Siófok  9.4  •  9.6 kn       

Keszthely   •  8 kn       

Balatonfüred  9.4  •  9.6 kn       

Balatonboglár  8.8  •  8 kn       

Orfű   •  6 kn       

Velencei-tó  12  •  5.8 kn       

Tiszafüred  11  •  12 kn       

Mályi-tó  10.7  •  6.7 kn       

2021. május 06., csütörtök

Vendée Globe: Dalin a célban, de még nem ő a győztes

Vendée Globe: Dalin a célban, de még nem ő a győztes

Fotó: A. Champy-McLean

Január 27-én este 80 nap, 6 óra, 15 perc és 47 másodperc rajttól számított idő után a szóló földkerülő vitorlásverseny egyik nagy esélyese, a 36 éves Charlie Dalin (Apivia) haladt át elsőként a Les Sables dOlonne előtti célvonalon. Ez a nagy siker azonban nem jelenti azt, hogy biztosan ő lesz a 2020-21-es Vendée Globe győztese. A szó szoros értelmében hajótörött Kevin Escoffier felkutatásában és megmentésében résztvevő versenyzőket ugyanis időkompenzációban részesítik majd.

A még a befutó felé vitorlázó Boris Herrmann 6 órát, Yannick Bestaven 10 óra 15 percet kap, azaz ennyit vonnak le a teljesített idejükből. A meteorológiai előrejelzések alapján számított várható befutási idejük alapján mindketten beleszólhatnak még akár az elsőségbe is… A számítások szerint Herrmann éjfél körül, Bestaven hajnali 3-4 óra tájban futhat be. A koraesti, természetesen nem kőbevésett számítások szerint a 48 éves la rochelle-i Yannick Bestavennek van a legnagyobb esélye arra, hogy a verseny győztese legyen. Ha valóban sikerül a versenyfutása az idővel, hatalmas álma, a sikeres szóló földkerülés válhat valóra: a Vendée Globe 2008-as versenyén ugyanis néhány órával a rajt után, a Vizcayai-öbölben árbóctörés miatt a verseny feladására kényszerült.

De nem csak az időkompenzáció, hanem az első öt hajó által választott nagyon különböző széltaktika is fokozta az izgalmakat. A szóló földkerülő vitorlásverseny befutója szinte pályaversenyre emlékeztetett: az öt hajó, hasonló esélyekkel, de alaposan különböző irányokból, szinte a két oldalra „kikoppintva” tervezte meg a célbafutást: Charlie Dalin (Apivia) és Boris Herrmann (Seaexplorer- Yacht Club de Monaco) keletre, a Finisterre fok irányába indult, míg Louis Burton (Bureau Vallée), Thomas Ruyant (Linked Out) és Yannick Bestaven (Maitre Coq IV) az északi irányt választotta, ahol az előrejelzések alapján erősebb szelet vártak. Charlie Dalin az egész verseny alatt jó néhányszor merész, a többiekétől (és valószínűleg a routingtól) eltérő, de utólag nagyon jól fizető széltaktikai elképzelésekkel villantott, még odafelé szokatlanul nagy ívben kerülte ki a Szent Ilona magasnyomás legszélcsendesebb zónáját, jól taktikázott bátran délre tartva a Jóreménység foka előtt, már visszafelé a brazil partoknál is jókat húzott, és a verseny utolsó napjaiban is, a hajózás elől elzárt területet szinte kicentizve halzolgatott a Finisterre foknál egészen addig, amíg szinte egy takkon, ráadásul bal csapáson, a sértetlen emelőuszonyán jó sebességeket elérve tarthatott a cél felé. Hajója, az Apivia a mezőny egyik legújabb konstrukciója, 2019 augusztusában került vízre és a 2012-es Vendée Globe győztes Francois Gabart műhelyében készült a Verdier iroda tervei alapján, amelyek állítólag az építész végzettségű Dalin ötleteit is tartalmazzák.

Charlie Dalinon, az első befutón kívül még 24 hajó van versenyben a vízen, november 8-án harminchárman rajtoltak. A verseny hivatalos végeredménye tehát még nem ismert, beszámolónk holnap friss helyzetképpel és helyszíni információkkal frissül.

Szöveg: Visy László Oszi
 

Két új helyszínnel debütál 2021–ben a 44 Cup Előző

Két új helyszínnel debütál 2021–ben a 44 Cup

Lanzarote Olympic Winter Series – Érdi második a zárónap előtt Következő

Lanzarote Olympic Winter Series – Érdi második a zárónap előtt