Siófok 2.2 • 17.8 kn
FD Világbajnokság Scarlino - Megvan Majthényiék 12. VB arany
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Majthényi Szabolcs beszámolója
Az első futamban hosszú vízi halasztás után megérkezett a DNY-i szél és
az előrejelzések ellenére már az első kreuzban 10-12 csomós erősséggel
fújt. Jó rajt után középen húztunk balcsapáson, de akik egyből kifordultak
jobbra, azok kicsit megcsúsztak és később még egy frissülést is kaptak
jobbról, így 6-7 hajó eléggé ellépett a mezőnytől és tőlünk is.
Bójavételnél már 12-14 csomós szél fújt és egész jó hullámzás alakult ki.
Hátszélben felzárkóztunk az élmezőnyre, majd kreuzban tovább csökkentettük
hátrányunkat. 5-nek húztunk spinyót és a raum bójáig feljöttünk
harmadiknak. A halzolásnál még leelőztük az olaszokat és innen már
megtartottuk a 2. helyünket. Sajnos rövid pálya volt (lee bója után rövid
félszeles befutó), így az egyik legnagyobb riválisunkat, a GER88-as hajót
már nem volt esélyünk befogni. A másik csoportban viszont felborult a
papírforma, egy kevésbé eredményes német egység nyerte a futamot, az
esélyes dánok csak a 14. helyen futottak be.
A második futamra tovább frissült a szél, kettes ringlihez kellett
állítani a hajót. A rajtunk nem sikerült jól, mert túl óvatosak voltunk a
fekete zászlónál, de hamar kitisztáztuk magunkat s egy jó sávban vitorlázva
megvertük az egész jobb oldalt. Akik jobban rajtoltak leeben és a bal
oldalt húzták, jobb pozícióban voltak, de a kitűnő sebességünknek
köszönhetően, csak ketten vették előttünk a bóját. Hátszélben jobban
kezeltük az eszközt és lenyomtuk az egyik németet (GER88) és a másik
(GER113) sarkában voltunk. Már a felélesedés után nem sokkal elkezdett
jobbra fordulni a szél, így mindketten átfordultunk jobbcsapásra, hogy
húzzuk a pozitívot, de túlságosan egymással voltunk elfoglalva és
átengedtük a mezőnyt a jobb oldalra. Ez megbosszulta magát, mert a szél
tovább fordult jobbra és csak ötödik helyen kezdtük a raumos kört. A
spinnaker húzásnál egyből leelőztünk egy ellenfelet és a raum bójáig
megközelítettük a harmadik helyen álló DJ-éket (HUN11), majd le is
halzoltuk őket. Az utolsó kreuzra nagyon pöffös és csíkos lett a szél, amit
kihasználva egészen megközelítettük az első két hajót, de már nem tudtuk
elcsípni őket. Első helyen Schwarz-ék (GER87) futottak be, akikkel már a
Gardán is nagy csatát vívtunk és látszik, hogy jó formában vannak. A
második a GER113 lett, akik frissebb szélben általában elől vannak. A
GER88-nak vmilyen technikai problémája adódott az első kör végén, így ők a
harmadikról visszacsúsztak a 22. helyre. A DJ-ék az előkelő 6. helyen
futottak be. A kék csoportot a dánok nyerték meg.
A második napon 15 csomós ÉK-i szélben ment ki a mezőny, így sokan az erős
szeles génuát választották. Mi a gyengülésben bíztunk, ráadásul a kék
csoportban másodikként rajtoltunk, ezért maradtunk a gyenge szelesnél. A
második rajt kísérletre már 12 csomósra gyengült a szél, így jobban jártunk
a választásunkkal. A luv oldal aljából indítva végig pozitívon húztuk a
jobb csapást, de aki kikoppantott jobbra, az ránk vert jó néhány m-t.
