Siófok  14.4  •  6.2 kn       

Keszthely  13.9  •  3 kn       

Balatonfüred  14.1  •  9.6 kn       

Balatonboglár  14.2  •  7.1 kn       

Orfű  14  •  4 kn       

Velencei-tó  15.1  •  4.1 kn       

Tiszafüred  12.2  •  10.2 kn       

Mályi-tó  11.8  •  10.8 kn       

2024. május 08., szerda

80 éves a Magyar Vitorlás Szövetség

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

1929. december 3-án hosszú évek előkészítő munkája eredményeként megalakult a Magyar Vitorlás Szövetség, amelynek első elnöke gróf Széchenyi Emil volt.

80 éves a Magyar Vitorlás Szövetség

Az alapító klubok: Balatoni Yacht Club (BYC), a Magyar Athlétikai Club (MAC) Motorsport és Vitorlázó Osztálya, a Keszthelyi Csónakázó és Korcsolyázó Egylet jogutódjaként a Keszthelyi Yacht Club (KYC), Királyi Magyar Yacht Club (KMYC) és a Velencei-tavi Vitorlás Yacht Club (VVYC).

A hazai versenyvitorlázás első mérföldköve 1860-ra tehető, amikor is megalakult a Balaton-Füredi Yacht Egylet, a mai Balatonfüredi Yacht Club (BYC) elődje. Ez volt az első szervezett vitorlás megmozdulás a Balatonon. Mivel abban az időben az infrastruktúra még nem volt megfelelő, mindössze csak öt hajó tartozott az egylethez.
 
Az első nagyobb fellendülés Richard Young-nak köszönhető, aki létrehozta a füredi hajógyártást. Egymás után épültek a jachtok, 1882-ben versenyt rendeztek, majd 1884-ben megalakult a Stefánia Yacht Egylet. Hamarosan azonban hanyatlás következett be, elsősorban a magas költségek miatt.
 
Az újabb fellendülés a jolle hajók megjelenésével kezdődött, ezeket már a sekély vizű déli parton is lehetett használni. 1912-ben lett először az ország a Nemzetközi Vitorlás Szövetség tagja, majd 1914-ben törölték és a Nemzetközi Vitorlás Szövetség 1921-ben vette fel újra soraiba a Királyi Magyar Yacht Clubot. 1927-ben itt már 109 regisztrált hajó volt. 1928-ban az amszterdami olimpián először képviselték hazánk színeit vitorlázók is, majd 1929. december 3-án megalakult a Magyar Vitorlás Szövetség.
 
Az alapítása óta eltelt nyolcvan év során a Magyar Vitorlás Szövetség számtalan európai- és világversenyt rendezett, és olyan kiemelkedő vitorlázókat segített a vitorlás sportban elért eredményeihez, mint többek között:

  • Fináczy György, aki 1972-ben a müncheni olimpián 8. helyet ért el a finn-dingi hajóosztályban
  • a Detre testvérek, akik 1980-ban a moszkvai olimpián bronzérmet szereztek a repülő hollandi osztályban 
  • Majthényi Szabolcs és Domokos András, a Spartacus VE versenyzői, akik hatszoros világbajnokok (1995, 2002, 2003, 2004, 2006, 2008), és kétszeres Európa-bajnokok (1997, 2000) a repülő hollandi hajóosztályban.
  • Litkey Farkas, a Kenese Marina Port VSE vitorlázója, aki idén már kilencedik alkalommal  nyerte meg a balatoni Kékszalag versenyt (2000 óta minden évben)
  • Wossala György (BYC), aki 2004-ben ezüstérmes lett a világbajnokságon, 2008-ban pedig megnyerte az Európa-bajnokságot a Soling osztályban
  • Vadnai Benjámin (BYC), aki 2009-ben ezüstérmet szerzett az optimist Európa-bajnokságon

A Magyar Vitorlás Szövetség jelenleg 121 tagegyesületet számlál, és közel 4000 regisztrált versenyzővel rendelkezik. Az elnökségben a hazai gazdasági életben fontos szerepet betöltő személyek irányítják a Szövetség munkáját, tagjai között többen a nemzetközi vitorlás életben is komoly pozíciókat töltenek be (pl. Wossala György az Európai Vitorlás Szövetség elnöke).

2010-ben a Magyar Vitorlás Szövetség a februári BoatShow kiemelt vendége és szakmai partnere lesz, és három világversenyt rendez majd a Balatonon (Dragon Európa-bajnokság, 22-es Binnen jolle Európa-bajnokság, Laser Európa-Kupa).

A legkisebb vitorlások is befejezik a szezont Előző

A legkisebb vitorlások is befejezik a szezont

Minden álmunkat felülmúlták az idei eredményeink Következő

Minden álmunkat felülmúlták az idei eredményeink