Siófok 3.9 • 16.6 kn
470 Junior Világbajnokság
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
Az Arany csoportban nehezebb dolga van a selejtezőfutamokon kiugróan teljesítő Gyapjas testvéreknek.
A Bihary ikrek az Ezüst csoportban léptek előrébb. Az eddigi események leírása a csapatot vezető Majthényi Szabolcs tollából, a Spartacus VE honlapjáról
A 470 junior világbajnokságon a görögországi Tesszalonikiben kedden két futamot teljesített a mezőny. Az Arany csoportba első helyen bejutott magyar testvérpár Gyapjas Balázs és Zsombor 15. és 16. helyeikkel a negyedik helyre kerültek a 25 nemzet 60 junior párosát felvonultató világbajnokságon. Még négy futamra kerülhet sor.
Eredményük - akárhogy végződik is a világbajnokság - kiugró, nagyszerű siker, hiszen egy Magyarországon kihalás szélére jutott, lassan ébredező hajóosztálynak segítik az újjáéledést. Azt pedig nem is kell bizonygatni, milyen komoly teljesítmény egy ilyen kimagasló szereplés ennyire - ma még - halvány háttérrel. A Fundák - Zalai páros és a Nyái testvérek óta nem volt nemzetközi szinten jegyzett magyar eredmény az olimpiai 470-es osztályban.
Jól eshet az első napok sikereiről olvasni, ezért idézzük fel az első naptól kezdve az eseményeket egy igazán hozzáértő segítségével. A csapatvezetőként a fiúkat segítő Majthényi Szabolcs tizenegyszeres Repülő Hollandi világbajnok írta klubtársai, főleg Gyapiék szerepléséről a Spartacus Vitorlás Egylet honlapján a következő sorokat. (Példát mutatva arról is, hogy egy jó csapatvezető hogyan segítheti az embereit, az eredmények, a jó teljesítmény szakértő kommunikálásával!)
Olcsi írásai közé szúrva Gyapjas Balázsnak a verseny honlapjá megjelent július 26-i videónyilatkozata is látható.
Futamgyőzelem a junior VB-n!
2015. július 26. Olcsi
Három futammal igen erősen bekezdtek a rendezők. Bár a nagy meleget kivéve a körülmények nem voltak rosszak (6-10 csomós szél), a nap végére mindenki jól elfáradt. Sok volt a halasztás és a visszalőtt rajt, és a szoros mezőny komoly koncentrálást kívánt.
Ez a szélerő jobban feküdt Gyapiéknak, akik ezt kihasználva a mezőny elejében vitorláztak. Biharyék élessége a guggolgatós szélben nem az igazi, de a rajtokkal és a hátszelezéssel is akadtak gondok. A második futamban 9-ek is voltak, de hátszélben nem mertek oldalt választani és középen próbálták tartani a mezőnyt, így többen is lekerülték őket. A harmadik futamban már jobban ment a rajtolás, de még lehetne egy kicsit agresszívabban odaállni és dinamikusabban indítani. Sajnos az első kreuz végén elbuktak egy szélfordulót, így ismét visszacsúsztak. Holnap villantani kell, hogy az arany csoportba jussanak.
Gyapiék sem kezdtek jól, bár az első visszalőtt rajtnál elsők voltak lee oldalon, de a fekete zászlónál már nem tudták ezt megismételni. Egy ukrán felülről lerohanta őket így kénytelenek voltak kifordulni és sokáig keresték a helyüket. Nem is nagyon találták egy körön keresztül, de a második kreuzban tempójuknak köszönhetően folyamatosan lépkedtek előre, majd a hátszélben is ledaráltak néhány hajót és 6. helyen értek be. Ráadásul ketten korai rajtosok voltak előttük, úgyhogy örülhettünk.
A második futamban „U” lobogós rajtnál ismét legalsóként indítottak, de az osztrák legázolta őket, ezért ki kellett fordulniuk, amíg egy lukat nem találtak. Szerencsére így átkeveredtek a jobb oldalra majd egy jó hátszél után másodiknak vették a kaput. Nagyon bíztak a jobb oldalban, szinte V taktikával mentek a bójára, de néha jött egy-egy csík balról, amivel nagyon rájuk jött a mezőny.
Spinyó húzáskor csak egy hajóhosszra voltak a spanyolok, akik élesen haladva rántották fel a golyót, ami elég volt ahhoz, hogy az éles raum végére elcsússzanak a magyar hajó felett. Hátszélben még akadt egy kis hajóvezetési bizonytalanság a kereszt irányú hullámzásban, amit az irgalmatlanul (de az „O” lobogó miatt szabályosan) pumpáló japánok meg is büntettek, de végül hiába erőlködtek, mert korai rajtosok voltak.
