Siófok  2.7  •  14.6 kn       

Keszthely  3.9  •  6 kn       

Balatonfüred  2.4  •  12.8 kn       

Balatonboglár   •  13.8 kn       

Orfű   •  3 kn       

Velencei-tó  1.2  •  6.9 kn       

Tiszafüred  -1.4  •  8.1 kn       

Mályi-tó  -1.8  •  4.1 kn       

2024. november 24., vasárnap

Még figyelmesebben Tihanynál - Tartani kell a hajózási útvonalat

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Még figyelmesebben Tihanynál - Tartani kell a hajózási útvonalat

Még figyelmesebben Tihanynál - Tartani kell a hajózási útvonalat

Az év elején a Balatoni Halgazdálkodási Zrt. konzorciumban a Magyar Országos Horgász Szövetséggel úgynevezett „akadókat”, köznyelven süllőfészkeket telepített a Balatonban, Tihany közelében. A Vitorlázz Itthon értesülései szerint ezeket a műtárgyakat a héten ideiglenes jelleggel sárga bójákkal körülkerítették, ugyanakkor éjszaka, vagy szürkületben nem láthatóak a jelenlegi ideiglenes jelzések. Információik szerint hamarosan kardinális jelzések is kikerülnek az érintett veszélyes helyek közelébe. Kiemelten felhívjuk a figyelmet a Tihanyi-szorosnál való áthaladáskor, valamint a Zamárdi előtti vízterülethez közelebb hajózáskor a már kihelyezett és általunk ismert kardinálisok figyelembevételére, és a hajózási útvonal megtartására, annak érdekében, hogy az esetleges balesetek elkerülhetőek legyenek.

2020. január 15-én jelent meg híradás a Balatoni Halgazdálkodási Zrt honlapján, mely szerint élőhelyfejlesztési munkálatok zajlanak a Sajkodi-öbölben. A beruházás keretében Tihany környékén összesen nyolc darab mesterséges ívóhelyet létesítettek.

A hajózás szempontjából a legkritikusabb a Tihanyi Hajós Egylettől nyugati irányba található műtárgy, mely bár a kardinális jeleken kívül esik, a hajózás szempontjából különös odafigyelést igényel. Az általunk megkérdezett földmérő szakértő szerint a nevezett kőszórás helyén a Balaton hivatalos vízmércéje alapján mért 1,20 méteres vízállás esetén az eredeti vízmélység a területen 1,90-2,90 méter között volt.

A kőszórás felett most ugyanezen vízállás esetén a 90 cm-re csökkent a mért keresztszelvények szerinti legmagasabb ponton. A mért keresztszelvények között kisebb vízmélység is előfordulhat – hívta fel a figyelmet a Vitorlázz Itthonnak a szakember.

A vitorlázóknak a THE közeli kőszóráson túl még két helyszínre kell kiemelt figyelemmel lenniük. Az úgynevezett 7-es és 8-as számú ívóhely Zamárdihoz közelebb eső partszakasz és a Szántódi-rév közé létesült és bár a hivatalos hajózási útvonalon kívül esik, ráadásul a vitorlázás szempontjából eddig is viszonylag csekély vízmélységű területről lévén szó, itt is érdemes szabályokat a hajózási útvonalakra vonatkozó szabályokat betartva hajóznunk, főként ha Zamárdi Harcsa utcai, vagy Keszeg utcai vagy ahhoz közei terület kiindulásunk pontja esetleg tervezett érkezésünk helyszíne.

A mesterséges ívóhelyfejlesztés legnagyobb hányada a Sajkodi-öböl területeire, azon belül is a MOHOSZ kikötője előtti vízterületre összpontosul. Ugyanakkor érdemes ezekre is odafigyelni, ha az Öbölben tervezünk vitorlástúrát, és partközeli horgonyzást. Az 1. számú ívóhely a Tihanyi-félsziget nyugati partja mentén fekszik, mintegy 120 méterre a Sajkodi Strandtól.

A 2-es számmal jelzett műtárgy a félsziget nyugati partjánál fekszik, a MOHOSZ Kikötő és a Sajkodi Strand közötti területen.

A 3-as számmal jelzett ívóhelyet a MOHOSZ Kikötő előtti területre, partközelbe helyezték.   A 4. és 5. számmal jelölt ívóhely pedig a MOHOSZ Kikötő és a Tihanyi Yacht Club közötti területre lett elhelyezve.

A Vitorlázz Itthon úgy tudja már megtörtént ezen jelzések elrendelésének felülvizsgálata. Jelenleg a sárga bójás jelzések ideiglenes jelzésnek tekintendők. A későbbiekben mind a nyolc ívóhelyen a sárga bóják helyett  kardinális jeleket helyeznek el.

Holczhauser András a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára elmondta: a Szövetség is kiemelten felhívta a vitorlázók figyelmét az érintett szakaszokon a vonatkozó szabályok betartására. Egyúttal örömét fejezte ki, hogy a Tihanyi-szorosba telepített ívóhelyek végleges jelölésének folyamat elkezdődött. Elmondta azt is, hogy a Szövetség továbbra is figyelemmel kíséri a helyzetet, és folyamatosan tájékoztatja a vitorlázótársadalmat a kommunikációs felületein keresztül, kiemelt figyelemmel a június végén tartandó Kékszalag tókerülő versenyre.

De mi is az az akadó?

A Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit Zrt tájékoztatása szerint ezen közkeletű elnevezés egy, az általános mederalakulatból kiemelkedő, természetes vagy mesterséges vízalatti tereptárgyat takar, vélt vagy valós funkciójától függetlenül. (A háló vagy a horog megakadhat benne.) A Balatonon akadón általában a jó haltartó horgászhelyeket értik. Attól haltartó egy akadó, mert a sivatagszerű mederből kiemelkedő „víz alatti kis szigeten” idővel egy sajátos ökoszisztéma alakul ki, többek között ívó- és búvóhelyet, táplálékbázist szolgáltatva a halaknak is, ezen belül adott esetben a speciális igényű, értékes őshonos balatoni halfajoknak is. A Balatonon jelenleg is száznál több akadó van, sok közülük mesterségesen létesített.  Mesterséges akadók hosszú sora található a déli part 2-4 méteres vizeiben Balatonföldvár, Balatonszárszó, Balatonszemes, Balatonlelle, Balatonboglár, Balatonberény községek előtt, illetve között.

Kereked OD Kupa eredmények négy futam után Előző

Kereked OD Kupa eredmények négy futam után

Lázár deák Emlékversennyel indult a pécsi-tavi vitorlás szezon! Következő

Lázár deák Emlékversennyel indult a pécsi-tavi vitorlás szezon!