Siófok  1.6  •  11 kn       

Keszthely  -2.1  •  5 kn       

Balatonfüred  1.3  •  10.4 kn       

Balatonboglár  1.6  •  4.4 kn       

Orfű  -0  •  10 kn       

Velencei-tó  -0.1  •  13.4 kn       

Tiszafüred  -0.6  •  6.3 kn       

Mályi-tó  -0.8  •  4.1 kn       

2024. november 22., péntek

Az utolsó Atlanti roham következik

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Az utolsó Atlanti roham következik

Az utolsó Atlanti roham következik

Túl a doldrums zónán, az északkeleti passzáttal vitorlázva a Vendée Globe szóló földkerülő 8. helyén Fa Nándor és a Spirit of Hungary az utolsó nagy észak-atlanti kihívásra készül a a február 7-8-ára várható célba érkezésük előtt.

Az északi féltekére érve a magyar IMOCA 60-as ezer tengeri mérfölddel vitorlázott közelebb a célhoz, mint a kilencedik helyezett Eric Beillon Ez az előny az eredménylistán pár nap alatt 350 tengeri mérfölddel csökkent. Ez azonban csak látszólagos csökkenés, ugyanis Nándi nyugati irányban jelentősen eltért az ideális útvonaltól, amelyhez a versenyzők pozícióját, a céltól mért távolságát viszonyítják. Ugyanakkor Beillon az Egyenlítőhöz közeledve éppen hogy az ideális vonal felé tart. De nem közelített sokszáz mérföldnyit Nándira. Ráadásul Beillon előtt ott a doldrums - bár most is elég gyengén. Azután pedig neki is nyugatra kell majd eltérnie az ideális útvonaltól.

Nándi írta hajónaplójában január 26-án:

"Az Északi Atlanti Óceánon jelentős kerülőt kell tennem, az elmúlt két nap modelljei szerint egybehangzóan sokkal nagyobb távolságot fogok vitorlázni, mint a valóságos megteendő út.  A fönt kialakuló ciklon centruma valahol Bretagne magasságában vonul majd K felé, és bizony csúnya világot teremt maga körül a helyenként 60 – 70 cs-s szeleivel. Ahol nekem haladnom kell majd, az a békésebb peremvidéke, max. 40 cs körüli szelekkel Ny-i irányból. Ha szerencsém lesz, ez a Ny-i talán kitart nekem a célig. A következő 4 napon akárhogy is megyek, a VMG-m nagyon alacsony lesz, csak keveset közelítek a célhoz. Ha majd beveszem a kanyart, utána viszont minden mérföld teljes egészében hasznosul, akkor majd felgyorsulok."

Az Azori High, vagyis a szigetcsoportról elnevezett, az Atlanti-óceánon kelet-nyugati irányban kiterjedő és vándorló magasnyomású időjárási övezet központja jelenleg az Azori-szigetektől délebbre, inkább Madeira és a Kanári-szigetek magasságában mozog. Ha Nándi ma ott járna, gyenge szélben kéne vergődnie, de az időjárás-előrejelzés alapján úgy fest, hogy a következő napokban az Azori High hatása, a magasnyomás középpontjának kelet felé húzódásával csökkenni fog. Vagyis Nándinak kapu nyílik észak felé, és ő elér egy komoly Európa felé haladó ciklont. Ha minden jól megy a Spirit of Hungary ennek a déli felén maradva kemény, de neki kezelhető szélben rohanhat majd a francia partok, a cél felé. Tőle északabbra 50-60, akár 70 csomós szelek is várhatók. Február elején, 3-án vagy 4-én a spanyol partok magasságában az ő délebbi útvonalán is lehetnek közel ekkora nyomások. Persze ilyen távolságra még nem túl biztosak az előrejelzések, illetve lehet, hogy a Spirit of Hungary sem lesz éppen ott.

Vagyis a versenyben töltendő utolsó tíz napján Nándi fő ellenfele nem Eric Beillon lesz, hanem "csak" a kemény északi Atllanti-óceán, a fáradtság, a külső körülmények.

Benjamin remekül hajrázik Miamiban Előző

Benjamin remekül hajrázik Miamiban

Vadnai testvérek: biztató Világkupás évkezdet Következő

Vadnai testvérek: biztató Világkupás évkezdet