A harmadik futamban is lehetett pumpálni, mert 8 csomó fölé erősödött a szél, de még nem volt túl sok ahhoz, hogy Gyapiék sebessége bánta volna. Luv rajt után másodikként kifordulva húzták a pozitívot, míg a mezőny nagy része erőltette a bal oldalt. Végig jó tempóval időben beigazítva elsőnek vették a bóját és innen előnyüket a célig megtartották, igaz a spanyolok nagyot hajrázva feljöttek szorosan a második helyre.
Ezzel a fiúk az összetett harmadik helyről várják a folytatást, csak el ne felejtsék felvenni az ezzel járó piros mezt! Viszont még nem tiszta, hogy van-e kieső 3 futamból (kiírás szerint van), mert a legutóbbi lista szerint nincs és azon másodikak a fiúk. Annyi baj legyen!
HOLNAPTÓL SÁRGA TRIKÓ!!!
2015. július 27. Olcsi
A második napon csak több órás halasztás után sikerült futamot csinálni, de a fiú kék csoport rajtjára már 6-7 csomós szél fújt. Gyapiék a nyugalmasabb luv oldalt választották a szinte semleges vonalon, míg Biharyék a lee oldal keményebb ellenfeleit kóstolgatták. Ebből az ikrek kevésbé jól jöttek ki és hamarosan ők is a jobb oldal felé kényszerültek. Sajnos mire tiszta szelet
találtak, már csak negatívon tudtak keresztbe menni a frissülő baloldalra, és eléggé visszaestek. Ezt még az is tetézte, hogy a kreuz végére kicsit jobbra lengett a szél, ami a mezőny végéhez ragasztotta őket.
Ez volt viszont Gyapiék szerencséje, akik jobbról beértek 6-nak a bójához. Ehhez azért kellett az extra sebesség is, amit ilyen körülmények között tudnak kihozni az új szettből. Lehozták a külső kört hatodik helyen, majd a szoros lee kapuvétel után jobbra tendáltak és a legjobbkor középen áthúztak a bal oldalra, éppen akkorra átérve, amikor a szél befrissült 10-12 csomósra és tovább fordult balra.
Ezzel 4. körül vették a bóját és elsőnek kihalzolva felcsillant a remény, hogy akár még ennél is előrébb kerülhetnek. Mellettük a vastag vádlijú japánok vadállat módjára rángatták a rendszert – tuti, hogy a verseny után megy a kukába a spinyó – de a magyar fiúk is szívósak voltak. Szerencsére a többi ellenfél egymást szórakoztatta kicsit lejjebb, így ők kissé lemaradtak.
Gyapiék már a hátszél elején jól helyezkedtek a belső helyhez, de a japánok csak nem adták könnyen a pozíciót. A kormányos felállva csattogtatta a nagyvitorlát, a mancsaft pedig úgy rángatta a spinyót, hogy majd széthullott a hajó. A kapuhoz közeledve már egyszer-egyszer kicsúsztak a fedésből, de a zónához érve újra a mieink voltak pozícióban. A halzzal sem volt gond, így újabb futamgyőzelemnek örülhettünk.
Sajnos Gergő és Dani kevésbé voltak feldobva, nekik ezzel a futammal elszállt az esély az arany csoportra.
A rendezőket nem zavarta a késői időpont és már pörgették is a következő futamot. Balázséknak a tovább frissülő szélben már állítani kellett az árbocdőlésen, de sejtettük, hogy az ő súlyukkal nem lesznek a leggyorsabbak között.
Jól időzített legalsó lee rajttal indítottak, de a fölöttük rajtoló németekkel nem tudták tartani a tempót. Így is viszonylag sokáig bírták, de mielőtt zavart szélbe kerültek volna, átfordultak jobbra és igaz szorosan, de jó néhány hajó mögött kellett elmenniük, amíg találtak egy tiszta helyet. Kevésbé jó sebességük ellenére tartották magukat az élmezőnyben és végül nagyon szoros versenyben az 5. helyen végeztek.
Ezzel összetettben magukhoz ragadták a sárga trikót, amit az arany csoportban ennél is nehezebb lesz megtartani. Viszont még nincs kiesőjük, amit sok menő nem mondhat el magáról és 12 futam alatt is csak 1-et lehet dobni.
A Bihary ikreknek most sem jött a lap, pedig jól rajtoltak, de átlagos sebességükkel nem tudtak extrákat húzni és a szoros mezőnyben minden kis bizonytalanság megbosszulja magát.
