Siófok 3.3 • 1.6 kn
Egy elfeledett olimpiai hajóosztály - 5.5 m
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Egy elfeledett olimpiai hajóosztály - 5.5 m
Az 5.5 m – es osztály talán nem olyan ismert kishazánkban, de talán azért érdemes egy kicsit megismerni ezt a hajót, mert igencsak klasszikus formákat hordoz magában, és talán a 6 vagy a 8R yachtok szintjén lehet emlegetni. Maga a típus mind tengeri mind a tavi versenyzésre tökéletesen alkalmas akár a Balatonra is. Azt sem szabad elfelejteni, hogy e típus volt olimpiai hajóosztály is 1952 és 1968 között.
A Nemzetközi 5.5 m osztályt 1949 – ben alapították mint IYRU (ma World Sailing) hajóosztályt. Ma a versenyeket három különböző értékelési kategóriában vívják Modern, Evolution és Klasszikus, ami biztosítja, hogy a kor előre haladtával és a technika fejlődésével is jól értékelhetők maradjanak a régebbi hajók is. A Modern divízióba tartoznak az 1994 január elseje után épült hajók. Ezeken a hajókon a vízvonalhosszat próbálták maximalizálni és ehhez egy rövidebb kielt tervezni, viszont kicsit nagyobb kormányt. Itt megengedett a karbon rudazat is. Az Evolution osztályba az 1970 és 1993 között épült hajók tartoznak bele. Ezeknek a hajóknak a nagy részét három tervező alkotta, méghozzá Britton Chance, Ben Lexcen és Warren Muir. A klasszikus hajókhoz képest a test radikális változáson ment keresztül, ami főleg a nedvesített felületek csökkenését jelentette. Ekkor cserélték le a kiel végén lévő kormányt a kieltől különállóra és a hajók súlya is csökkent ami így 1750 kg lett. Ebben az időben már nem csak fa, hanem műanyag hajókat is építettek, illetve az árbócok a kornak megfelelően alumíniumból készültek. Ezen hajók és a Modern típusok között már nincs nagy különbség, mondhatnánk az Evolution kategóri már a Modern osztály előszobája. A Classic divízió az 1949 és 1969 között épített hajókat jelenti. Talán ez volt a leghatákonyabb periódus az osztály történetében, mert ebben az időben több mint 650 hajó került vízre. Az első prototípust a híres Camper & Nicholson hajógyár mutatta be 1949 – ben majd egy év múlva már az IYRU (ma World Sailing) már nemzetközi osztályként ismerte el, és 1952 – ben Helsinki – ben már szerepelt is az olimpián. Az öt olimpián amin résztvettek ezek a hajók a legeredményesebb nemzet Svédország volt, két arany egy ezüst és egy bronzéremmel, őket amerika követte szintén két arannyal és két bronzzal, illetve ausztráliának sikerült még nyernie egy aranyat. Ezen kívül még angliának, svájcnak, norvégiának és dániának sikerült még érmet szereznie ebben az osztályban
Napjainkban újra reneszánszát éli a típus, amit az is elősegít, hogy több európai országban (NED, GER, FRA, ITA, FIN) már újra jól működő osztálya van ennek a hajónak, sőt amerikában is több hajót felújítottak a keleti parton, illetve az osztályszövetség több versenyt is szeretne rendezni a nyugati parton a San Francisco Bay – ben.
A Classzikus flottán belül vannak hajók, amin már módosításokat hajtottak végre, de kétségkívül a legértékesebb típusok amiket eredeti formában őriztek meg vagy újítottak fel ezek az úgynevezett Vintage Classic hajók. Ezeket a hajókat az eredetiség mellett a hosszú kiel és a kiel végén található kormány jellemzi. A módosított Classic hajóknál általában a kormányt már különválasztották a kiel – től. Ezen hajók nagy része 1967 és 68 között épült.
Ha az ember szereti a klasszikus formákat és egy kicsit keresgél a neten, még mindig lehet aránylag jó áron találni ilyen hajókat, amelyek ugyan biztos hogy részben felújításra szorulnak, de utána rengeteg élményt adnak a tulajdonosának. Az sem elhanyagolható, hogy az osztályban még mindig komoly küzdelmek folynak a Világbajnokságokon, vagy akár a nagyobb Európai versenyeken.
Az osztály honlapja: