Siófok  15.5  •  7.2 kn       

Keszthely  14.9  •  4 kn       

Balatonfüred  15.2  •  6.4 kn       

Balatonboglár  15.4  •  7.8 kn       

Orfű  16  •  7 kn       

Velencei-tó  16  •  6.6 kn       

Tiszafüred  12  •  3.8 kn       

Mályi-tó  13.3  •  2.4 kn       

2024. május 02., csütörtök

A Karib-tenger matrózai

A Karib-tenger matrózai

A francia partneriskola segítségével, a legkorszerűbb technikákat megismerve, szakmailag kifogástalan környezetben a marinák, valamint a charter flotta üzemeltetés, üzemben tartás, karbantartás, versenyrendezés hétköznapjaiba kóstoltak bele a szerencsések.

A francia partneriskola segítségével, a legkorszerűbb technikákat megismerve, szakmailag kifogástalan környezetben a marinák, valamint a charter flotta üzemeltetés, üzemben tartás, karbantartás, versenyrendezés hétköznapjaiba kóstoltak bele a szerencsések. Az Indiai Óceán után, idén már Martinique szigetére is pályázhattak az ERASMUS+ program keretében, a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum - Magyar Hajózási Technikum tanulói. Használtan is 1,2 - 1,5 millió Eurós (félmilliárd forintfeletti) luxushajókon dolgoztak a srácok, a kint tartózkodásuk időszakában zajlott az AMEL tulajdonosok idei trópusi „háziversenye”

Nem tudom, kinek mennyit mond egyben a négy betű. Hogy mit kell tudni a francia AMEL hajókról? Röviden, hogy borzasztó drágák, cserébe gyakorlatilag elsüllyeszthetetlenek. A La Rochelle - i székhelyű Amel, az óceáni luxus cruiser hajóiról ismert. (én 2000 környékén ismertem meg jobban a gyár filozófiáját és hajóit, Becker Gyula – TRIÁL / BAVARIA álma volt, hogy egy AMEL vagy egy Halberg - Rassy hajóval hajózza körbe a Földet). A világ öt legjobb, legértékállóbb, legbiztonságosabb tengeri hajója között tarják nyilván. A klasszikus Super Maramu a 2000 - es évek egyik kedvelt és legismertebb típusa. A pazar minőségben épített hajó, kényelme, könnyű kezelhetősége és kivételes megbízhatósága alapján, még ma is igen keresett a földkörüli vitorlás túrára készülőknek. 2018 - ban a mai kor igényei alapján újra gondolt kistesó, a luxus cirkáló kategóriában az Amel 50 elnyerte az „Év Európai Yachtja” címet, a 60 - as pedig 2020 - ban nyert, a Grand Soleil és az Oyster előtt. 2022 - ben pedig gyakran csak a Super Maramu utódjaként említett 55 - ös a Yachting World tesztjei alapján „a minden idők legjobb tengeri vitorlásai” rangsorban negyedikként olyan típusok előtt végzett, mint a Contest, a Hallberg - Rassy, vagy az Oyster.

Amel Cup 2024 Martinique A tulajdonosok éves találkozóját a sziget délnyugati részén egy Balaton keleti medence nagyságú DNY - i irányban Dél Amerika felé, Venezuelára nyitott öbölben rendezték. A jamboree idejére rajzolni sem lehetett volna jobb szélviszonyokat, de ez nem volt meglepő, a rendezők biztosra mentek, márciusban a térségre jellemző a reggel 9 - 10 órára felépülő, majd a kora esti órákra elcsendesedő 15 - 18 kts körüli délkeleti, sok napsütés, kevés felhő és eső, 30 - 35 °C közötti napi hőmérséklet, ami általában éjszaka is kellemes 20 - 22 °C körüli.

A négy napos találkozót március 17 - 20 között három kategóriában rendezték, az új sorozat 50 - es és 60 - as (sloop rigg) egyárbocosaival, valamint a legendás Super Maramu utódja, a kétárbócos (ketch) Amel 55 - ös típusával. A hajók nagy része a környék szigeteiről érkezett, amerikai, kanadai, brazil és európai tulajdonosokkal (van, aki megteheti, hogy a karib térségben is legyen egy ingatlanja no meg egy yachtja is), de voltak olyan angol és francia lobogó alatt lévő hajók is, melyek az ARC mezőnyével még karácsony előtt érkeztek a Karibra

“Gentlemen don’t sail to windward” – tartja a mondás, így a négy napos találkozó három futama általában genakkeres futtatott félszélből, valamint egy kis igazítással, elvileg egy takkon megoldható szél elleni szakaszból állt, amit a legtöbb hajó egy - két igazítással teljesített is. A versenyek a Marin öbölből a kikötő passzázstól délre eső rajt- és célterületről indultak.

