Siófok  -1.7  •  4.4 kn       

Keszthely  -2  •  4 kn       

Balatonfüred  -1.7  •  4.4 kn       

Balatonboglár  -1.8  •  4 kn       

Orfű  -2.2  •  4.9 kn       

Velencei-tó  -2.8  •  4.4 kn       

Tiszafüred  -6.4  •  6 kn       

Mályi-tó  -6.7  •  1.8 kn       

2021. január 18., hétfő

Egy hazai klasszikus reneszánsza

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

A nyolcvanas évek közepétől megjelent Sudár Sport és Sudár Regatta hajók gyökeresen alakították át a hazai vitorlássportot, hiszen ez volt az első olyan osztályhajó, amely széles tömegek számára is elérhetővé vált a Balatonon.

Egy hazai klasszikus reneszánsza

A Sudár mai napig tartó népszerűségét elsősorban annak köszönheti, hogy kis mérete ellenére fürge, jól megvitorlázható hajó, amely mind gyenge, mind erős szélben harcos ellenfele a nagyobb, ezért elvileg gyorsabb hajóknak is. A Sudár típusokból ma már 150-nél több úszik hazai vizeken, senkinek sem kell bemutatni a Sudár Sport és Sudár Regatta osztályokat. Ám, míg utóbbiak rendszeres résztvevői a különböző one design versenyeknek és más regattákon is szép számmal képviselik magukat, a „testvér” Sudár Sportot az utóbbi időben egyre ritkábban lehetett a rajtvonalaknál látni. Idén januárban viszont elindult valami, aminek célja az egykoron a Balaton vitorláséletét meghatározó hajótípus korábbi fényének és rangjának visszaállítása. Ennek apropóján beszélgettünk Horváth Péterrel, újdonsült Sudár tulajdonossal, a kezdeményezés "mozgatórugójával".

Az elmúlt pár hónapban látványosan mozgolódni kezdett a Sudár Sport osztály, ami örömteli az elmúlt évek látszólagos passzivitása után. Minek köszönhető ez az „újjászületés”?
Újjászületésről nem igazán beszélhetünk, hiszen az osztály az elmúlt években is működött, Majnár Rudolf személyében pedig immáron 15 éve állandó kapitánya is van. A tagságnak eddig is volt egy szűk magja, akik aktívak voltak. Mi most ezt a kört tágítottuk bevontunk új egységeket és igyekeztünk a lelkesedést újra felpezsdíteni. Az, hogy ezt meg kell tennünk igazából tavaly fogalmazódott meg bennünk, miután egy barátommal közösen vásároltunk egy Sudár Sportot. „Ha osztályban is versenyezhetünk a hajóval, miért erőltetnénk a Yardstick II-t, a gyorsabb hajók ellenében?” – tettük fel a kérdést, kézenfekvő volt tehát, hogy valamilyen módon egy szélesebb kört is meg kell szólítanunk, a jelenlegi tagokat pedig jobban kell aktivizálnunk. Felvettem a kapcsolatot Rudival, aki terveim hallatán egyből támogatásáról biztosított. Rengeteg régi kontaktot kaptam tőle, így nekiláthattam kibogozni, hogy a régi hajók kiknek a tulajdonában állnak, illetve egyáltalán vízen vannak-e még. Eddig 38 hajót sikerült megtalálnom, és jelenleg úgy fest, hogy közülük huszonöten versenyeken is aktívan részt vesznek majd.
Érdekességként egyébként felvettem a kapcsolatot az Agroplast nevű céggel is, amely annak idején a héjakat gyártotta. Ők várhatóan nagyon sok korabeli képet, dokumentumot bocsátanak majd rendelkezésünkre, aminek segítségével az osztály múltját is méltóképpen dolgozhatjuk fel. Persze ilyen régi anyagokat a tagoktól is örömmel várunk.

Ezek szerint a Sudár Sport tulajdonosok tárt karokkal várták ezt a megkeresést, de joggal merül fel a kérdés, hogy ha most ennyire aktívak, miért volt ez másképp pár éve?
A válasz egyrészről nagyon egyszerű, a válság természetesen ezt a hajóosztályt is utolérte. Másrészről a Sudár Sport a fénykorát a 90-es évek elején és közepén élte, kiélezett versenyekkel, legendás csapatokkal, mint például a Csillag Kati - Detre Zsolt alkotta egység, de az osztály bajnokai között meg kell említenem Ruják Istvánt és Beliczay Pétert is. 20-25 év a vitorlázásban nagy idő, ezalatt lezajlott szinte egy teljes generációváltás, többen kiöregedtek mára abból a korosztályból. Mások típust váltottak, egyszóval szétszéledt a régi csapat. 2012-ben és 2013-ban már bajnokságot sem tudott rendezni az osztály. Most az új tulajok között sok a fiatal, akik barátaikkal, családjukkal közösen ismerkedne meg közelebbről a túrázás és versenyvitorlázás szépségeivel, amihez a Sudár Sport ideális választás. Most van kialakulóban egy kis közösségünk, amely egymást segítve fejlesztheti tudását, így elhozva talán az osztály következő sikerkorszakát.

Ha valaki nem ismerné a különbséget a Sudár Regatta és Sudár Sport között, mit emelné ki, mennyivel másabb a Sudár Sport osztályban versenyezni, mennyire kötik a tulajdonosokat osztályelőírások a hajó kialakítását, felszereltségét illetően?
Sudár Sport és a Sudár Regatta között jelentős különbségek vannak. A Sudár Sport egy MVSZ által elismert sporthajó osztály, míg a Sudár Regatta egy one desing osztály, amelyre sokkal szigorúbb előírások és kötöttségek vonatkoznak. Nálunk jóval kisebbek a ráfordítások a hajó felszereltségét illetően, viszont gyakrabban előfordulnak eltérések a hajók között. Fontos tudni, hogy ezeket a hajókat annak idején többnyire szerkezetkészen kapták meg a tulajdonosok, így azok belső kialakítása mindenkinek a lehetőségein és ízlésén múlt. Ezek a különbségek azonban nem olyan nagyok, hogy indokolttá tenné például az előnyszámos elbírálást, ettől a hajók lényegében még egységesek maradnak.

Merre találkozhatunk veletek a 2014-es szezonban, mik az idei terveitek?
Az idei évben elsősorban a tanulásra és a lelkesedés fenntartására és fokozására összpontosítunk, nem szeretnénk csak a versenyezésre kényszeríteni a tagjainkat. A nemrégiben megtartott osztálygyűlésünkön összeállítottunk ugyan egy 25 versenyt tartalmazó előzetes versenynaptárt, amit a tagokkal egyeztetve végül 7-8-ra fogunk rövidesen szűkíteni. Ezek lesznek azok a versenyek, ahol várhatóan nagyobb létszámban is megjelenünk majd - mint például a Pünkösdi Regatta, vagy a Kékszalag -, de szeretnénk elérni, hogy az MVSZ által előírt hat hajós részvételi korlát minden kijelölt versenyen teljesüljön.

Fontosnak tartjuk emellett, hogy lazább, családiasabb körülmények között is összejárjanak az osztály tagjai, ezt a vonalat erősíti majd a nyár közepére tervezett boglári Sudár Sport találkozó is, amit már inkább egy bográcsozós, beszélgetős programnak tervezünk.
Idei első közös megmozdulásunkra már nem kell sokat várni, április 29-én Balatonföldváron szállunk vízre többen is, miután az Ullman Sails hazai képviselete, Marton Balázs és Csepregi Panka felkínálták nekünk, hogy Pablo Soldano vezetésével egy egynapos szakmai és technikai tréninget tartanának az osztály tagjainak. Ezen a napon mindenkinek lehetősége lesz kisebb-nagyobb fortélyokat ellesni a hajók beállításával kapcsolatban, vagy szakmai tanácsokat kérni, ami kétségtelenül jól jöhet a szezon előtt.

Említetted, hogy az elmúlt két évben nem volt az osztálynak bajnoksága, várható-e ezen a téren már idén változás?
Önálló bajnokságot idén még biztosan nem írunk ki, de a Yardstick Országos Flottabajnokság több futama is szerepel az előzetes versenynaptárunkban. Jelenlegi terveink szerint a sorozat ezen futamain elért eredmények alapján fogunk majd év végén flottabajnoki címet kiosztani.
 

Sudár Sport osztály weboldala
Sudár Sport a Facebookon

Elrajtol az OD Trophy is Előző

Elrajtol az OD Trophy is

Elmarad a Félsziget-kerülő Következő

Elmarad a Félsziget-kerülő