Siófok  15  •  5.4 kn       

Keszthely  13.1  •  3 kn       

Balatonfüred  14.5  •  1.7 kn       

Balatonboglár  14.4  •  3.9 kn       

Orfű  11  •  4 kn       

Velencei-tó  12.1  •  8.5 kn       

Tiszafüred  9.1  •  6.3 kn       

Mályi-tó  11.2  •  2.8 kn       

2021. szeptember 19., vasárnap

Megvan a Majthényi - Domokos páros 14. VB aranya Repülő Hollandiban

Megvan a Majthényi - Domokos páros 14. VB aranya Repülő Hollandiban

A spanyolországi Alteában, a Földközi tengeren megrendezett idei Repülőhollandi világbajnokságon elért első helyükkel együtt összesen húsz világbajnoki és Európa-bajnoki aranyérem van a kollekciójukban.

Majthényi Szabolcs és Domokos András (Spartacus VE) idén éppen harminc éve hollandiznak együtt. A spanyolországi Alteában, a Földközi tengeren megrendezett idei Repülőhollandi világbajnokságon elért első helyükkel együtt összesen húsz világbajnoki és Európa-bajnoki aranyérem van a kollekciójukban. (Első világbajnokságukat az ausztráliai Adelaide-ben nyerték 1994-ben, azóta töretlenül ott vannak a hajóosztály legszűkebb nemzetközi élvonalában.)

Alteában hihetetlen formában vitorláztak: a megrendezett kilenc futamból hetet megnyertek, és nem volt másodiknál rosszabb helyezésük. Így a világbajnoki trófea mellé idén is elhozhatták az Ezüst Sombrerót is – ez a súlyos ezüst örökös vándordíj a kieső futam nélkül számolt elsőségért jár.

6 nemzet 34 hajója indult idén, köztük öt magyar egység. A koronavírus járvány miatt a tengerentúliak nem tudtak Európába jönni, sokan pedig egyszerűen nem kockáztatták az utazást.

Az ezüstérmes a német Kai Uwe Ludtke-Kai Schaefers páros lett, a bronzérmet a spanyol kettős, Francisco Martinez Torregrosa és Jose Luis Ruiz Giron vihette haza.

A magyar indulók közül Ziegler János és Czeizel Balázs 9., Süli András és Papp Dávid 13., dr. Tenke Péter és dr. Polgár Csaba 14., Gáborjáni Szabó Gábor és Pfeningberger András 19. lett.

Vajon mi lehet a három évtizedes sikertörténet titka? Milyen volt ez a verseny az eddigi világbajnokságok sorában? Majthényi Szabolcsot még Spanyolországban hívtam fel telefonon.
„Kisebb volt a mezőny a szokásosnál, de sok nagy ellenfelünk itt volt. A németekkel, a hollandokkal küzdöttünk a legtöbbet, de például a spanyol páros nagyon érezte a helyi viszonyokat, a gyenge szelet ugyanis óriási swellek kísérték, nagyon nehéz, trükkös volt a hajóvezetés, mi már megtapasztaltunk ilyet, de akik például tavakról jöttek, azoknak nagyon nehéz lehetett ezekhez a körülményekhez alkalmazkodni. Írtam is erről a napi versenybeszámolóimban.”

Hogy volt erőd, időd ezekre a nagyon alapos és érdekes, a szélviszonyokat, a taktikai csatározásokat és trükköket részletesen leíró napi beszámolókra? ( Alább, az interjú után megtalálhatók az írások linkjei.)
„Tényleg nem könnyű ezeket naponta megírni a futamok után, mikor az ember már legszívesebben lazítana. De én ezeket hosszú évek óta írom, elsősorban saját magamnak. Most is, a VB előtt előkerestem a 2012-es feljegyzéseimet, amikor ugyancsak itt, Alteában elsők lettünk az Európa-bajnokságon. Felidéztem az emlékeket, és bár az időjárás most másképp alakult, egy alapkoncepció kialakításában segítettek ezek a régi beszámolók. Másrészt ezeket az írásokat azonnal nyilvánossá is teszem a klubom honlapján, a spartacus.hu oldalon, hátha van egy-két vitorlázó, akinek segítenek ezek a tapasztalatok.”

Mi volt a jellemző az idei világbajnokságra?
„Talán az egyik legnehezebb, fizikailag legkimerítőbb verseny volt. Annak ellenére, hogy végig gyenge szél fújt, a 10 csomót szinte sose haladta meg. Viszont hatalmas pályákon küzdöttünk, másfél, de inkább két órás futamokban. Ez abból a szempontból jó volt, hogy a hosszú pályán kialakul a valódi erősorrend, egy-egy rossz húzás, vagy jól fizető haláltakk jelentősége csökken. De idehaza a futamok általában 45-50 percesek, a vírus miatt idén külföldi versenyekre nem nagyon jártunk, edzőtáborban is egyszer voltunk. Így elég rendesen elfáradtunk a nap végére. Ráadásul mindehhez párosult egy állandó 30 fok feletti hőség…”

Biztos sokan megkérdezték már: mi motivál titeket Domokos Andrással továbbra is, most már tizennégy világbajnoki aranyéremmel a zsebetekben?
„Van erre egy rövid válaszunk: szeretünk vitorlázni. Bővebben: szeretjük a hollandis társaságot és szeretjük ezt a hajót, ami talán a leginkább megfelel a testalkatunknak, a vitorlázó stílusunknak. És nagyon szeretünk versenyezni, adott helyen a legjobb teljesítményt nyújtani, folyamatosan megújulni. Van néhány közvetlen ellenfelünk, mondanom sem kell, hogy mind minket akarnak elkapni, komolyan készülnek ellenünk. Mi sem lazíthatunk, idén például, mivel kevesebb volt az utazás, rengeteg munkaórát tettünk a hajóba. Folyamatosan fejlesztünk, tökéletesítünk valamit, volt ebben idén kényszer is: a spliti egyetlen edzőtáborunkban eltört az árbócunk. A tartalék árbóc beállítása, a régihez azonos szintre való felhozása, finomhangolása sok időt igényelt. Vitorla fejlesztésben évek óta együttműködünk a Bojsen-Möller testvérekkel, a tavalyi szabás ideális volt most az alteai körülményekhez, kifejezetten jó sebességünk volt. Élvezetes játék ez az egész.”

Majthényi Szabolcs „Olcsi” napi versenybeszámolói, sok szakmai érdekességgel, műhelytitokkal:

  1. nap: https://spartacus.hu/hirek/repulo-hollandi-vb-2021-altea-esp/
  2. nap: https://spartacus.hu/hirek/fd-vb-2021-altea-2-nap/
  3. nap: https://spartacus.hu/hirek/fd-vb-2021-altea-3-nap/
  4. nap: https://spartacus.hu/hirek/fd-vb-2021-altea-4-nap/
  5. nap: https://spartacus.hu/hirek/fd-vb-2021-altea-5-nap/

Eredmények: https://www.cnaltea.com/fdworld/resultados.php

Visy László Oszi

Magyar győzelem született a Finn Masters Európabajnokságon Előző

Magyar győzelem született a Finn Masters Európabajnokságon

A Csillaghajó osztály köszöni jól van Következő

A Csillaghajó osztály köszöni jól van