Siófok 5 • 14.2 kn
Vendée Globe
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Thomson vezet, Fa Nándor kitűnően hajt
Kilencedik napja versenyez a Vendée Globe mezőnye és még teljes a létszám, nem esett ki egyetlen hajó sem a versenyből. Ez elsősorban a rajtnál és a következő napokon volt különösen kedvező időjárásnak köszönhető. A Vendée Globe kikötés nélküli szóló földkerülő versenyen 29 hajó vitorlázik. Rendszerint a résztvevők 40-60 százaléka adja fel a küzdelmet technikai problémák miatt és gyakran az első napokon megritkul a mezőny, ha a Viszkája-öbölben viharos alacsonnyomású időjárási rendszeren kell túljutniuk a versenyzőknek. Ám ezúttal egy markáns magasnyomás határozta meg az időjárást, így nem kellett kemény szembeszélben, törőhullámokon küzdeni az első napokban. Már a rajtnál látszott, hogy a megszokotthoz képest sima útjuk lesz az első héten.
Az élmezőny rövidesen az Egyenlítőhöz érkezik, az éllovasok már túl is jutotttak a máskor zavaros időjárást okozó doldrumson, az intertrópikus zavart szelek zónáján. Első helyen a brit Alex Thomson vitorlázik a Hugo Bossal, aki az eddig volt időjárási körülmények között nyilvánvalóan a leggyorsabb hajóval versenyez. A Hugo Boss is DSS uszonyokkal, vagyis az árbóc magasságban elhelyezett támasztó szárnyakkal ellátott vitorlás, amelyek megfelelő szögön vitorlázva, kellő szélerő esetén a hatvanlábas hajótest jó részét kiemelik a vízből. Ezek a hajók a hagyományosokhoz képest több csomónyi sebességfölénnyel bírnak. Kérdés, hogy melyik, hogy bírja majd a keményebb meneteket, különösen a déli óceánokon, vagy visszaérve az Atlantira az utolsó heti durva próbákat, amikor már kimerültek a versenyzők és a hajók egyaránt.
Alex Thomson a rajt utáni napokban az élre állt, majd a spanyol partok mentén délre tartva hozott egy rossz döntést. A többekhez képest keletre, a portugál partok felé igazított, amiről már az irányváltoztatása után maga is sejtette, hogy hibás taktika lehet. Rövidesen vissza is esett a nyolcadik helyre, amikor ellenfelei tőle nyugatabbra jobb széllel elhúztak mellette. Ám a Hugo Boss, amelynek DSS uszonyai különböznek a francia hajókétól, kisegítette a bajból. A passzátszeles zónában a brit versenyző 20 csomó feletti átlagokat produkálva visszavette a vezetést, és az elmúlt napokban stabilizálta 60-90 tengeri mérföldes előnyét.
Mögötte Armel Le Cléec'h a második szoros küzdelemben az üldözőkkel, akik között ott van a harmadik helyen Vincent Riou. Ővé az éllovasok között az egyetlen hagyományos, DSS nélkül versenyző IMOCA 60-as, ráadásul az első héten egyértelműen ő hozta a legjobb széltaktikai döntéseket. Nem véletlenül nyert már Vendée Globe-ot.
A jelenlegi földkerülő mezőnyében van 10-12 a többi hajónál egyértelműen modernebb, gyorsabb versenygép, és természetesen ezeket vitorlázzák a világ legjobb, leggyakorlottab szóló versenyvitorlázói, akiket nagyon erős parti háttér, jól fizetett csapat is segíti a minél jobb eredmény elérésében.
Mögöttük néhány a hátrébb járókénál könnyebb, még az utolsó szabályváltozások előtt épült IMOCA 60-as vitorlázik. Ezeket a hajókat a mezőny második felének nincs esélye megelőzni, ha bírják a terhelést.
A tíz nemzet 29 hajóját felvonultató mezőnyben Fa Nándor és a Spirit of Hungary jelenleg a nemzetek sorrendjében negyedik helyen, az abszolút sorrendben a 18-19-ként halad, és ő is túljutott már a Zöldfoki-szigeteken. Vagyis most érkezik a doldrumsba.
Nándi a rajt utáni napon kicsit lassan haladt, de azóta a hajójából lehetséges legjobb teljesítményt kihozva jut egyre előrébb a mezőnyben. A kezdeti 22. helyről az elmúlt héten mind magabiztosabban jön előre. Amikor Tanguy De Lamotte műszaki okokból, némi hajójavítás érdekében megállásra kényszerült a Zöldfoki-szigetek védett vizein, akkor Nándi már egy nála gyorsabb versenyzőt is megelőzött.
A Spirit of Hungary napok ota nagy küzdelemben van Stéphane Le Diraisonnal, akinek a hajóját egyébként magyar hajóépítők, a La Ciotatban dolgózó Pata-csapat készítette fel a versenyre Pata, vagyis Antal Gábor vezetésével.
A passzátszeles zónában Nándi keletebbre kényszerült ellenfeleinél, mert a balcsapásos bőszeles menetben ő nem tud olyan mélységre (annyira hátszelesen vagy bő raumban) vitorlázni, mint az erre feltehetően alkalmasabb vitorlakészlettel bíró közvetlen ellenfelei, ám így is tartja magát, és kitartásával, jó döntéseivel ellensúlyozni képes a bizonyos szélszögeken vitorlázva meglévő hátrányát.
A tegnapi napon Fa Nándi a Zöldfoki-szigeteken túl egy gyengeszeles zónában az időjárási rendszer középpontjához közelebb lévén kedvezőtlenebb szélben veszített pár mérföldnyit, így Le Diraison most éppen eléje került. De rövidesen frissebb és számára kedvezőbb irányú szélbe kerül, és remélhetően újra legyűri ellenfelét. Akkor pedig már csaknem minden olyan vitorlázó, akiket általában lehetősége van megelőzni, mögötte lesz.
Persze még az is kérdés, hogy a kiismerhetetlen és szélváltozásai miatt nagyon munkás doldrums zónában mennyire lesz szerencsés. Mindenesetre eddig a lehetőségeitől elvárható legjobb helyen áll, és reméljük legalább ugyanitt lesz a mezőnyben, amikor a déli féltekére ér.
A verseny még nagyon hosszú, a java még hátra van, ráadásul a déli féltekén sokrétű új kihívásokkal szembesülnek a magukra utalt vitorlázók. A mezőny ugyan jó eséllyel még határozottabban versenyző csoportokra bomlik majd, ahol a feltételekkel az egyéni lehetőségek is változnak. Vagyis tovább fokozódik az emberi kitartás és a technikai felkészültség szerepe a világ legkeményebb vitorlás versenyén.
Én nagyon remélem, hogy a hátralévő 22 ezer tengeri mérföldön, 42 700 kilométeren továbbra is öröm lesz nézni, ahogy Fa Nándor a Spirit of Hungaryt viszi!
Ruji
Nyomonkövetés:
http://tracking2016.vendeeglobe.org/hp5ip0/