Siófok 2.7 • 1.6 kn
Regatták télvíz idején az Adrián
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
"Októberben, amikor a balatoni vitorlás hajók legnagyobb része kiemelésre került a vízből, azt gondolhatnánk, hogy a versenyszezon lezárult és egy 6 hónapos szünet következik, míg újra hajóra kerülünk."
„Ezen a télen azonban bebizonyosodott, hogy ez nem így van. Az Adria mikroklímája és közelsége lehetővé teszi, hogy akár a téli hónapokban is hódoljunk szenvedélyünknek. A charter cégek mindössze egy egy hónapos téli szünetet tartanak Dalmáciában december 15. és január 15. között. Sőt még ezen időszak alatt is tartanak helyi versenyeket.”
Ez egy idézet a „Regatták télvíz idején az Adrián I.” cikkemből, melyet azért idéztem itt, mert úgy gondolom idén sem vesztette aktualitását.
A 2013/2014-es téli szezonban is számos regatta került megszervezésre a téli hónapokban a Yacht Club Biograd szervezésében: Sv. Nikola Regata, Christmas Regata, New Years Eve Regata, Regata Sv. Stošije, Regata Sv.Valentin.
A Karneváli Regatta (14. Karnevalska Regata, Biograd) több szempontból is nagyobb rendezvénynek számít, mint a decemberben és januárban megrendezésre kerülő Regatták. Egyrészt a részt vevő hajók mennyisége alapján, másrészt a képviselt országok száma szerint is. Idén is – csakúgy, mint tavaly – nagy érdeklődés volt a regatta iránt, mivel 47 hajó regisztrált előzetesen. A Zadarski List weboldalán a következő szöveg jelent meg: „A nemzetközi sportesemény a leglátogatottabb és legvidámabb esemény a naptárban 14 éve, melyre 47 hajó részvételével több mint 250 fő vitorlázót várnak számos országból: Horvátország, Szlovénia, Ausztria, Csehország, Szlovákia, Magyarország.”
A résztvevő hajókat 6 ún. „OPEN” osztályba sorolták a szervezők, de lehetőség volt ezen túl ún. „ORC Club” csoportban is nevezni. Osztályunkban kizárólag Elan 340 típusú hajók versenyeztek.
A verseny előtt 2 nappal (!) hoztuk meg a döntést a részvételről, mivel kedves horvát ismerősök – résztvevők és szervezők – szinte kérleltek, hogy menjünk és vegyünk részt a regattán. Mind a részvétel, mind pedig a verseny minél inkább nemzetközi színezete olyan fontos érv a szervezők számára, hogy a hajó használatáért bérleti díjat nem kellett fizetnünk, kizárólag a nevezési díjat fizettük be. A 280 kunás nevezési díj (kb. 11200 Ft) tartalmazott azonban 2 ebédet, 1 vacsorát, 2 esti rendezvényt, a szervezést, egy próbafutamot, stb.
Az időjárás előrejelzés alapján (meteo.hr, prognoza.hr, ECMWF) lehetett arra számítani, hogy a verseny első napján erős jugó várható, így nem lesz egyszerű dolgunk a futamok során 4 fővel a fedélzeten.
Február 28-án a déli órákban indultunk Budapestről és este 7 óra körül értünk a biograd-i marinába, ahol már javában zajlottak a verseny előkészületei, a nevezés és az esti összejövetelre való „felkészülés” pelinkovac formájában. Sajnos időhiány miatt nekünk nem állt módunkban részt venni a pénteki ún. próbafutamon, de a szervezők lehetővé tették minden nevezett csapat számára, hogy a versenyt megelőző napon részt vegyenek ezen.
Március 1-én a reggeli skipper meeting azzal vette kezdetét, hogy mindenkit informáltak arról, hogy halasztással kezdődik a versenynap. A mért szélerősség a Biograd előtti vízterületen elérte a 40 csomót. Így minden csapat türelmesen várta a parti halasztás végét. Délután 1 óra körül döntött úgy a versenyrendezőség, hogy – a szél ugyan nem csökkent jelentősen – elindítanak egy futamot. Az erős szél és az eső ellenére minden csapat higgadtan és havaria nélkül rajtolt el. A kreuz bólyát nagyon jó pozícióban, a mezőny első egyharmadában sikerült vennünk. A hátszeles szakaszban viszont akadtak problémáink, így elvesztettük a jó pozíciónkat, de teljesítettük a futamot a 6. helyen és jót vitorláztunk.
Az esti karneváli mulatságra a csapatok láthatóan sokat készültek, csakúgy, mint a szervezők. Külön értékelésre és díjazásra kerültek a csapatjelmezek is. A viharos erejű szél és a zivatar, villámok sem zavarhatták meg a jó kedélyű esti mulatságot, ahol a legkülönfélébb csapatjelmezeket láthattuk: Hófehérke és a 7 törpe, az Oracle csapat, Flinstones, boszorkányok, angyalok, bűvészek, kalózok, bohócok.
Vasárnap reggel már enyhe szélre ébredtünk, esős, csendes napnak ígérkezett. Az esti karneváli mulatság minden valószínűség szerint csak hajnalban ért véget, mivel a csapatok nagy része a meghirdetett rajtot megelőzően mindössze negyed órával „vánszorgott” ki a kikötőből. A rendezőség ismételten a megfelelő időben indította a rajteljárást: megvárták, míg a szél erőssége elérte a 10 csomót. Rövidebb pályát tűztek ki a tervezettnél, mivel számítottak arra, hogy a szél erőssége csökkeni fog és így is lett. A futam kreuz szakaszát követő hátszeles szakaszon már csökkent a szél erőssége, így a rövid pálya ellenére a kevésbé jó pozícióban lévő hajók bő egy órával később teljesítették a futamot, mint az elsőként befutott hajó.
A szombaton elmaradt második futamot a rendezőség vasárnap délután pótolta, bár a versenykiírás alapján a vasárnapi program ebédidőig volt tervezve. Nagyon sajnáltuk, hogy ezen a futamon már nem volt lehetőségünk részt venni, mivel 6-7 órás hazaúttal kell számolnunk. Azonban a rendezők biztosítottak minket arról, hogy a 2015. február 5-8. között megrendezésre kerülő következő Karneváli Regattát már egy nappal hosszabbra tervezik, így jövőre az utolsó napon már csak délelőtt indítanak egy rövid futamot, annak érdekében, hogy a messzebbről érkezett csapatoknak a hazautazás kényelmes legyen!
A versenyről készült összefoglaló videó: