Siófok 1.6 • 12 kn
High-performance olimpiai osztályok Európa-bajnoksága Balatonfüreden
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Október közepén Balatonfüreden száll vízre a 49er, a 49er FX és a Nacra17 U23 korosztály Európa-bajnoki mezőnye. A szervezők több mint félszáz egységre számítanak.
Magyar vizeken először rendeznek nemzetközi versenyt az olimpiai high-performance osztályoknak és mindjárt egy Európa-bajnokságot. Október közepén Balatonfüreden száll vízre a 49er, a 49er FX és a Nacra17 U23 korosztály Európa-bajnoki mezőnye. A szervezők több mint félszáz egységre számítanak.
Egy hónap múlva, október 13-án kezdődik Balatonfüreden a 49er, 49er FX és a kéttestű Nacra17 osztályok U23-as Európa-bajnoksága Balatonfüreden. A verseny kétszeresen is kiemelt jelentőségű a magyar vitorlázásban, egyrészt még soha nem rendeztek a Balatonon nemzetközi versenyt high-performance olimpiai osztálynak, másrészt pedig ez a verseny a Magyar Vitorlás Szövetség új, füredi kikötőjében rendezett első nemzetközi vitorlásverseny.
„Ezeknek az osztályoknak Magyarországon nem volt még világversenye, ezért hatalmas fegyvertény, hogy az idei évben az U23-as korosztályú Európa-bajnokságot itt, Balatonfüreden rendezhetjük meg” – mondta Cserép Csaba, a magyar 49er osztály osztálykapitánya, a rendező egyesület, a Balatonfüredi Yacht Club elnökségi tagja. „A 49er, a 49er FX és a kéttestű Nacra 17 azok az olimpiai osztályok, amelyek teljesítményüknél fogva a jövőt képviselik. Ebben a mezőnyben feltehetően lesz egy-két versenyző, akikkel talán már a párizsi játékokon is találkozhatunk.” – tette hozzá Cserép Csaba.
Az Európa-bajnokságot rendező klub, a Balatonfüredi Yacht Club Magyarország legrégebbi, 1867-ben alapított vitorlásklubja. A klub kulcsszerepet játszik az utánpótlásfejlesztésben és a tehetséggondozásban, és nemzetközileg is tapasztalt szakmai stábbal rendelkezik. Több nagy nemzetközi verseny, kontinens-, illetve világbajnokságok, Európa Kupák sikeres rendezésén vannak már túl (csak példaként: Laser 4.7 világ- és Európa-bajnokság, Laser U21 világ- és Európa-bajnokság, Laser Európa Kupa, J24 Európa-bajnokság). A verseny társrendezője a Magyar Vitorlás Szövetség.
„A nyár közepén lett hivatalos, hogy az Európa-bajnokságot eredeti helyszínén nem tudják megrendezni, így új pályázatot írtak ki, amelyen rajtunk kívül egy spanyolországi helyszín aspirált. Végül a BYC nyerte el a rendezés jogát, ami nagy öröm és megtiszteltetés, de egyben teher is, hiszen jóval kevesebb idő állt rendelkezésre a felkészüléshez, mint egy »normál« időben elnyert rendezés esetén” – mondta Böröcz István, a rendező BYC ügyvezető igazgatója. „Örülünk, hogy megmutathatjuk, mire vagyunk képesek, gyönyörű tavi környezetben, nemzetközi hátterű gárda rendezésében, jó versenyekkel és színes programokkal várjuk a felnőtt mezőny küszöbén álló U23-as generációt.”
Általában a junior versenyeken a 49er osztályban 60-80 hajó szokott elindulni a fiúk között, az FX-ben pedig 40-50 egységgel versenyeznek. A Nacra osztály nehezebb dió, mert van, amikor 8-10 hajó is elindul, de tavaly például a Junior EB nem is került megrendezésre. A szervezők azért remélik, hogy ott is összejöhet egy tíz hajós mezőny. Hatalmas lehetőség a magyar fiatal versenyzőknek, hogy hazai vizeken, barátságos környezetben, az utazás kényszere nélkül versenyezhetnek nagyon komoly mezőnyben, amelyben feltehetően a jövő olimpiai résztvevői, talán bajnokai is versenyeznek.
Az Európa-bajnokság megnyitója és az első versenyzői meeting október 12-én lesz, a futamok másnap, 13-án kezdődnek. A verseny selejtezőkre és döntő futamokra bomlik, a döntő futamokat a tervek szerint október 15-én és 16-án rendezik, majd aznap a díjkiosztóval zárul az Európa-bajnokság. A versenyzők a Kékszalag port vadonatúj infrastruktúráját vehetik igénybe, a szervezők minden nap a futamok után snackkel és gyümölccsel várják őket a kikötőben és két közös vacsorát is terveznek.
A hajóosztály hazai történetéről:
Miután a 2000-es sydneyi olimpián debütált a 49er, fiatal magyar vitorlázók - köztük néhány olimpikon - megvásárolták és hazahozták az első néhány 49ert. A versenyzés hamarosan beindult, és 2003-ban rendezték meg az első Országos Bajnokságot 10 hajóval. Bár voltak hullámvölgyek, most azt látjuk, hogy a 29-esből kijövő fiatalokkal reneszánszát éli az osztály nálunk.