Az első futam, a rajtterülettől 15 NM - ra nyugatra lévő Diamond szikla kerülése volt, mely elvileg odafelé egy kényelmes genakkeres futtatott félszélből, vissza pedig egy kis igazítással megoldható éles menetből állt. A második futam Martinique legdélibb pontját, a Cabrits (katalánul „kecske”) szigetet kerülve, Table du Diable (ördög asztala) sziklától DK - i irányban lévő AMEL lobogóval jelölt kihorgonyzott motorost kerülve és vissza a rajtterületre. A harmadik futam a Marin öböl előtti, több mint két tucat, remek búvárkodásra alkalmas területet előtt zajlott. A vízi rendezvényt remek parti programok színesítették, a nulladik napon hajóápolás karbantartás, hajóvillamosság - elektronikus navigáció workshop ill. a Marinepool jóvoltából a csapatok felöltöztetése. A versenyek közötti relax napon szárazföldi programok, kulturális és kulináris kirándulások a környéken.

A tanulmányi út jelentősége Tanulóink az AMEL rendezvény idején a hajók fogadásában, felkészítésében, átnézésében segédkeztek, navigálták a kikötőbe érkező hajókat, segítették a rendezők munkáját. A teljes kinn tartózkodásuk alatt hajót políroztak, a hajók víz alatti részeinek időszakos karbantartása mellett, láthattak traveller darut, ami itthon ritka, mint a fehér holló. Részt vettek a hajók és azok motorjainak szervizelésében. A motorokon elsősorban olajcsere, hűtővízrendszer tisztítása, elektromos hibakeresés, a hajókon főként a csörlők zsírzása, a reeling és a rigg ellenőrzése, a vitorlák cseréje volt a feladat, de a szétnyomogatott navigációs műszerek és automata kormányok kábelezése, az elektromos csatlakozók ellenőrzése, kontakt hibáinak orvosolása, a műszer újra kalibrálása is szinte naponta visszatérő feladat volt. A négy kiválasztott tanulóval a Centrum ERASMUS koordinátora repült Martinique szigetére. A csapat bázisa a sziget déli részén a MARIN BAY öbölben található új kikötőben volt. Az öböl több mint hatszáz nagyobb 50 - 60’ körüli yacht fogadására is alkalmas. A hajók egy része mooringon, illetve a kilenc korszerű úszómólón vesztegelhet. A srácokat a kikötőben különböző cégekhez, részlegekhez, egy - egy helyi mágus mellé, egyesével tette ki a partner iskola. Peti, az Azur Spirit csapatát erősítette. A cég vezeti a kikötőt, szervízel - karbantart, oktat, hajógondnoki szolgáltatásokat vállal, valamint a SUP - tól, a RIB motorosokon át, az egy és többtestű 60’ feletti luxus hajókig minden kategóriában van néhány kiadó vízijármű.

Tivadar volt a csapat doyenje, aki némi vitorlás tapasztalattal is bír, nagypapa kenesei Sirály KTSZ. Rebel-Mark II. -jén is. Ő az önvezető hajókban, az elektronikus navigációban, a hajók villamos rendszereiben lát óriási fejlődési lehetőségeket, villamosmérnök szeretne lenni, ezért Tivadar legtöbbször az árnyékban a B&G csúcstechnológiás navigációs rendszereinek műszereit „kalapálta”. Lóri a világ négy kontinensén, közel 50 marinában jelen lévő Dream Yacht Charterhez került. A Martinique szigeten lévő csaknem félszáz hajóból álló, elsősorban 40’ feletti vitorlás flotta főként Dufour 420, 460 és 520-as egytestűekből és a Bali katamaránok 4.0…. 5.5 közötti sorozatából áll. Bálint nyúlt bele legjobban a lecsóba, Ő a kinn tartózkodásuk alatt, végig az AMEL csapatát erősítette.

Nem szégyenkezhetünk, az első perctől helyt álltak a srácok. A vendéglátók meglepődve tapasztalták, hogy tudják - amerikai kontinens és IALA „B” rendszerben tűzött a kikötőbejárat, valamint a kardinális jelzések sem okoztak gondot. A srácainkkal annyira meg voltak elégedve a fogadó partnerek, hogy a Dream Yacht és az AMEL a nyáron Európai bázisaira visszavárja a most kinn járt csapatot. Tanulóink értékes és itthon egyelőre még a Balatonon sem szokványos környezetben, csúcskategóriás yachtokon leshették el és gyakorolhatták a szakma alapjait. Az itthoni hajópark is lépést tart a fejlődéssel, az egyre korszerűbb technikákhoz, nagyértékű hajókhoz a hazai kikötőkben is képzett szakemberek kellenek.

Képek: AMEL, Torda József, Hajnal Bálint, Hermann Tivadar, Hollósi-Bonta Lóránd, Vágó Péter

ILCA 4 Ifjúsági Európabajnokság: Lackó Sára ötödik lett! Előző

ILCA 4 Ifjúsági Európabajnokság: Lackó Sára ötödik lett!

Évindító 29er clinic Következő

Évindító 29er clinic