Siófok 2.7 • 14.6 kn
A YS számok frissítésével kezdődik a szezon és a tesztidőszak!
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
A YS számok frissítésével kezdődik a szezon és a tesztidőszak!
Fontos változások történtek a tavasszal elfogadott és jóváhagyott YS számokkal kapcsolatban.
Ennek oka, hogy a hajótulajdonosok bejelentései alapján sikerült kijavítani az eddigi hibás típusbesorolásokat, valamint a hiányos, vagy rossz adatokat tartalmazó regisztrációs lapokat.
A kettős regisztráció bevezetésével azon hajók előnyszáma is korrigálásra került, amelyek egyes versenyeken osztályban (pályaversenyek), máskor Yardstick csoportokban versenyeznek (túraversenyek) az osztályelőírástól eltérő technikai felszerelésekkel (pl.: a 11mOD vagy 8mOD osztály egyes hajói orrsudarat és ezáltal reachert használnak a túraversenyeken). A YS számok frissítését az is indokolta, hogy egyes hajóosztályoknál elavult volt az osztályelőírás, és így osztályon belül a hajótípusok megkülönböztetése (pl.: 25-ös jolle), de a modernizálás és ésszerűsítés lehetővé tette a számok frissítését. Előfordultak olyan osztályok is, amelyeknél különböző típusú hajók versenyeznek együtt, vagy még fiatal osztályokról van szó (pl.: Cruiser Class), így a YS számok megállapításához a 16 korábban kiválasztott regattából nem állt rendelkezésre elegendő versenyeredmény, így szükségessé vált - a YS szabályzat figyelembe vételével - új versenyeredmények „beemelése”, így pedig pontosabb értékeket lehetett megállapítani. Sikeres frissítésen esett át a YS open besorolás is, méghozzá az érintett hajók tulajdonosainak nyilatkozatai alapján.
A YS számok felülvizsgálata közel két hónapos munka eredménye, és a frissítésben - a titkárság koordinációja mellett - természetesen részt vettek a Nagyhajós -és Hajózástechnikai bizottságok, valamint nagy segítséget jelentettek az osztályfelmérők, az osztálykapitányok, a külsős szakértők, no és azok a hajótulajdonosok, akik segítségével pótolható volt a hiányos adatbázis. Rendkívül hasznosak voltak azok az online megbeszélések is, melyeket a titkárság szervezett egyes osztályokkal.
A Magyar Vitorlás Szövetség ezúton szeretné megköszönni a rengeteg segítséget, amit ahhoz kapott, hogy a vitorlázó társadalom újabb lépéssel kerülhessen közelebb a hiteles, és mindenki számára elfogadható YS rendszerhez, YS szabályzathoz és YS számokhoz.
Fontos információ, hogy a honlapra, valamint a VIHAR rendszerbe már felkerültek a frissített számok, így semmi akadálya annak, hogy a 2020-as vitorlás szezon kezdéseként megrendezésre kerülő Ezüst Szalag versenyen (rajt előtti figyelmeztető jelzés: 2020.06.06. 17:55 óra) már ezekkel a friss előnyszámokkal futhassanak a hajók.
„A kollégáimnak, a bizottságok munkájának, a szabályzatnak és a sok segítségnek köszönhetően sikerült egy olyan rendszert kialakítani, ami kizárólag objektív szempontok alapján járul hozzá a YS számok megállapításához. Fontos cél volt, hogy a szubjektivitást kizárjuk a rendszerből és futásteljesítmények figyelembevételével a YS számok módosíthatók legyenek.” – mondta Holczhauser András a frissítéssel kapcsolatban. A Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára hozzátette: az Ezüst Szalaggal nem csak az idei szezon kezdődik el, hanem egy nagyon hangsúlyos tesztidőszak is az előnyszámrendszerrel kapcsolatban. Az ilyen előnyszám rendszerek ugyanis akkor működhetnek tökéletesen, akkor lehetnek hitelesek, ha minél több versenyről befutó adat és információ áll rendelkezésre a kalkulációkhoz. Fontos lesz az első tapasztalatok levonása és ha indokolt lesz, akkor természetesen ismét frissíteni fogja az MVSZ a számokat.
A felmerülő gyakori kérdésekre írásban is válaszol a Hajózástechnikai Bizottság egy cikksorozat keretében. Az alábbi linkekre kattintva olvashatjátok a legfontosabb kérdésekre adott szakmai válaszokat.
RÉSZLETEK AZ ÚJ YARDSTICK-RENDSZERRŐL