Siófok  -0  •  6.1 kn       

Keszthely  -4.1  •  2 kn       

Balatonfüred  -0.4  •  6 kn       

Balatonboglár  -0  •  5 kn       

Orfű  -1  •  9 kn       

Velencei-tó  0.7  •  12.2 kn       

Tiszafüred  -3.3  •  8.1 kn       

Mályi-tó  -1  •  3.7 kn       

2024. november 23., szombat

Legyen az edzőmotoros is elektromos!

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A Balatonon kiválóan alkalmazható elektromos motorost mutatott be az RS

Legyen az edzőmotoros is elektromos!

A hazánkban elsősorban a rendkívül népszerű és sokoldalú RS Fevákról ismert brit hajógyártó ezúttal egy innovatív elektromos motorossal jelentkezett az iparág legfontosabb januári seregszemléjén.   

Az RS Electric Boats, az RS Sailing vadonatúj testvérvállalata a düsseldorfi hajókiállításon mutatta be Pulse58 névre keresztelt, 5,80 méter hosszú elektromos meghajtású, merev testű motorosát. A RIB két évnyi fejlesztő munka eredményeként került a piacra, teljesen integrált elektromos hajtással.

A hajógyártás a károsanyag-kibocsátás és az alternatív energia használatának szempontjából komolyan elmarad a gépjárműipar mögött. A jelenlegi környezetvédelmi törekvések és trendek ugyanakkor megkövetelik, hogy a hajók esetében is kiküszöböljük a fosszilis tüzelőanyagot égető motorok környezetkárosító negatív hatásait.

Az RS Sailing 35 év tervezési és gyártási tapasztalattal rendelkezik a vitorlás hajók piacán, jelenleg is világelső a kishajógyártók között, amelyet a Pulse58 megépítése során is hasznosítottak. A motorosban egy bevált autóipari elektronikai szabályzó technológiát használnak fel, amelyet a hatékony elektromos meghatással együtt egy saját tervezésű, az elektromos hajtáshoz optimalizált hajótestben helyeztek el.

Az elektromos hajtás energiaszükségletét lítium-ion akkumulátorok adják, amelyek 104 volton 57kWh energiát biztosítanak. Az akkukat a padlóba süllyesztették, ezzel is javítva a motoros súlyelosztásán. Az RAD meghajtás hajtóegysége felhúzható a testbe, az előrehaladást egy propellerlapátok nélküli, agy nélküli hajtőmű szolgáltatja. Az elektronikus vezérlőrendszer ellenőrzi a hajtást, a motor vezérlését és az akkumulátor állapotát, valamint az elektromos hajtás teljesítményigényéhez szükséges döntési mechanizmust is, miközben sekély vízben automatikusan felemeli a RAD hajtás triebjét a hajótestbe.

A kormányállásba integrált Raymarine Axiom 7 ”érintőképernyő alapkivitelben szerepel a konzolon. A fejlett útvonaltervező és navigációs funkciók mellett az Axiom 7 megjeleníti a motor energiatartalékát, kijelzi a hatótávolságot és az akkumulátor összes fontos adatát. A RADLink vezérlőrendszere elérhető Bluetooth és a 4G mobil kapcsolatokon keresztül, és egy mobilalkalmazás segítségével lekérdezhetőek, elindíthatóak távoli töltési és egyéb funkciók. A vezérlőrendszer rendelkezik távolról olyan funkciókkal, amelyek alkalmassá teszik a hajó mozgásának, használatának ellenőrzésre, események, mentési koordináták tárolására. Ez a tulajdonság nagyon hasznos a kishajós haváriák és a későbbi eszközmentések koordinálásában, valamint versenyrendezésnél a bóják és pályajelek elhelyezésekor is.

A Pulse58 merev testét és gumihurkáit kimondottan villamos hajtásra tervezték. A hajótest és a hypalon hurkák formája, a hosszú vízvonalhossz csökkenti a hidrodinamikai ellenállást, és megfelel a villamosmotorok nyomatékgörbéjének (nagy teljesítmény már alacsony fordulatszámon). Ez stabil és kiválóan manőverezhető motorost eredményez nagy sebességnél is. A hajótestbe süllyesztett akkumulátorok miatt mélyen van a súlypont, ami növeli a kényelmet és stabilitást. A Hypalon hurkák és a hajótesthez integrált kormányállás, a csúszásmentes padló a legmagasabb szintű minőségi követelményeknek is megfelelnek, amire garancia az RS Sailing vitorlás hajóinak elismert színvonala, az évek óta bevezetett gyártásminőségi szabványai.

Az RS Sailing szakemberei nemcsak a használatból adódó károsanyag kibocsátás mértékére ügyeltek. A Pulse58 teste bioalapú infúziós epoxi-gyantából, újrahasznosított PET-mag anyagból és természetes forrásból származó bazalt- és lenszálakból áll. Ezek a szálak hihetetlenül erősek, merevvé teszi a testet, miközben energiaelnyelő tulajdonságuk a legvadabb használat mellett is kiváló. Az elmúlt években - különösen sikeres – az RS Aero és RS21 típusú vitorlások építésében szerzett gyártói tapasztalatok lehetővé tették az RS számára, hogy a világon jelenleg forgalmazott összes RIB rendszerű motorosai közül megalkossa a legkisebb környezeti lábnyommal rendelkező hajót. Az RS Sailing által használt innovatív laminát könnyű és hosszú élettartamú még a legszélsőségesebb körülmények között is.

A hajó gyártása során keletkező környezetkárosító anyagok ellensúlyozására az RS Electric Boats együttműködik a Tree Aid nevű környezetvédelmi szervezettel hogy a teljes építési ciklus folyamata, a végtermék száz százalékban szén-semleges legyen.

A motoros hatótávolsága több mint 20 csomós sebesség esetén 35 tengeri mérföld, amely bőven megfelel az átlagos egynapos használatnak a vitorlás sportban és a kedvtelési célú hajózásban. (l. mellékelt táblázat). A különleges szabadidős vagy edzői igényeket nagyobb kapacitású akkumulátorokkal lehet kiszolgálni. Az RS Pulse58 alapkivitelben tartalmazza az 57KWh összkapacitású akkumulátorokat, az elektronikus érintőképernyőt, a csúszásmentes fedélzetkialakítást, az RAD technológiájú motort és vezérlést, a kormányállást és öt évig a szoftverfrissítéseket is.

Hajótípus         Végsebesség    Tank/akku kapacitás   Fogyasztás      Kapacitás        Hatótáv

Bravo               40 km/h             50 l                               8 l/h                 5 óra/1 tank      200 km

Brig                  35 km/h             30 l                               10 l/h                3 óra/1 tank      120 km

RS Pulse58        37 km/h            57 kWh                                                                          65 km

Versenyrendezés (pálya) átlag      35km/nap

Edzés 2-4 órás napi program        20km/nap

(adatok: Magyar Vitorlás Szövetség)

3. helyről várják a folytatást Gyapjasék Miamiban a Világkupán Előző

3. helyről várják a folytatást Gyapjasék Miamiban a Világkupán

Cowes az új helyszín a 44Cup idei versenyein Következő

Cowes az új helyszín a 44Cup idei versenyein