Siófok  12.2  •  4.8 kn       

Keszthely  13.9  •  7 kn       

Balatonfüred  11.9  •  8.7 kn       

Balatonboglár  12.3  •  3.3 kn       

Orfű  13  •  3 kn       

Velencei-tó  13.8  •  4.9 kn       

Tiszafüred  12.3  •  3.5 kn       

Mályi-tó  14  •  7.3 kn       

2024. április 19., péntek

Keserédes jubileum

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A hagyományokhoz hűen az idei hajósszezon is a düsseldorfi hajókiállítással kezdődik, melynek különös hangulatot kölcsönzött a tavaly ősszel kirobbant hitelválság, ami a hajós szektort sem hagyta érintetlenül.

Keserédes jubileum

Pedig lett volna alkalom ünneplésre, hiszen negyvenedik alkalommal nyitotta meg kapuit a kiállítás. Az örömmámor és pezsgőlocsolás ezúttal némileg háttérbe szorult, a fő témát a világválság okozta károk, problémák szolgáltatták. Ennek kézzel fogható jele, hogy több, hajóvásárlást finanszírozó cég még ajánlatot sem adott, nem hogy szerződjön. De azért ott voltak...

Az egyik legrosszabb hír a Dehler bezárása, de a pletykák szerint több európai hajógyár is leépítéseket, a termelés csökkentését tervezi. A többi iparághoz hasonlóan a hajógyártók itt sem kerülhetik el sorsukat, ha az évek alatt jelentős hitelállományt halmoztak fel, így a válságkezelés, és tőkeinjekció kifejezést várhatóan nem Düsseldorfban hallottuk utoljára a gyártóktól. Nehéz idő jár a charteresekre is, beszámolóik alapján úgy közel 20%-nál járnak az értékesítésben, aminek – jelen helyzetben – nagyon örülnek.
Pozitív hír, hogy az érintettek nem várják ölbe tett kézzel sorsuk beteljesülését és önmaguk próbálnak kiutat találni és kínálatukkal új piacokat meghódítani. A motoros és vitorlás hajógyárak szinte egyetértésben a nagyobb méretek gyártásában látják a kiutat. Már 2008-ban is sorra jelentkeztek a gyártók az 50 láb feletti modellekkel és ez a tendencia 2009-ben is folytatódni látszik. A gyártók talán a kevesebb eladott darabszám, de magasabb árfekvés elvét vallva a tehetősebb vásárlókat célozzák meg.

De mielőtt azt gondolnánk, hogy a vásáron kiállítók és látogatók egymás vállára borulva keseregtek volna, azért gyorsan megjegyeznénk, hogy idén is volt ok azért az örömre. A legnagyobbra talán az X-Yachtsnak volt oka, hiszen több díjat is besöpört, az X-34 és XC-45-ös típusaival, motorosoknál pedig a Feretti 470-es az év válaszottja. Emellett - válság ide vagy oda - szinte minden gyártó időzített a kiállításra újdonságot, a francia, német és szlovén gyárak újdonságait látva nem nagyon marad hiányérzet az emberben. Aki valami extrémre vágyik, az "mindössze" 16 000 euróért víz alá is merülhet a kétszemélyes Nemo 100 U-boattal.
Európában már nagy sikerrel hódítanak a 28-36 lábas trimaránok, legalábbis a kiállítás tapasztalatai alapján. Remélem, hogy hamarosan a Balatonon is megjelennek ezek a hajók, hiszen az oldalsó úszótestek behúzása után alig szükséges számukra nagyobb hely, mint egy egytestűnek. Sebességük duplája az egytestű tőkesúlyos hajókénak, merülésük alig 50 cm, és az áruk is elérhető.

Hála az újdonságoknak, a kiállítás vége fele a válság keltette rossz hangulatot az optimizus váltja fel az emberben és már alig várja a következő évet, hogy ismét Düsseldorfban kezdhesse a szezont. Azt a 2-3 napot mindenképpen megéri...

Titkok és tények a Balatoni Hajózási Zrt. körül Előző

Titkok és tények a Balatoni Hajózási Zrt. körül

Ha már nem bírod: Micro Magic Következő

Ha már nem bírod: Micro Magic