Siófok  10  •  3.9 kn       

Keszthely  8.1  •  3 kn       

Balatonfüred  9.6  •  5.2 kn       

Balatonboglár  9.4  •  3.7 kn       

Orfű   •  0 kn       

Velencei-tó  8.4  •  4.6 kn       

Tiszafüred  8.1  •  7.1 kn       

Mályi-tó  9.2  •  2.6 kn       

2021. szeptember 23., csütörtök

Könyvajánló: Élesedj és gyorsulj!

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Az utóbbi évek, talán legjobb magyarázata a vitorla és a rudazat beállításaihoz. Ivar Dedekam 1999-ben megjelent könyvének magyar fordítása 2005-ben tűnt fel itthon a Kovikönyv gondozásában.

Könyvajánló: Élesedj és gyorsulj!

A magyar változatot Litkey Farkas ellenőrizte, szakmai szempontból. A szerző rajzokkal illusztrált iránymutatásai, kezdőknek és haladóknak is értékes olvasmányként szolgálnak. A könyv hazai népszerűsége talán annak is köszönhető, hogy a hobbyvitorlázók népes táborából egyre többen kóstoltak bele a vitorlásversenyek világába. A győzni akarás oltárán fel kellett áldozni a szedett-vedett vitorlás tudományt, aerodinamikai és hidrodinamikai alapismereteket kellett elsajátítani, sőt fontos szemponttá vált a hajó szakszerű beállítása is. Míg korábban nem volt jelentősége, hogy 15 perccel tovább tart az út Badacsonyig, ma már az apró beállítási fortélyok is egyre többeknél számítanak.

A könyv szerzője így ír művéről:

Ennek a könyvnek az a célja, hogy bemutassa, miként lehet a vitorlát és a rudazatot a legmegfelelőbb módon beállítani. Az aerodinamika alkotja minden vitorlás szakirodalom alapját, de nem szükséges az aerodinamika mélységes ismerete ahhoz, hogy a vitorlázás területén jó eredményeket érjünk el.
Az aerodinamika egy bonyolult tudomány, amelyhez csak igen kevés vitorlázó ért valóban. Olyan ”szakértőkben” soha nincs hiány, akik megpróbálják a vitorla és a rudazat működését elmagyarázni a legfrissebb divatos teóriák alapján. Néhány e teóriák közül pontatlan, és nem állja ki az idők próbáját. Gyakran működnek bizonyos esetekben, de nem használhatók általánosságban. A tapasztalat és a megfigyelés adta leckék értékesebbek, mintha valaki szolgai módon követ olyan tudományos elképzeléseket, melyeknek talán semmi közük nincs ahhoz, ami valójában egy vitorláson történik.
A vitorlás hajókat már akkor hihetetlenül komoly szakértelemmel szerelték fel és merevítették, amikor repülőgépekről még nem is álmodott a világ.
Érdekes megfigyelés, hogy a szárnyprofil által nyert felhajtóerő, amely a vitorlást képes a szél felé is hajtani, és így a vitorlázónak a legnagyobb szolgálatot teszi, 90 fokos szöget zár be azzal a felhajtóerővel, amely a pilótának a legfontosabb, amely fenntartja a levegőben. Szintén érdekes, hogy még a leglassúbb repülőgép sebessége is nagyságrendekkel nagyobb, mint a leggyorsabb vitorlásé. Ez persze nem az aerodinamika, mint tudomány tagadása annak okán, hogy megmagyarázhassuk a vitorlák működését, inkább figyelmeztetés, hogy a repülőgépek és vitorlások közötti analógiákat kellő körültekintéssel kezeljük, mert akár félrevezethetnek minket.

Ebben a könyvben összegeztem azokat az alapszabályokat és elméleteket, amelyeket a vitorlázó társadalom általánosan elfogad. Mindemellett egy szokatlanabb típusú hajó legénységének azt tanácsolom, hogy ezen elképzeléseket megfelelő óvatossággal, józan ésszel és állandó odafigyeléssel alkalmazza.
Ami ezt a könyvet - reményeim szerint - megkülönbözteti a hasonló témájú szakirodalomtól, az a rövid és érthető szöveg, áttekinthető és érthető illusztrációkkal. A célom az volt, hogy művemben mindenki könnyen megtalálja, megértse és megjegyezze azt, amire kíváncsi.

A könyv megvásárolható 4000.-Ft-os áron, utánvéttel a megrendelő (http://www.kovys.hu/book_eles_rend.html) kitöltését követően. Kellemes olvasást kívánunk!

Pomucz bajnok a Fekete Sereg élén Előző

Pomucz bajnok a Fekete Sereg élén

Közgyűlést tart a Fonyódi Kormoránok Vitorlás Egyesülete Következő

Közgyűlést tart a Fonyódi Kormoránok Vitorlás Egyesülete