télen a vitorlásokat kivétel után tárolni lehet. A másik műszaki indok Rick Gergely szerint, hogy a tároló bakok sem túl jók – negyven láb feletti hajóknak sokkal jobb helyük van a vízen. A kikötővezető szerint ugyan vannak tökéletes megoldású állványok, ahol eloszlik a terhelés, ez sokkal jobb megoldás – de ilyen bakot elsősorban versenyhajókhoz készítenek.
Rick Gergely felhívta a figyelmet arra, hogy szezonon kívül lehet elektromos hajóval is közlekedni, valamint érdemes szólni a horgászokról is. A kikötővezető osztja Bagyó Sándor a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata vezetőjének a véleményét, mely szerint tiltani ezt nem szabad, meg kell tanítani mindenkit, hogy miként kell hajózni hideg vízen, ködben – mi kell ahhoz, hogy az ember biztonságban vízen lehessen.
A kikötővezető elárulta azt is: a Pandémia elsősorban a fejlesztéseiket befolyásolja. Most a fürdőház felújítását és a parkolóhelyek bővítését célozzák. Új kikötőhelyeket viszont már nem áll módjukban telepíteni.
Az Alsóörs Marina jelenleg is üzemben van, hiszen a korlátozások nem tiltják, hogy a szállodai szolgáltatást üzleti út alkalmával bárki igénybe vegye. Ugyanakkor az étteremben, amit be kellett zárni, 24/48 órán belül el tudják indítani a szolgáltatást. Rick Gergely végül elárulta: szerinte a mostani helyzet lehetőséget ad arra, hogy kicsit több időt töltsünk a családunkkal.
„Nagyon fontos dolog az, hogy csináljunk otthon egy hajós Adventi koszorút és együtt elbeszélgessenek vitorlázásról, Balatonról, balatoni élményekről családon belül az emberek. Nem kell rohangálni, kicsit lelassulunk. Aztán lehet, hogy egy nagyon-nagyon értékes karácsonyunk lesz ezzel az egésszel, idézőjelben köszönhetően ennek a Pandémiának”
– fogalmazott Rick Gergely.
Mi az egész éves Balatonban hiszünk ezért azt tartjuk fontosnak, hogy a hajó egész évben a vízen maradjon – fogalmazott a Vitorlázz Itthonnak Tóth Balázs. A BL Yachtclub vezetője kifejtette: náluk nincs parti tárolás, ugyanis ők azt a területet is használják az esztendő minden hónapjában. Tóth Balázs elárulta: ez kezdetben kis ellenállásban ütközött, de most úgy látja, hogy egyre többen élnek a lehetőséggel, és egyre többen látják úgy, hogy ha valakinek van egy drága hajója, azt ne csak 2-3 hónapig, hanem 12 hónapon keresztül használhassa. Az ügyvezető szerint látható, hogy a mostani években egyre többször van olyan idő novemberben, vagy akár február elején, hogy az alkalmassá teszi a Balatont a hajózásra. Elárulta: a legnagyobb szívfájdalma, hogy úgy érzi, a téli hajózás az idei évre ért be igazán – hiszen közel húsz hajó érkezett hozzájuk csupán azért, hogy a téli vitorlásversenyeken el tudjanak indulni. A Mikulás Regatta ugyanakkor a koronavírus biztosan elmarad, de bízik benne, hogy az év utolsó napján a Szilveszteri Regatta megtartható lesz.
Tóth Balázs beszélt arról is, hogy náluk minden hajót egyedileg szerelnek fel egy szivattyúval és keringtetik a vizet a hajók körül. Felidézte: amikor néhány évvel ezelőtt úgy befagyott a Balaton, hogy sportolásra alkalmas jég volt rajta egy hónapon keresztül (akkor volt a Balaton-átcsúszás is) ez a technológia akkor is kiállta a próbát, csobogott az egész kikötőmedence, még kishajóval vitorlázni is lehetett itt.
A kikötőben jelenleg is várólista van, kikötőhely-bővítésben pedig nem gondolkodnak, hiszen nem adott rá az infrastruktúra. Tóth Balázs a bővülés lehetőségét abban látja, hogy vannak olyan hajósaik akik azt mondják: költséges sport a vitorlázás éppen ezért csak a klasszikus főszezonon kívül, ősszel rakják a vízre hajójukat, ugyanis olcsóbban megússzák és minőségibb Balatont élveznek.
A BL Yachtclubban jelenleg is zajlik a munka, amint feloldják a korlátozásokat, azonnali újraindulást terveznek.
„Itt az iroda előtt a füves placcon kollégáim épp a hat méteres fenyőfánkat díszítik. Az előbb éppen azon viccelődtünk, hogy lehet, hogy erre a szezonra csak magunknak díszítjük fel, de akkor is melegséget csempész a mindennapjainkba.”
– fogalmazott Tóth Balázs.
Sok összetevős, hogy parton, vagy vízen tárolunk – fogalmazott a Vitorlázz Itthonnak a Keszthelyi Yachtkikötő vezérigazgatója. Péter Zsolt kifejtette: az első és alapvető szempont, hogy minimális a szárazulati területük. 220 férőhelyes a kikötő, tehát 200 hajó és 20 csónak tárolására van lehetőség. A hajók egyre nagyobb mérete miatt a parti tárolás egyre kevésbé megoldható. A vezérigazgató elárulta: a kiel-es hajók esetében a vízen tárolást preferálják – a svertes hajókat ki kell emelni. 2021-22-től úgy kötik majd a szerződéseket, hogy 30 láb felett kizárólag vízen tárolnak majd – tette hozzá.
Péter Zsolt beszélt arról is, hogy 30 láb felett már nem kis értékű hajókról beszélhetünk. Azt látják, hogy sokan megveszik az 50-60-70 milliós hajókat, de arra már nemigen költenek a tulajdonosok, hogy ezekhez megfelelő állványt, vagy tárolókocsit biztosítsanak. Egy 6-8 tonna közötti 34 lábas hajó alá a gurulós tároló nem olcsó befektetés – körülbelül 1.5-2 millió forintba kerül egy megfelelő. Sok bérlő a bakot preferálja, ami viszont a kikötőt szorítja be, hiszen nem tudják hová helyezni a hajót, ugyanis azt a daru befolyásolja. Péter Zsolt szerint azzal sem foglalkoznak a bérlők, hogy minősítéssel rendelkező kocsi vagy állvány legyen a hajó alatt.
A vezérigazgató azt tapasztalja, hogy most is sok olyan bérlőjük van aki horgászati, vagy sportolási céllal használják hajójukat.
Beszélt arról is, hogy dolgoznak bővítésen, ugyanakkor a Balatonon új kikötő létesítése akár meglévő mederben is bonyolult és hosszadalmas engedélyeztetési eljárás. Egyre nagyobb teret nyernek az elektromos hajók, melyek energiaigényét el kell látni, ami a meglévő infrastruktúrával szinte lehetetlen.
„Nekünk a bővítés azért kell, hogy ezeket a hajókat is ki tudjuk szolgálni”
– fogalmazott Péter Zsolt.
Vitorlazzitthon.hu