Siófok 6.6 • 4.5 kn
Hogyan készüljünk a Kékszalagra?
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
A Kékszalag a balatoni vitorlázók nagy erőpróbája, amelyen nemcsak a profi, sok vihart megért vitorlásversenyzők indulnak, hanem olyan csapatok is, amelyek évente csak egyszer, ezen a regattán, vagy legfeljebb néhány túraversenyen állnak rajthoz.
Bizonyára így lesz ez a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíjon is, amely július 2-án rajtol majd Balatonfüred elől. Rövid írásunkkal azoknak szeretnénk segíteni, akik kevés versenytapasztalattal rendelkeznek, ám komolyan mérlegelik, hogy elinduljanak a versenyen.
Ha megfogadják tanácsainkat, biztos, hogy sok örömük lesz a versenyzésben, és jövőre, még több tapasztalattal felvértezve eljönnek újra!
1. Készítsük fel a hajót!
A Kékszalag hosszú távú verseny, amely próbára teszi a hajót is. Ha egy bosszantó technikai hiba miatt sok óra versenyzés után kell esetleg feladnunk, csak magunkat hibáztathatjuk majd.
Ezért mindenképpen nézzük át a kötélzetet, a láthatólag sérült, elhasználódott köteleket cseréljük ki. Menjünk végig a hajón, és minden csavart húzzunk meg. Vizsgáljunk meg minden veretet, nem repedt vagy törött-e valamelyik. Nézzünk fel az árbocra: nem látunk-e sérülést valamelyik drótkötélen – az árboctörés komoly haváriákat okozhat. A csigákat és mozgó alkatrészeket ellenőrizzük: nem szorulnak? Ha igen, olajozás, zsírzás, de néhány esetben a sima vizes alapos mosás is segíthet a problémán.
Ellenőrizzük le a motort, vizsgáljuk át a horgonyt, a horgonykötelet. Legyen velünk egy megfelelő hosszúságú vontatókötél, és vizsgáljuk át a vontatási pontokat.
Feltétlenül nézzük át a navigációs fények működését, az akkumulátor legyen feltöltve, és egy pót-akkumulátor sem árthat.
A vitorlák állapotát is ellenőrizzük, ha szükséges, javíttassuk!
2. Válasszunk megfelelő legénységet!
Nagyon fontos, hogy olyan csapat legyen a hajón, amely akkor is képes a biztonságos vitorlázásra, ha egy kulcsember fáradtság vagy rosszullét miatt kiesne. A minimálisan előírt létszám kevés: a Balatonfüredre vitorlázással együtt akár három éjszakát is a vízen tölthetünk, alvásra pedig mindenkinek szüksége lesz. Ezért rajtunk kívül legyen még legalább két olyan ember a hajón, aki szükség esetén kormányosként is bevethető.
3. Gyakoroljunk!
Ha megvan a legénység, legalább két-három alkalommal vitorlázzunk velük együtt hosszabb időtartamot. Mindenki gyakorolja a saját feladatát, osszuk el a munkát, és gyakoroljuk, hogy veszélyhelyzetben – például ha egy csapattag vízbe esik –, mit kell tenni. Ha lehet, induljunk egy versenyen is: jó lehetőség erre a Kékszalagot megelőző Fehér Szalag, vagy a Horváth Boldizsár Emlékverseny.
4. Pihenjük ki magunkat a verseny előtt!
Ne az utolsó pillanatban essünk be a hajóba. A rajt csütörtökön van, aki szerda délután érkezik, annak még hátra lesz az autózás Balatonfüredre, a nevezés, a hajó bepakolása – s mindezek után a hajnali kelés, hogy elérjék a rajtot. A verseny alatt keveset tudunk aludni – ezért érdemes alaposan kipihenni magunkat, s akár már kedden leérkeznünk a hajóhoz. Így mindenre marad idő, a kisebb hibák kijavítására is.
