Siófok  14.4  •  19.8 kn       

Keszthely  15.9  •  18 kn       

Balatonfüred  14  •  19 kn       

Balatonboglár  14.4  •  17.8 kn       

Orfű  16  •  6 kn       

Velencei-tó  17.5  •  17.4 kn       

Tiszafüred  14.5  •  15.8 kn       

Mályi-tó  12.9  •  15.4 kn       

2024. március 28., csütörtök

VII. El Yacht Dér Kupa élménybeszámoló

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A Lellei Vitorlás Egylet szervezésében 2013. november 2.-án került megrendezésre a VII. El Yacht Dér Kupa. A rangos verseny nem mindennapi körülmények közt zajlott. Az erős szél és napsütés méltó befejezése volt a 2013 évi vitorlásszezonnak.

VII. El Yacht Dér Kupa élménybeszámoló

A Dér Kupa kicsit több mint a egy vitorlásverseny, ahogy ezt már a neve is sejteti. A versenyzők bizony gyakran küzdenek a dermesztő novemberi széllel és a már fagyos balatoni vízzel, de ennek ellenére mégis elhagyják a jó meleg otthonaikat, hogy egy végső megméretetéssel tisztelegjenek a Balatonnak és méltó módon búcsúztassák el a vitorlásszezont. 

Az idei Dér Kupa azonban egészen mást tartogatott a megszokottnál. A novemberi hideg helyet a 20C fokot is elérő majdhogynem nyárias meleg és több órányi napsütés fogadta a résztvevőket, sokszor azt a hamis érzetet keltve, hogy még nincs is vége a nyárnak. A nagyhajós megmérettetésen felül helyet kaptak a modellvitorlázók is, hogy jelenlétükkel még színesebbé és érdekesebbé tegyék ezt a nem mindennapi eseményt.

Ahogy átléptük a BFYC kapuját, rögtön munkához is láttunk. Kellemes meglepetés volt, hogy már néhány versenytársunk a kikötőben várta, hogy mielőbb leadhassák nevezésüket és átvehessék a nem mindennapi nevezési ajándékot, ami az idei Dér Kupán a Compass magazin jóvoltából a „Szélképek” (A balatoni vitorlásversenyek legszebb pillanatait összefoglaló képes könyv) volt. Ez a csodálatos könyv minden vitorlázást szerető ember szívét megdobogtatja. Ugyan ki ne lapozgatná szívesen a hideg téli napokon, hogy kicsit felelevenítse a versenyek hangulatát és emlékét. Tökéletes és méltó ajándék a Balatoni szezon utolsó vitorlásversenyéhez.

A verseny reggelén már mindenkinek volt miért izgulni. A verseny szervezőinek az időjárás és a verseny biztonságos és sikeres lebonyolítása miatt, a verseny rendezőjének, Kenyeres Mártának pedig az időjárás miatt főhetett a feje. Bizony minden látnoki képességére szüksége volt, hogy kijelölje az előrejelzések szerint viharos, de állapotát tekintve szinte széltelen időhöz a megfelelő pályaszakaszt. Az versenyzők pedig mindezekért együttesen izgulhattak, hisz nekik kell a pályát teljesíteni.

A mezőny 11:00 órakor rajtolt el a Balatonfői Yacht Club előtti vízterületen kijelölt rajtvonatról ahol nem kevesebb, mint 81 hajó várta az indítást. 8 főből álló csapatunk a „The Doors” (Hunter 37) hajó fedélzetén szállt versenybe. A hajó menettulajdonságait ismerve nem vártunk komoly helyezést, hisz ez egy kényelmes, családi túrahajó, ahol az elsődleges szempont a kényelem nem pedig a gyorsaság.

A rajtot kapitányunknak köszönhetően az elsők közt sikerült abszolválnunk, de mert hajónk igen nehéz kissé lomha jószág volt, így esélyünk se volt azt megtartani. A rajtnál a már megszokott tülekedést és akadályozást leküzdve irányba vehettük a balatonaligai bóját. Az addig gyenge 3 beaufortos DNy-i szél egyre erősödött és néhány kilométer megtétele után 5 beaufort erősségűre nőtt. Szédületes érzés, amikor egy ekkora hajótest teljesen megdőlve szeli a Balatont. A 6500 kg-os vitorlással szinte súlytalannak tűnően száguldtunk az első bójáig, ahol is hamar szembesültünk, annak valódi súlyával. A bója kerülésének megkezdésénél ugyanis utunkat állta egyik sporttársunk. Mi jobb csapáson nagy sebességgel érkeztünk, Ők bal csapáson teljesen lelassulva és kissé elénk kormányozva hajójukat. Sajnos elkerülhetetlen volt az ütközés. Karambolozni egy hajóval egészen más érzés, mint a legtöbb járművel, hiszen nincs fék, amivel megállíthatnánk, vagy legalább jelentősen lassíthatnánk a sebességet. Ez sokakra igen dermesztő hatást gyakorol. A hatalmas sebességbeli különbség ellenére, viszonylag kicsi volt a kár, mert, hogy a másik vitorlás is megtette a szükséges kitérőt, így egymás oldalát érintve, olcsón megúsztuk. - Volna, ha a baleset következtében nem tolódunk rá a bója horgonykötelére. Itt vette kezdetét a kálvária! A bójakötél bizony hűséges szerető, és míg bír, addig kapaszkodik. Mindeközben a már 6 beaufortosra erősödött a szél egyre tekintélyesebb hullámokat korbácsolt a hajó alá. Az érkező hajók sorra kerülték a bóját és vele együtt minket, sokszor veszélyesen megközelítve a kötéllel küzdő csapattársunkat. Látva, hogy ez a megoldás nem vezet célra a pályajelzés körül meghalzoltunk. A bója eltolásának és a manőverezésnek köszönhetően végre felkiálthattam, „Szabadság, a bója leakadt!” 

Kicsit összeszedtük magunkat és ki-ki szépen elfoglalta a megszokott helyét. A sok vesződség ellenére töretlen jókedvvel célba vehettük a balatonakarattyai kapun keresztül a balatonkenesei kerülőbóját. Élénk DNy-i szél kísért minket és a felhők közül még a Nap is előbújt. Következett a verseny egyik legszebb szakasza. Bármilyen irányba néztünk ott hajó volt. Mellettünk, mögöttünk, sőt még szembe is, mindazok, akik már megkerülték a bóját. Leírhatatlan érzés, amikor két vitorlás egymás mellet haladva csatázik és köztük elsuhan egy szemből érkező vitorlás. 

A kapun áthaladva ismét 5 beaufort-os szelet kaptunk és a bójakerülést is minden gond nélkül sikerült elvégezni. Egyenletes széllel és tempóban haladtunk át a célvonalon és foglaltuk el a dobogó tériszonyban szenvedők számára már szédítő 37. fokát.

A verseny után svédasztalos vacsora fogadta a versenyzőket és, az ételt, nem csak, hogy jó volt, hanem még választékos is. Paprikás krumpli sokféle savanyúsággal, túrós-csusza és paradicsomos-tészta. A bőséges lakomát a díjkiosztó zárta.

A Dér Kupa mindig igazi kihívást jelent a versenyzők számára és nehéz volna összefoglalni, hogy mi is teszi ezt a rangadót ilyen varázslatossá, de az biztos, hogy kevés ilyen jól szervezett és különleges verseny van, és ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy egyre több vitorlázót vonz.

A Balatoni vitorlásszezon sajnos a végére ért. Köszönet illeti minden kedves vitorlástársunkat, szervezőt, szponzort, és mindenkit, aki hozzájárult az idei év versenyeihez. Találkozunk tavasszal! 

A dér kupa díjazottjai:
A Dér Kupát összetettben Soponyai Géza és csapata a Sleepwalker 2.0 nyerte, sőt a yardstick I osztályt aranyát is sikerült bezsebelniük. Másodikként az Evoulition futott be Bernula János kormányzásával, míg a harmadik helyet a Puskás legénysége, Simon Tamás vezetésével.

Yardstick I-ben az ezüst a Team Evolution csapatának a bronz pedig a Mahi Mahi legénységének jutott. 

A yardstick II osztályt Tönkő Gábor nyerte az Orion nevű T-jolléval. Második a Csilige, harmadik pedig a Szélhámos lett. 

A Yardstick III-ban Fináczy László nyert a Bolygóval, másodikként Hepp legénysége Tuss Miklós vezetésével a harmadik a Bisztray B. György kormányozta Skorpió lett. 

Az Elan 310-es hajók, külön versenyét Szépfy Zsombor csapata nyerte, míg a dobogó második fokára a Nedbaleg Csaba vezette Pyxis csapata állhatott fel. A bronz a Reverto-t irányító Novák Csaba csapatához került.

A modellvitorlás versenyt Forrai Csaba nyerte, míg a második helyezett ifj. Csóka László volt. A dobogó harmadik fokára pedig Horváth Zsolt állhatott.

Kucsera Balázs 

 
A Magyar Vitorlás Központ nKft közleménye Előző

A Magyar Vitorlás Központ nKft közleménye

Örökre eltűnik a Tiszából a legendás hajó Következő

Örökre eltűnik a Tiszából a legendás hajó