Siófok 1.1 • 9.3 kn
Foiling Week 2020 - WASZP
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Foiling Week 2020 - WASZP
Ahogy minden évben, úgy idén is a rendkívül szélbiztos garda-tavi Malcesine-ben rendezték a nemzetközi Foiling Weeket. Természetesen nem voltunk biztosak a részvételben, de végül az indulás mellett döntöttünk. Gémesi Gyuszi teljes családdal egy héttel a verseny előtt, én pedig egyedül, munka után, péntek éjjel vágtam neki az útnak. Szombat reggel 7-kor érkeztem meg Malcesinébe, Gyuszi még segített levenni a tetőről a hajót mielőtt kiment az Oraban. Mindketten Waszposok vagyunk, ez a molynál picit egyszerűbb és könnyebben kezelhető, ugyanakkor kisebb teljesítményű repülő egytestű.
A Garda tóra napos időben jellemző a termik szél, reggel északi (Pelér), délután déli (Ora) fúj, így szerelés közben még egy gyors ebéd is belefért.
A 10-13 csomós délutáni Ora nagyon kellemes, partközelben lapos vizet és optimális körülményeket nyújt a foiling tackek és jibeok gyakorlásához. A korai vacsorát hatalmas alvás követte, ami egészen reggel 6-ig tartott, vasárnapra ugyanis gyönyörű Pelért vártak.
A verseny második napjáig reggelente nagy hullámok és 20-25 csomós szél várt minket, a délutáni Ora viszont többször elmaradt az ősz közeledte miatt .
Hét elején még csak páran Waszpoztunk reggelente, majd a verseny előtti napokban sorra érkeztek az olasz, angol, cseh vitorlázók, én pedig igyekeztem a lehető legtöbb hajóval összemérni. Délelőttönként többször átvágtunk Malcesine és Riva között a kiteosok és windszörfösök tengerén.
A barátságos déli szélhez képest a dörömbölős északi meglehetősen nagy hullámokkal jár együtt, ami kreuzban nem annyira zavaró, viszont manőverezni és hátszelezni is nehéz rajtuk: nem csak az ellenfelekre és a hátulról érkező pöffökre figyelsz, hanem a nagy hullámokat kerülgetve keresed az ösvényt, ahol a legkisebb eséllyel esel orra. Halzolni egy jól előre kinézett laposabb részen van esélyed, persze ha épp nem pont akkor jön egy másik waszp 20 csomóval, egy pöff, vagy az egész moly flotta. A negyedik nap végére megszoktam és nagyon élveztem is a reggeli körülményeket. Itt jelezném, hogy aki nem szeret délutánonként pihenni, annak ideális ez a hajóosztály, a verseny előtti délután ugyanis mainsheet cserével, kiülőkeret varrással, csavarok újra loctiteozásával és kötél bújtatással telt.
A verseny első napján, sajnos csak a molyoknak tudtak érvényes futamot rendezni a gyenge déli szélben.
A második versenynapon, már az erős északiban kezdtünk. Az első futamban (2) nagyon jó lee rajtom volt, a másodikban viszont korai rajtos voltam. A vonal mögé ejtve javítottam a hibám, jó sebességemnek és a laylineok eltalálásának köszönhetően az 5. helyen futottambe. Az utolsó futamot (3) már gyengülő a szélben indították, így egy bójavételnél minden nehézség nélkül repült minket körbe a későbbi győztes (mennyit számít 20 kiló).
Harmadik napon déli szélben 4 futamot indítottak. Kevésbé vitorláztam magabiztosan (9,5,7,3) és a mezőny sem bukdácsolt annyira, de sok volt a keresztbe verés, így maradtam a harmadik helyen, aminek természetesen nagyon örültem.
A negyedik - utolsó napon a délután 1 órára tervezett rajtot tovább halasztották, mert kora reggeltől nem alakult ki rendes áramlás. Végül 4 futamot sikerült levitorláznunk, változó körülmények között, néha épphogy csak kiemelkedtünk, néha pedig teljesen kilaposított vitorlával rohantunk. Az első futamban (3) mèg sikerült jól elkapnom a rajtot, utána viszont nem tudtam jól elindulni, így végül visszaestem (12,7,14) az összetett 4. helyre. Gémesi Gyula az utolsó napot kihagyva a 20. helyen zárta a versenyt.
Utólag visszatekintve nagyon megérte kimenni, rengeteget fejlődtem es a túra minden percét nagyon élveztem, jó volt végre nagyobb mezőnyben vitorlázni profi rendezéssel.
A Balatonon is van már 11 Waszp, komoly flotta lenne, ha vízen is tudnánk egyszer találkozni.
Egy nagyon látványos és élvezetes része ez a vitorlázásnak, ahol fontos a sebesség de a taktikát sem lehet teljesen elfelejteni. Repülnek a legkomolyabb versenyhajók, AC, a SailGP, Imoca60-asok, ezek a kishajók viszont elérhetőek a hétköznapi vitorlázók számára is.
Munka Márton