5. Készüljünk fel mindenféle időjárásra!
A Balaton nagyon szélsőséges időjárási körülményekre képes júliusban. Nyáron a vízen akár 37-38 fok is lehet, hajnalban viszont még szélcsendben is didereghetünk. Ezért készüljünk fel ruházatunkkal arra, hogy viharos szélben és esőben se fázzunk, nappal pedig meg tudjuk magunkat védeni a perzselő napsütés ellen. Nem maradhat otthon a magas faktorszámú napvédő krém, széles karimájú kalap, sapka, kesztyű, vízhatlan ruha és a többi fontos felszerelés sem.
6. Sok folyadék, megfelelő ételek
A sportteljesítmény a szokottnál jóval nagyobb kalóriafelvétellel jár. Ezért vigyünk magunkkal megfelelő mennyiségű ételt, lehetőleg könnyen felszívódó, hamar energiát adó táplálékok formájában. Rengeteg folyadékra lesz szükségünk – ezt ásványvíz formájában érdemes a fedélzetre hordani. A bevásárlást ne hagyjuk az utolsó pillanatra! Előre gondoljuk végig, hogy hány embernek, mire lesz szüksége, – és osszuk el a bevásárlandókat a legénység tagjai között.
7. Navigáció és biztonság
A Kékszalag versenyutasítása tartalmazza a kerülendő pályajelek GPS-pozícióit. Ezt mindenképpen már előzetesen vigyük fel saját GPS-ünkre, mert folyamatosan tájékoztat majd arról, hogy hol tartunk a versenyben, és éjszaka vagy rossz látási viszonyok esetén sem fogunk rossz irányba hajózni. Legyen nálunk tartalék GPS, tartalék elemek, illetve akkumulátorok, mert a telefonok vagy más műszerek sok áramot fogyasztanak, és hamar lemerülnek.
A hajón legyen elegendő mentőmellény, és azt nappal már elsőfokú viharjelzés esetén vegyük fel, éjszaka pedig minden esetben viseljük. Ellenőrizzük és próbáljuk ki a lifebelt használatát, és aki éjszaka elhagyja a cockpitot, minden esetben kösse ki magát.
Figyeljünk másokra, figyeljünk magunkra, és időben kerüljük el a veszélyhelyzeteket, más hajók túlzott közelségét.
8. Figyeljük az időjárás-előrejelzést!
Ma már rengeteg forrásból lehet egészen pontos időjárás-előrejelzésekhez jutni. Az okostelefonokon, vagy más eszközökön a változásokat is nyomon lehet követni – figyeljünk és készüljünk fel az eseteges zivatarokra, erősödő szélre vagy éppen a tartós szélcsendre.
9. Készüljünk fel a vészhelyzetekre!
Készüljünk fel arra, hogy mit teszünk, ha veszélyhelyzet adódik. Az ingyenes Balatonhelp alkalmazást érdemes előre letölteni az okostelefonokra, így egy gombnyomással elindítható a segélykérés, ha baj van! A vízimentők telefonszáma: +36 30 3 83 83 83. A VHF hajózási rádió segélykérő csatornája: 16-os (156,8 MHZ). A BalaTrönk rádiós rendszer segélykérő csatornái: 3E, 13.
Érdemes megfontolni a Balatonhelp assistance megkötését, hogy ha technikai mentésre kerül a sor, spórolhassunk a költségeken! MVSz tagoknak 20 százalék kedvezmény jár. Információk: www.balatonhelp.hu
+1 tanács: Nyugalom, higgadtság – fél győzelem
A Kékszalag rendkívül hosszú verseny, tartalékoljuk az energiáinkat a végére. Nagyon sokan már a kenesei bójához érve elfáradnak, – pedig a verseny sokszor visszafelé, a nyugati medence közepén dől el. Tartsunk a mezőnnyel, a fontos pillanatokban koncentráljunk, de a hosszú, könnyen vitorlázható szakaszokon lazítsunk, engedjük át a kormányt másnak, hogy legyen energiánk a végére.