Siófok  15  •  6.2 kn       

Keszthely  13.9  •  2 kn       

Balatonfüred  14.6  •  7 kn       

Balatonboglár  14.7  •  6.4 kn       

Orfű  14  •  3 kn       

Velencei-tó  15.1  •  4.2 kn       

Tiszafüred  13.3  •  10.1 kn       

Mályi-tó  11.8  •  11.2 kn       

2024. május 08., szerda

Minden álmunkat felülmúlták az idei eredményeink

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A Dolce Vita neve szinte senki számára sem ismeretlen, aki legalább egy-két nagyhajós viadalon megfordul a Balatonon, hiszen a hajó szinte valamennyi jelentősebb verseny állandó résztvevője. Az idén is számos díjat besöprő hajó kormányosát, Sáfián Lászlót kérdeztük a 2009-es évről és jövőbeni terveiről.

Minden álmunkat felülmúlták az idei eredményeink

Az idei versenyek végeredményeit végigböngészve, számtalanszor találkozhatunk neveddel. Hány versenyen indultál idén?
A szezonban minden héten számos, különböző vitorlás versenyt indítanak a Balaton eltérő helyszínein. Idén a Dolce Vita szinte minden alkalommal részt vett valamelyik hétvégi megmérettetésen, sőt gyakran megesett, hogy egymást követő két különböző versenyen is indultunk. A vízen töltött maximális időtartamnak is köszönhető, hogy minden álmunkat és elképzelésünket felülmúlták az idei eredményeink.
 

A sűrű versenynaptárból melyik verseny lett a kedvenced?
Egyrészt a Kékszalag, ami mindig a legnagyobb erőpróbák közé tartozik, és azok közé a versenyek közé, melyeket minden évben nagy izgalommal várunk.
Másrészről a Balaton Regatta sorozat, ami új színt hozott a balatoni vitorlás versenyek életébe, versenylehetőséget biztosítva az amatőr vitorlázók részére is. Itt a szárazföldi rendezvényszervezésre hívnám fel a figyelmet, aminél nagy hangsúlyt fektetnek a szponzorok keresésére, ezzel kiváló színvonalat biztosítva a versenyek utáni partiknak. A 7 fordulós versenysorozatból, melyek más-más kikötőkben kerültek megrendezésre, én leginkább a Club Aligait emelném ki, ahol évek óta nem volt még ilyen nagyszabású, jól szervezett vitorlásverseny, mint az idei.
Nagyon fontosnak tartom azt a tényt, hogy a Balaton Regatta keretein belül megszervezett versenyeknek  köszönhetően, olyan emberek szállhattak hajóra és versenybe, akiknek ezidáig  nem volt alkalmuk ennek a remek sportnak a kipróbálására. Most ők is lehetőséget kaptak, és mondhatom - mert sok ilyen ismerősöm van -, hogy mindannyian életre szólóan beleszerettek a vitorlázásba.
Épp ezért ez a versenysorozat a vitorlázás népszerűsítésében és a versenyzésre való buzdításban első helyen áll nálam.
 

Hogyan szerepeltél az idei Nagyhajós bajnokságon?
Nagyon izgalmas verseny volt az idei. Utolsó nap az 1. és 3. helyezés között, még minden helyezés lehetséges volt számunkra. Szerencsére a „mi” szelünk fújt a legvégén és sikerült a dobogó legfelsőbb fokára állnunk, ami nagy dicsőség nekünk.
 

Melyik eddigi eredményedre vagy a legbüszkébb?
Tisztában vagyok azzal, hogy a YS II-t lenézik, és a sok osztály közül ez csak  egy, de én mégis ott tudok lenni a legnagyobb nevek között, néha még előttük is.
A Kékszalag nagy álmom volt és idén sikerült, ráadásul úgy, hogy  megnyertük  a 2009 évi Legeredményesebben Navigáló Hajója címet. Pedig a versenyhez nem ebben a szellemben álltunk hozzá az elején.
Sok ismert ember volt a hajómon ezen a fantasztikus versenyen.
Barabás Évi, Deutsch Anita, Müller Attila, Horváth Olivér volt a legénység. Gondoltam, ebben az évben a vitorlázás  népszerűsítésén legyen a hangsúly és minél többet írjanak és beszéljenek róla a médiában.
Arra nem számítottam, hogy a vagány, tévés Müller Attila kezdő vitorlázó létére ennyire profi. Arra sem, hogy a legénység ilyen kitartó lesz, és Évi a cél elérése érdekében azt sem bánta, hogy éjszakára kiültettem a nagy hullámzásban a hajóóra. A hiba ott csúszott a számításba, hogy egy jó rajt után, látva jó pozíciónkat persze megint elkapott a hév és csak vitte és vitte a hajót előre. Pörögtem megint, mint ahogy szoktam. Mivel a szél a mi barátunk, ezért nekünk mindenhol fújt, még ott is ahol alattunk és felettünk mindenki libikókázott a hullámzásban,  mi pedig 6 csomóval szeltük a habokat. Ennek köszönhetően hihetetlen időpontban, éjjel háromkor már bent voltunk Füreden, a célban.
 

A Dolce Vitán kívül versenyeztél-e idén más hajókon is?
Rendszeresen részt veszünk az Adrián minden évben megrendezett vitorlásversenyen. Az Aranysekli versenyen, Hovanyec Zoltán szervezésében állandó szereplők vagyunk. Nagy kihívás és egyben felelősség az éjszakai futamon részt venni, 100 Nm vitorlázni úgy, hogy tudod a viharok mindennaposak, a tenger 10 C fokos, és a hőmérséklet alig 12 C.
Az őszi, tengeri versenyeken rendszerint Kiska Gyuri barátom hajójával, a Femme Fatale-lal (First 47.7) veszünk részt. Sajnálom hogy idén a szervezők  nem fektettek elég hangsúlyt ORC-ben a Magyar Tengeri Bajnokságra, így mivel nem indítottak ebben az osztályban versenyt az elmaradt.
Helyette voltunk Triesztben, a Barcoladan, ami azért volt különleges, mert 1789 db hajó rajtolt egyszerre 5 sorban, 5km-en keresztül. Itt meglepetésünkre abszolút 72. helyezést értük el.

A tengeri versenyek közül a Rolex Malta az, amelyik mindenféle szempontból a legkiválóbb számomra. Igen látványos, nagyon jó, elég hosszú, és még az oda-vissza utat Horvátországáig is végigvitorlázom, ami igazán kalandos.
Nyáron, a Balatonon többször hívtak bennünket vitorlázni más kategóriájú hajókra is,  így részt vettünk Horváth Olivér barátommal, Yolle 25-ben, és Pillangón Frigyer Attila kormányzása mellett Magyar Bajnokok lettünk. Ezen kívül  YS I bajnokságban indultunk Melges 24-ben.
 

Visszatérve a saját hajódhoz, tervezel fejlesztéseket a Dolce Vitán?
Idén nagy szerepe volt abban a két szponzorunknak, az Overlandnak és az AIM Biztosítónak, hogy új vitorlákat tudtunk venni, és azokból is, a lehetőségekhez képest a legjobbakat. Így most minden vitorlánk North. Nyugodtan állíthatom, hogy ezáltal 5%-kal élesebbek vagyunk, és a sebességünk is jelentősen javult.
Jövőre az árbocot szeretném lecserélni egy keményebb rúdra, ami jobban teljesít az extrémebb helyzetekben is.
Érdeklődéssel figyelem a különböző hajókon látható, remek technikai megoldásokat, és ezeket előszeretettel alkalmazom a Dolce Vitán is. Ami nekem nagyon fontos, hogy mindig mindent saját kezűleg csinálok a hajómon.

Látsz-e lehetőséget arra, hogy az FPC a közeljövőben flottába szerveződik, és bajnokságot rendez?
Sajnos nem. Két teljes évem ment rá arra, hogy osztály legyen az FPC, de kevesen vagyunk hozzá, akik aktívan versenyeznek.
 

Ha egyszer megválnál a Dolce Vitától és bármilyen hajót választhatnál, mivel versenyeznél a legszívesebben a Balatonon?
Sokat gondolkodtam, hogy eladom a hajómat, mert kinőttük. De még nem találtam meg azt a hajót, ami 30-33 láb körüli és árban elérhető, valamint lakható is.
Annak idején, amikor megrendeltem a Dolce Vitát, a szempont az esztétika és a kényelem volt. Ezért szegénykém nagyon nehéz, mivel rengeteg mahagóni és tíkfa került beépítésre. Viszont nagyon kényelmes és minden szükséges dologgal felszerelt, ami a „dolce vita”-hoz kell.:) Emlékszem a legelső Kékszalagon az estét végig grilleztük, nagyokat ettünk, vitorlázgattunk és élveztük az ÉLETET.
Egyébként valamilyen tengeri, gyári hajót vennék, ami komfortos...

80 éves a Magyar Vitorlás Szövetség Előző

80 éves a Magyar Vitorlás Szövetség

Nem a pozíció érdekel, hanem a feladat és kihívás Következő

Nem a pozíció érdekel, hanem a feladat és kihívás