Siófok  7.2  •  6.7 kn       

Keszthely  8.9  •  6 kn       

Balatonfüred  6.9  •  3.5 kn       

Balatonboglár  7.2  •  6.7 kn       

Orfű  11  •  7 kn       

Velencei-tó  9.3  •  5.8 kn       

Tiszafüred  5.7  •  5.1 kn       

Mályi-tó  5.6  •  5.1 kn       

2025. február 25., kedd

Monaco Sportboats Winter Sereis Act 3

Monaco Sportboats Winter Sereis Act 3

A 2024–25-ös téli szezon egyik kiemelt helyszíne Monaco lett a magyar J/70-es csapatok számára.

Monacoban versenyzett a BYC színeiben induló J/70-es MaffiJa csapata.

A 2024–25-ös téli szezon egyik kiemelt helyszíne Monaco lett a magyar J/70-es csapatok számára. A téli sorozat novemberben vette kezdetét, majd decemberben rendezték meg a második fordulót. A versenyeken két hazai egység képviselte Magyarországot: a Quantum Sails csapata, Rauschenberger Miklós és Tóth Elizabet Virág kormányzásával, valamint Molnár György a Rosszcsont nevű hajóval. 

Februárban már a MaffiJa is rajthoz állt a Francia Riviérán. A 33 hajós mezőnyben jól kirajzolódott, mennyire kulcsfontosságú a precíz felkészülés a sikerhez.

,,A verseny a parton kezdődik – ahogyan a „legnagyobbak”, avagy a tapasztalt vitorlázók szokták mondani. Ennek szellemében az eseményt megelőző hétvégén gondosan felkészítettük a hajót: kijavítottuk a szükséges hibákat, és az eddigi tapasztalataink alapján igyekeztünk úgy elrendezni a dolgokat a hajóban és felpakolni az árbócot, hogy a későbbi összeszerelés minél gördülékenyebben menjen. 

Megérkezésünk után, még szerda este nekiláttunk az összeszerelésnek, így csütörtök reggelre már csak az árbóc beállítása maradt hátra. A daruzás után egy gyenge szeles edzés következett, miközben a csapatok egy része – köztük az egyik magyar egység is – elindult a próbafutamon. Mi inkább a manővereink finomítására koncentráltunk, mivel nem egy összeszokott csapatfelállással neveztünk. Sajnos a szél teljesen elállt, így alig egy órányi vízen töltött idő után vissza kellett térnünk a kikötőbe.

Szombaton, az első versenynapon 18-20 csomós szélben három futamot sikerült megrendezni. A nagy hullámok kihívást jelentettek, de sikeresen alkalmazkodtunk a körülményekhez. Vasárnapra megérkezett a várt erős szél, így 20-25 csomóban rajtoltunk. A kedvező szélerőnek köszönhetően a befutóra már 16 csomós sebességgel hátszelezhettünk. A rendezőség végül nem indított több futamot, mivel az amúgy is erős szél tovább fokozódott. 

A verseny utolsó napján, egy halasztást követően egyetlen gyenge szeles futamot sikerült teljesíteni, amelynek végére szinte teljesen leállt a szél. Ezen a hétvégén igazán megtapasztalhattuk a szélsőséges időjárási viszonyokat – a gyenge szellőtől kezdve a viharos erejű szélig mindenben részünk volt. 

Egy igazán jó csapat összeállítása sosem egyszerű feladat. Számos tényezőt kell figyelembe venni ahhoz, hogy elérjük az ideális eredményt. Számunkra ezen a versenyen az egyik meghatározó tényező a súly volt. Ebben a hajóosztályban ugyan nincs súlykorlátozás a csapatokra, mégis minden gramm számít, különösen, amikor ülni kell a hajót. Az erős szeles napok nem kedveztek nekünk, mivel nem rendelkeztünk az optimális súllyal, így krajcban nem tudtuk elérni a megfelelő sebességet. Ezzel szemben, amikor 5-8 csomós szélben vitorláztunk, sokkal jobban ki tudtuk használni a hajó adottságait. Ahhoz, hogy egy versenysorozatban kiegyensúlyozott eredményeket érjünk el, elengedhetetlen, hogy megtaláljuk a legkedvezőbb megoldást minden körülményre.

Mindemellett fontos szempont, hogy valaki jó vitorlázó legyen, de sokszor ennél is lényegesebb a hozzáállás és a lelkesedés. Ha valaki igazán akarja, akkor képes lesz megtanulni a szükséges készségeket. Egy teljes téli-nyári szezont végig versenyezni egy fix csapattal nem könnyű feladat, ezért gyakran új embereket kell bevonni. Ahogy a nyár folyamán is többször előfordult, most is csatlakoztak hozzánk különböző generációkból versenyzők a Balatonfüredi Yacht Clubból. Volt köztük Optimistes, RS Feva-ban vitorlázó és OP edző is. Hiába a generációs különbségek, a hajóban remekül tudtunk együttműködni, hiszen közös volt a cél. A 20+ csomós szél sem jelentett akadályt számunkra, annak ellenére, hogy a csapat átlagéletkora mindössze 18 év volt. 

Számomra fontos, hogy lehetőséget adjunk azoknak a fiataloknak, akik a kishajózás után nem tudják, hogyan folytassák tovább. Ez egy nehéz váltás lehet, főleg azok számára, akik a kishajós éveik alatt még nem próbálták ki a nagyhajózást, hiszen hirtelen egy teljesen új helyzetben találhatják magukat. Rosszabb esetben sokan ezen a ponton el is hagyják a sportágat. A J/70-es hajóosztály azonban tökéletes választás minden korosztály számára, hiszen ötvözi a kishajózás dinamizmusát a nagyhajózás lehetőségeivel.”

Tóth Elizabet Virág

Szenzációs magyar sikerek Valenciában: négy dobogós hely az Eurocup második fordulóján! Előző

Szenzációs magyar sikerek Valenciában: négy dobogós hely az Eurocup második fordulóján!

Magyar sikerrel ért véget a Portugál Grand Prix Következő

Magyar sikerrel ért véget a Portugál Grand Prix