Sajnos Schwarzék vezették a mezőnyt, mi a 8. hely körül húztunk golyót
tőlük kb 100 m-re lemaradva. A hátszélre nagyon kilukadt a szél és a
mezőnyt megkerülve bal oldalról frissült vissza. Mi ezt jól használtuk ki
és 3. helyen vettük a kaput. Aki nem eszmélt időben, akár 20 helyet is
visszaeshetett ebben az egy szakaszban. A második helyen haladó német
(GER30) csapat nem állította át rendesen a gyengébb szélre és kettes
ringliben maradt, ezért el tudtunk tőlük emelkedni, és a gyenge szeles
génuánk miatt egészen a vezető hajó a farvizén vettük a kreuz bóját. Az
első raum elég változatosra sikeredett a csíkos szélben. Folyamatosan
támadtuk az előttünk lévőket, de közben a 3. hajót sem hagyhattuk figyelmen
kívül, akik a mi csatározásunkból próbáltak hasznot húzni. A raum bója
vétel előtti helyezkedésünkkel kis híján átvettük a vezetést, de egy kicsit
jobban kellett volna csinálni, így a halzolás után már nekünk kellett
védekezni a mögöttünk jövővel szemben. Az utolsó raumban kissé növeltük az
előnyünket a harmadikhoz képest, de csak az utolsó métereken tudtuk kissé
idegesíteni a vezető hajót halzolásainkkal a közben teljesen leálló
szélben. A szemből érkező seabrease miatt befuttattak a lee bójánál, így
mögöttünk már mindenki cirkálva haladt át a célvonalon.
A 4. futamra másfél órát kellett várnunk, de legalább befrissült a szél
14-16 csomóra. Megint csak feketére tudtunk elindulni, de jól sikerült a
rajtunk és tiszta szélben tudtunk középről áthúzni jobb oldalra. Menet
közben látszott, hogy ez lesz a jó választás, ezért nem is biztosítottunk
rá a bal oldalon lévő ellenfeleinkre. A jobb oldalról csak az osztrákok
voltak veszélyesek, de lekereszteztük őket. Ez később hibának bizonyult,
mert annyira felpörgött a jobb csapás, hogy alólunk is fel tudtak
kapaszkodni a bójához. Közvetlenül mögöttük húztunk spinyót és egy kicsit
jobban éreztük a hullámokat, ezért eléggé megcsúsztunk alattuk. Viszont
annyira azért nem, hogy át tudjunk törni a takarásukon, ezért fölülről
kellett megkerülnünk őket. Ehhez persze kellett egy jól időzített luvolás a
megfelelő hullámon, amikor ők pont mélységet akartak szerezni. A kapuvétel
után próbáltak alólunk kifuttatni, de csak magasságot vesztettek, majd
áthúztak a bal oldalra, elengedve ezzel a mögöttük jövők kezét. Ezt a
németek ki is használták és feljöttek a 2. helyre. Nekünk innentől kezdve
csak az előző csoport hátsó hajóit kellett kerülgetnünk és könnyedén
nyertük a futamot. Ezzel jelenleg azonos pontszámmal a 2. helyen állunk.
A 3. selejtező nap futamai hasonló forgatókönyvvel íródtak és azonos
eredménnyel zárultak. Mindkét futamban a GER113-mal küzdöttünk az első
helyért, mindig előttünk vették az első kreuz bóját, de leelőztük őket a
hátszélben. Az 5. futamban még visszaelőztek, mert nem adtak meg egy
jobbcsapást, de a 2. raumban jobb hajóvezetéssel lenyomtuk őket, majd
amikor a rövid félszeles befutóra élesedtünk volna, kiakadt a spi schottunk
a bumm végéből, így visszaelőztek. Mint később kiderült korai rajtosok
voltak, így nem kellett beadnunk ellenük az óvást. A következő futamban már
nem vállalták a hátszeles közelharcot, hanem két raumos menettel
próbálkoztak, de mi jobb hajóvezetéssel ismét eléjük kerültünk. Innen aztán
erősebb kontroll alá vettük őket és nagy előnnyel nyertük a futamot.
A másik csoportban a legnagyobb ellenfeleink elől kióvták az első hajót
korai rajt miatt, majd a 2. futamot is megnyerték. Ott a dánok kaptak OCS-t
a 3. helyük helyett, ezzel gyakorlatilag kiestek az első helyért való
küzdelemből. Jó hír viszont, hogy minden magyar hajó arany csoportos.