Gyapi videónyilatozata a verseny honlapján:
Gyapi videónyilatozata a verseny honlapján:
Ez nem a mi napunk volt
2015. július 28. Olcsi
A harmadik napon a forgatókönyv ugyanaz volt, mint előtte: 4-ig izzadtunk a parton, mint a parizer, aztán ki a vízre és az arany csoportnak kicsivel 5 után rajt. Sejtettük, hogy a szél ismét balra fog tendálni, a kérdés csak az volt, mikor.
Kicsit luv rajt volt, de aki át akart érni balra, annak jól kellett helyezkednie, hogy hosszút tudjon húzni jobbcsapáson. Gyapiék kicsit ellazázták a vonalra állást és 30-kor még a rajt hajó külső oldalán várták, hogy nyíljon egy rés a falon. Az utolsó pillanatban beejtettek az osztrákok alá, akik már eddig is háromszor legázolták őket fölülről és most is ez lett, így egyből ki kellett fordulniuk. Sajnos ez megpecsételte a sorsukat, mert amikor vissza akartak igazítani, valaki megint alájuk állt és kiforgatta őket. Innen aztán már úgy gondolták, akkor jöjjön a jobb oldal, de ez rossz ötletnek bizonyult. Kb. 18 körül értek föl és ez a hátszélben sem javult, mert távolságban nagyon leszakadtak az élmezőnytől. A 10 csomó körüli szélben a sebességük sem volt extra, ezért nagyot ugrani nem tudtak, 15-nek értek be.
Az ezüst csoportban Biharyék parádés rajttal indítottak volna, ha nem lövik vissza, de így ismételniük kellett és az már eggyel kevésbé sikerült, mert az indiai páros az utolsó pillanatban alájuk fordult. Így is a jó oldal felé nyitottak és tartották a lépést az élmezőnnyel. Egy körön keresztül a 7. helyen vitorláztak, de lassan elkopott az előnyük és néhányan le tudták őket gyűrni. Szorosan egy 3-as csapat után futottak be 11-nek.
A hetedik futam 18.20-kor rajtolt, de a szél nem erősödött be annyira, mint tegnap, max. 10 csomó. Viszont szép lassan tovább fordult délre, azaz balra, de még nem érte el a tegnapi irányt. Megint kicsit luvos volt a vonal, de tanulva az előzőekből, Gyapiék most kicsit lejjebb helyezkedtek. Szépen meg is csinálták a helyet, de egy gondolattal hamarabb indítottak megejtve a hajót, ami egy hajónyi mélységet eredményezett a felette lévő dél-afrikaival szemben és az alattuk lévőre is rácsúsztak. Ez hamarosan felszúráshoz vezetett, a fenti hajó pedig lassan megette őket. Ismét kifordulás a rossz irányba és helykeresés.
Biharyékkal elemezzük a helyzetet, ők is csak csóválják a fejüket. Sajnos ez a pozíció sok jót nem sejtet. Megint tizenakárhányadikok a külső kapuig, közben tovább fordul a szél balra. A kaput jól veszik, és néhány fordulóval megesznek pár hajót, aztán jobbra igazítanak, de nem fordulnak bele a leesésekbe, hanem húzzák tovább annak ellenére, hogy minden potenciális ellenfél a másik oldalon egerészik.
Persze a szél balról frissül, és újra elmegy az a pár hajó, akiket már egyszer megelőztek. Például a dél-afrikai a végére feljön a 8. helyre, pedig a kreuz elején még lekeresztezték őket. Ez egy ilyen nap… Itt látszik meg a nagymezőnyös versenyek hiánya. A sűrű középmezőnyben lehet sok pontot halászni és elveszteni is. Ma a fiúknak lukas volt a hálója, de így is negyedik helyről várják a folytatást, mert szerencsére más is hibázott. Kivéve a francia Pirouelle-t, aki nagy előnnyel nyerte mindkét futamot, nem véletlenül lett a tavalyi felnőtt VB-n nyolcadik.
Biharyék ismét egy harcos lee rajtot mutatnak be, de a fél mezőny rájuk sodródik, többen korai rajtosok is (UFD), de ettől még elrontják mások pozícióját. A fiúk alig férnek ki a motorosnál, ami a lee bóját helyettesíti és csak nagy futtatások árán tudnak kibontakozni, de lassan így is zavart szélbe kerülnek, ezért át kell húzniuk a többiek mögött a rossz irányba. Innen nehéz felzárkózni, hisz a szél is kavargósabb, a hullámzás is zavartabb. A balról frissülő szél sem nekik kedvez, utolsók között húznak spinyót, de bőszélben lenyomnak pár ellenfelet. Feljebb már nem tudnak jönni, de a listán 22. hely szerepel, a korai rajtosok miatt. Ezzel összetettben is előrébb kerülnek, holnap cél az első 50.
Az elmúlt két napból tanulva, a rendezőség holnap 3-ra tervezi a rajtot, így egy kicsit pihenhetünk.