Siófok  13.3  •  6 kn       

Keszthely  16.6  •  8 kn       

Balatonfüred  13  •  3.5 kn       

Balatonboglár  14.5  •  10.6 kn       

Orfű  16  •  5 kn       

Velencei-tó  15.3  •  4.9 kn       

Tiszafüred  17.1  •  13.1 kn       

Mályi-tó  12.4  •  13.1 kn       

2021. október 21., csütörtök

Jön az Interlakes Regatta

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

2016 nyarán jön valami, ami eddig nem volt. Európa négy nagy édesvízi tókerülő versenye összefog, és tartanak egy összesített versenyt. Több olasz, német és svájci hajó jöhet majd a Kékszalagra, cserébe magyar egységek vitorlázhatják körbe a Genfi-tavat.

Jön az Interlakes Regatta

A Kékszalagot mindenki ismeri, aki már egy foglalkozott egy keveset vitorlásversenyzéssel, de nagy rá az esély, hogy a Balaton tókerülő regattájáról még az is hallott, aki csak a partról szokta nézni a vízen sikló hajókat. Az első Kékszalagot 1934-ben rendezték meg, azaz 81 évvel ezelőtt, ezzel ez a verseny Európa egyik legrégebbi és legrangosabb regattája.

Azt viszont már kevesebben tudják itthon, hogy nem a Kékszalag az egyetlen ilyen verseny Európában. A Genfi-tavon idén a 77. tókerülő versenyt, a Bol d'Or Mirabaud-ot rendezték meg, ami nem is sokkal rövidebb a körülbelül 160 km-es Kékszalagnál: itt 123 km-t kell vitorlázniuk a Balatonéhoz hasonlóan labilis időjárású svájci tavon.

A Boden-tavon, más néven Konstanzi-tavon idén a 65. Rund Um regattát rendezték meg. Ennek a versenynek az érdekessége, hogy éjszaka zajlik, ami óriási kihívást és persze izgalmat is jelent a résztvevőknek. A Rund Um egyidős a Garda-tavi Centomigliával, amiből szintén a 65. versenyt rendezik meg szeptember elején. Ezeken minden évben több száz vitorlázó teszi próbára magát a legalább 120 km-es távon, aminek teljesítése gyakran az éjszakába is belenyúlik. A tókerülők idején a parton fesztiválokat rendeznek, a verseny után nagyszabású díjkiosztón adják át a trófeákat a győztes hajóknak, így a városok utcái ezekben a napokban megtelnek ünneplő emberekkel, étel- és italárusokkal, különféle előadóművészekkel.

Először a hatvanas, majd a nyolcvanas években született meg az ötlet a tókerülőket rendező vitorlásklubok fejében, hogy valahogyan össze kellene kötni ezt a négy rangos európai versenyt, de az első kezdeményezések végül hamar elhaltak. Talán a telekommunikáció fejletlenségét, vagy az utazás, hajók utaztatásának nehézségét lehetne okolni emiatt, azonban ezen területek az utóbbi harminc évben, mint azt tapasztaljuk magunk körül, óriási fejlődésen estek át. Sok versenycsapat eddig is utazott a szomszédos országokba versenyezni, és a négy tókerülő mindig kedvelt célpont volt népszerűsége, nagy mezőnye miatt.

A magyar Raffica libera csapata hosszú éveken át mind a négy versenyen részt vett, és a vitorlássajtó mindig visszhangzott is utazásaiktól: a Kékszalag kivételével minden versenyt nyertek már meg és minden versenyen borultak is már – tavaly a Rund Umon pár órát éjszakai fürdőztek is emiatt. A kétezres években Litkey Farkas többször nyert Kékszalagot a Gardáról kölcsönzött Clan Des Team liberával, ami máig is aktívan veszt részt a Centomiglián.

Idén pedig a Kékszalag mezőnye is megtapasztalhatta, milyen az, ha vendég csapat szerzi meg az abszolút első helyet, hiszen a svájci Safram katamarán csapata egy viharos Bol d'Or után a Kékszalagra látogatott, és a kis szélben el is hódította a győzelmet.

Így eddig sem volt példátlan a négy tó közötti kommunikáció, de pár évvel ezelőtt ismét felmerült a hivatalos együttműködés gondolata Nagy "Rozsda" Attila (a 2014-es Kékszalagon 3. helyezett Black Jack kormányosa) fejében, és most már a megvalósítás is körvonalazódni kezdett. Az erről szóló tárgyalások már folynak egy ideje, és jövőre megrendezésre fog kerülni az első Interlakes Regatta és ehhez kapcsolódó parti rendezvények.

Az együttműködés célja, hogy megismertessük egymással saját tavaink nevezetességeit, vitorlás, kulturális és gasztronómiai életét, illetve mi is bepillantást nyerhessünk a svájci, német és olasz régiók világába. Ugyan mi, magyarok, ha külföldi vízparti nyaralást tervezünk, elsősorban a tengerek felé vesszük az irányt, hiszen sós vizünk nekünk nincs, pedig aki már állt például a Garda-tavon a 300 méter magasan maga fölé tornyosuló sziklák alatt, az tapasztalhatta, hogy milyen fantasztikus élmény is ez. (Hát még aki vitorlázott már tengeren, és marta a szemét, száját az undok sós víz, az mennyire értékeli a tiszta tavak selymességét...)

Az Interlakes Regatta egyrészt egy regatta sorozat lesz, verseny a versenyben, ahol a vitorlás csapatoknak minél több tókerülőn kell részt venni, és minél előkelőbb helyen kell végezni, hogy megnyerhessék az Interlakes értékes díjait. Természetesen a versenyszabályok szinkronizálása, az értékelőrendszer kidolgozása már folyamatban van, ahogy a különböző tavakon versenyző, néhol különböző hajóosztályok kapcsán felmerülő kérdéseket is meg fogják oldani. Másrészt az Interlakes regatta szervezőinek célja, hogy megkönnyítse az utazásra vállalkozó csapatok dolgát: többnyelvű információs iroda, kedvező kikötői, daruzási és szállás árak segítik majd a versenyzőket. Ráadásul versenyzésre bérelhető hajót is könnyebb majd találni, ha valakinek nincs, vagy nem utaztatná a sajátját ilyen messzire.

Természetesen a négy tó együttműködése nem csak a vitorlázóknak kedvez. A parton lesz Interlakes Fesztivál is, ami nem csak a vitorlázók számára lesz érdekes. A Kékszalag idején Balatonfüred városa amúgy is pezseg éjjel-nappal, idén például bor- és gitárfesztivált is tartottak, de jövőre már ne lepődjünk meg, ha olasz borokkal is találkozunk a Tagore sétányon, és egyre több lesz a külföldi szó. Ugyanígy a többi tókerülőre is nem csak magyar vitorláscsapatok, hanem magyar borászatok, gasztroegységek, előadóművészek is utazni fognak – itt az alkalom, hogy a világ megismerje a sajtos tejfölös lángost és a csopaki olaszrizlinget!

Emellett a tavak azoknak is számtalan lehetőséget kínálnak, akik ha nem is vitorláznának, de mozognának valamit. A Garda- és Genfi-tó körüli sziklákon a mászni vágyók élhetik ki szenvedélyüket, de kiváló bicikliutak is vannak a víz körül - nem hiába tartják a Garda-tónál a világ legkegyetlenebb triatlon versenyét, a Triple Deca Ironmant, ahol 30 nap alatt 30 Ironmant kell teljesíteni. A hegyek önkínzás helyett persze túrázásra is alkalmasak, tetejükről hihetetlen kilátás nyílik a tóra. A tavak partján füves vagy kavicsos strandok sorakoznak, ahonnan belecsobbanhatunk a mélységük miatt a Balatonnál jóval hűsítőbb vízbe.

Így jövőre egy nyári hosszú hétvége úticélja lehet a Genfi-tó, a Boden-tó vagy a Garda-tó. Hajóval, vagy hajó nélkül, mindenképp jól fogunk szórakozni, különösen, ha az említett versenyek idején megyünk.

Ebben egy kis segítség:
Bol d'Or 2016. június 10-12. között
Rund Um 2016. június 3-5. között
Centomiglia pedig hagyományosan szeptember első hétvégéjére esik

Kékszalagot mindig július elején rendezik

Litkeyék második helyen végeztek Előző

Litkeyék második helyen végeztek

Berecz Zsombor abszolút győzelmével zárult az MVM Finn Országos Bajnokság és Nemzetközi Verseny Következő

Berecz Zsombor abszolút győzelmével zárult az MVM Finn Országos Bajnokság és Nemzetközi Verseny