A pihenőnap után az volt a feladtunk, hogy az arany csoportban megverjük a
Schwarzékat vhol az első 6-ban, lehetőleg minél nagyobb különbséggel.
Másodikra ment el a rajt, de még P lobogóval 8-10 csomós DNy-i szélben. Jól
sikerült a rajtunk, de a csíkos szélben a mi sávunkban kicsit gyengébben
fújt, így az alattunk lévők kezdtek kicsúszni. Akik rosszabbul rajtoltak,
sorra kifordultak és áthúztak mögöttünk. Amikor a németek is keresztbe
mentek, mi is átfordultunk, de egy másik német hajó ránk ejtve átgyalogolt
fölöttünk (nem törődve azzal, hogy magát is rosszabb helyzetbe hozza),
ezért egyet följebb kellett lapoznunk, amivel vesztettünk kontroll
pozíciónkból. A szakasz utolsó 100m-ben jókor igazítottunk egyet balra,
amivel az innen frissülő szélben 5-nek tudtuk venni az első bóját. Ezen az
egy fordulón 10 pozíció múlott. Spinyó felhúzásnál megelőztünk egy olaszt
és a frissülő szél felé tendálva feljöttünk a kapuig a 2. helyre. A jobb
oldali bóját vettük szemben a vezető dánokkal, amivel a kreuz végére
teljesen a sarkukba kerültünk. A két raumban már nem tudtuk őket megelőzni
és a 2. helyen futottunk be. Német ellenfeleink kb. a 15. helyről jöttek
fel úgy, hogy még a raumokban is meg tudtak előzni két hajót, mintha csak
senki nem akarná megakadályozni ebben őket. Végül eggyel mögöttünk futottak
be, amivel újra pontegyenlőség alakult ki.
A nyolcadik futamra ismét a GER 87 legyőzése volt a cél lehetőleg az első
tízben. A szél a fekete zászlós rajtra már 10 csomó alá csökkent, ami
megnehezítette az indítást. A németeket meg is fütyülték kormányevezésért,
így kb. utolsónak eredtek neki. Mi azért a biztonság kedvéért rájuk
fordultunk, de az időközben leeső jobb csapás is ezt indokolta. A szakasz
végére még jobban elfordult a szél balra, amivel 30. hely körül vettük a
bóját. Ellenfeleink viszont szinte utolsók voltak. Nagyon lassan tudtunk
csak feljönni, főleg kreuzban volt nehéz tiszta helyet találni. A befutóra
14-ig tudtunk felkapaszkodni, amivel összetettben átvettük a vezetést, de
ennek csak akkor van jelentősége, ha szombaton nem tudnak futamot tartani.
Ellenkező esetben pontazonossággal indulunk neki az utolsó rajtnak.
Másodiknál rosszabbak már nem lehetünk, ezért az egyetlen feladatunk a
németek megverése vagy 14-en kívül szorítása.
A mai utolsó, kilencedik futamot nyolc pont előnnyel kezdték a második helyen álló Schwarz-Kirst páros előtt, mivel a három döntő futamból is volt egy második kieső, egy feladatuk volt csupán Olcsiéknak: a német hajó előtt kellett végezniük az utolsó futamban.
A csata már a rajt előtt megkezdődött, Olcsiék aztán az első kreuzban is biztosan vezettek, ötödikként vették az első bóját, a németek huszadikként kerültek. Innen már kicsit nyugodtabban lehetett vitorlázni, figyelni a többiekre is, ezzel meglett a futam második hely, a németek 18., a dán Jorgen és Jakob Bojsen-Moller páros pedig nyert. Ezzel a dánok feljöttek az összetett 3. helyre.
A világbajnok tehát Majthényi Szabolcs és Domokos András lett, az ezüst a német Hans-Peter Schwarz – Roland Kirst, a bronz pedig a dán Jorgen és Jakob Bojsen-Moller párosnak jutott.
Eredmények: