Siófok  13.3  •  4 kn       

Keszthely  10.9  •  5 kn       

Balatonfüred  13  •  3.5 kn       

Balatonboglár  13.1  •  5 kn       

Orfű  12  •  0 kn       

Velencei-tó  10.4  •  5 kn       

Tiszafüred  9.1  •  4.5 kn       

Mályi-tó  11.2  •  2.6 kn       

2024. április 26., péntek

A győztes utolsók

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Miközben a 45. Kékszalag Laptop.hu Nagydíj utolsó fontos eseménye, a díjkiosztó zajlik a Kisfaludy szabadtéri színpadon, a győztesek felsorolásával egyidőben ejtsünk szót a mezőny túlsó végéről.

A győztes utolsók

Azokról, akiknek az aranyérmesekkel hasonló katarzisban volt részük, hiszen az utolsó órában, az utolsó percekben sikerült a 48 órás limitidőn belül célba érniük.

És arról a csapatról is, akiknek ez két hajóhossz híján nem sikerült. 

Pénteken este 6 óráig 286 hajó érkezett meg a balatonfüredi célba. Addig kevesen adták fel a versenyt, hiszen az első szakaszokon, Füredtől Keneséig, majd tovább Siófokig a mezőny jó része kellemes szélben vitorlázhatott, aránylag gyorsan. A nyugati medencében ugyan gyengévé és foltossá vált a szél, de a lassabb hajókkal versenyzők is joggal reménykedhettek abban, hogy ezúttal könnyen teljesítik a 155 kilométeres távot a kétnapos limitidőn belül. Ám a Balaton péntek délutántól a tükörfényes, tehát a legcsúfabb arcát mutatta. néhány kis lokális szélcsíktól eltekiontve éjjel lehetett úgy-ahogy hajózni. Különösen azoknak, akik a déli part közelében elcsípték a parti szelet. Nappal viszont kínkeservessé vált a helyzet.

Füred előtt szinte egész este és éjjel is tükörsíma volt a víz. Este hattól reggelig alig több, mint harminc hajó verghődött be a célba. Az utolsó órában minimális széllel , hat-hét hajó közeledett Tihany felől.

Nyolc óra után nyolc perccel a Karakán nevű Dolphin 26-os érkezett a célba, boldog legénységével. Fél kilenc előtt egy 1971-ben saját tervek alapján épített kis vitorlást kormányzott át a célvonalon Jókuthy Miklós.

Negyed órával a kapuzárás előtt egy szép holland Safier 26 típusú daysailer érkezett két magyar vitorlázóval és a holland tulajdonossal a fedélzetén, majd közvetlen mögöttük a Cimbi nevű Picula 22-es érkezett boldogf legénységével.

Az alig szélben bíztatóan közeledett gennakerével a Narmo nevű Nautic 311 Club típusú hajó, ám végül hiányzott két (!) hajóhossz! 27 másodperccel csúsztak ki a 48 órás limitidőből!

Mindenkivel beszélgettünk pár szót a cél után.

334. Karakán – Dolfin 26: Sárközi Béla, Héjja László, Szabó Béla, Sárközi Tibor, Csizmadia József:

„Nagy  boldogság, hogy sikerült teljesíteni a pályát, nem gondoltuk volna még tegnap este Badacsony előtt a szélcsendben állva. Keszthelynél  délután fél négy tájt fordultunk. Meglepő módon a Keszthelyi-öbölben Éjszaka lehetett haladni az első nap végén és visszafelé is. Szerencsére a hazaúton Fonyód után a déli partot választottuk, és ott könnyű volt végig vitorláznunk".

335. Ariadne – egyedi: Jókuthy Miklós, Jókuthy Adrienn, Román Miklós

„A hajót saját terveim alapján a Kiszely Pali bácsi műhelyében 1972-ben építettük. A tavalyi Kékszalagon kategóriában, vagyis Yardstick II-B-ben másodikok lettünk. Kékszalagot egyszer adtunk fel, abban az évben, amikor a Cinka Panna elsüllyedt, olyan erős szél volt, nagy felhőszakadással, és a feleségem kissé megijedt. Ez 1975-ben lehetett. Ezen kívül 48 órán belül mindig célba értünk, de sokszor töltöttünk két éjszakát a vízen. Egyszer 24 órán belül is befutotttunk kétszer is. Ez volt eddig a legizgalmasabb, hogy beférjünk időn belül. Keszthelyen tegnap 11 óra 30 tájt fordultunk. Odafelé álltunk sokat a Szigligti-öbölben. Nagyon sokan feladták a környékünkön. Szunyog, kérész  szerencsére most szinte semennyi sem volt a sötétben. Gyönyörű volt az éjszaka, szép volt ez a Kékszalag is."

336. Flying Dutchman – Safier 26: Papp László, Florian Franciscus Reitsma, Jankó Zoltán

„Nagyon nehéz volt. Igazán megterhelő volt. Olyan gyönyörűen kezdődött! Gennakerrel repültünk, de aztán Kenese után megállt a szél, és nagyot álltunk. 385. helyen vettük a bóját Siófokon. Még nappal átértünk a csövön, de aztán nagyon sokszor álltunk teljes szélcsendben.. Visszaúton csak a csodában bízhattunk. Olykor 0 csomót mutatott a műszer. Minden lemerült. Az akkumulátoraink, de mi magunk is. A hajóm új. Eidhovenből jöttem, tíz éve Magyarországon vagyok, mert alapítottam itt egy céget, és most a barátaimmal jöttem először a Kékszalagra. Most úgy hiszem, nem jövök újra, de talán ha kipihenem magam, ez a véleményem megváltozik, mert sok szép dolgot láttam.”

337. Cimbi – Picula 22: Varga József, Sticza Ferenc, Dr. Kovács Péter

„Tegnap fél tizenkettőkor voltunk Keszthelyen. Mindenhol hatalmas „parkolók” voltak, de a legtöbbet visszafelé a Szigliget-öbölben álltunk, Badacsony közelében. Tegnap este valamikor minden ételünk-italunk elfogyott. Akkor elgondolkodtunk a kiálláson, de aztán a déli part közelében kaptunk éjszaka szelet, így mégis csak sikerült. Érdemes volt kitartani.”

DNF.  48 óra és 27 másodperc a célig, Narmo – Nautic 311 Club: Nemes Csaba, Nemes Tamás, Ficsor Csaba, Horváth Ede, Simon Zoltán

„Kora délután átmentünk a csövön, minden rendben ment, de aztán sorozatosan rossz döntéseket hoztunk. Visszafelé a déli oldalon mentünk, de az 1,8 méteres merülés, és az elromlott mélységmérőnk miatt talán nem merészkedtünk elég közel a parthoz, így nem kaptunk szelet. A part mentén haladtak a hajók. a legnagyobb baj az volt, hogy még Siófok felé egyszer megfektetett minket a gennaker. A hátsó kabinablak kinyílt és bezúdult vagy háromszáz liter víz. Korábban oda pakoltunk mindent. Három notebook és egy IPad ázottt el és ment tönkre. Mire azt elrendeztük magunkban, azzal elment egy kis idő! Ez az ötödik Kékszalagunk, de ez volt a legkacifántosabb, az biztos. Jókedv, meg jószándék van bennünk bőven, még így ilyen kicsivel kicsúszva a limitidőből is. De ott van még néhány hajó Tihany előtt! Nekik sem érhet most fülig a szájuk szegényeknek...”

Velük együtt összesen 195 csapat küzdött hiába vagy adta fel a Kékszalagot. Sokan nagyon fáradtan, talán csalódottan most úgy gondolják, hogy többet nem jönnek.

Jövőre közülük a legtöbben úgyis újra itt lesznek...

23. a Kishamis! Előző

23. a Kishamis!

Újra van magyar Finnes az élvonalban! Következő

Újra van magyar Finnes az élvonalban!