Siófok  7.8  •  1.7 kn       

Keszthely   •  1.3 kn       

Balatonfüred  8.3  •  0.9 kn       

Balatonboglár  5.4  •  2.3 kn       

Orfű  7.7  •  1.2 kn       

Velencei-tó  3.1  •  2 kn       

Tiszafüred  1.4  •  2 kn       

Mályi-tó  5.9  •  1.6 kn       

2021. február 26., péntek

Osztálybeszámolók 2020: 33-as

Osztálybeszámolók 2020: 33-as

Bár kis késéssel indult a 2020-as vitorlás szezon mégis szerencsésnek tarthatjuk magunkat, hiszen a koronavírus világjárvány ellenére volt lehetőség vitorlázni, lehetett versenyeket rendezni, tulajdonképpen gördülékenyen zajlott le ez a rendkívül speciális esztendő. Az év végén – a nemzetközi versenyek, edzőtáborok mellett - már kevesebb olyan esemény van, amely kimozdíthat minket a szürke mindennapokból, de szerencsére vannak olyan osztálykapitányok a sportágunkban, akik örömmel foglalták össze, hogy mi is történt hajóosztályukban 2020-ban. Sorozatunk folytatásában a 33-as osztály beszámolóját ajánljuk nektek. Az összefoglalóért köszönet Fabriczki András osztálytitkárnak, valamint Lehoczky Ádám osztálykapitánynak.

Osztályunk nagy lelkesedéssel és reményekkel készült a 2020. évi szezonra. Hosszú időszak vegetálása és passzív státusza után, aktív osztályként kezdhettük az évet. Az osztályban regisztrált és a versenyeken is aktív hajóegységek száma 2019-ben és 2020-ban is növekedett. Jelenleg 21 hajóból áll. A sportszerű versengés mellett baráti, segítőkész légkör kezd kialakulni, erősödik az összetartozás érzése. Ez elsősorban annak a szemléletváltozásnak köszönhető, amely felismerte: egy hozzánk hasonló heterogén, túrahajókból álló osztály csak akkor tud tartósan fennmaradni, ha rugalmas és nyitott. Ha sikerül egyensúlyt találni a sebességpotenciál összemérhető keretek között tartása és a megállíthatatlan műszaki fejlődés adta lehetőségek integrálása között.

Ennek a közös akaratnak a jegyében terveztük már az év indításakor korszerűsíteni az osztály szervezeti és működési szabályzatát és technikai előírását. A járvány miatt azonban erre is csak a júniusban megtartott kormányos-értekezletünkön tudtunk sort keríteni.  Egyhangúan úgy döntöttünk például, hogy az osztályba 30-36 láb közötti hosszúságú és legalább 3300 kg súlyú túrahajók vehetők fel, egy rugalmasabb felvételi eljárás keretében. Valamint korlátozást vezettünk be vitorlahasználatra pályaversenyeken (reacher, code0), mellyel a hajók közti különbségek kiegyenlítése a célunk és a biztonság fokozása.  Az osztályban egyszerűbb döntési rendszert, hajóhoz és nem személyhez kötődő tagságot, aktivitás és szavazati jogok összekapcsolását, internetes szavazást tettük lehetővé. Elhatároztuk, hogy a technikai előírásunkat évente felülvizsgáljuk.

Létrehoztuk a 33-as osztály Facebook oldalát, ami egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Hatékonyan javítja a versenyzők tájékozottságát és sorozat keretében minden hajó csapatának bemutatkozási lehetőséget is biztosítunk.

Eredeti terveinktől eltérően júniusban újragondoltuk a 2020. évi ranglista versenyeinket. Az elmaradt Nagyhajós Évadnyitó és Pünkösdi Regatta helyett megkíséreltük egy alapvetően pályaversennyel (Subaru Egis Kupa) kiegészíteni naptárunkat. Nem igazán vált be. (3 hajó nevezett be az osztályból) Továbbra is abból kell kiindulnunk, hogy a 33-as osztály hajói túrahajók. Tervezésük és felszerelésük sem igazán pályaversenyekre lett kialakítva. Talán ezért nem sikerült az utóbbi tíz évben egyszer sem az Országos Nagyhajós Bajnokságon kellő számban elindulnunk. (Esetleg érdemes lenne a bajnokság keretében túrafutamokat is beiktatni.)

A 2020. évben bajnokságra benevezett 4 hajóegységünket külön köszönet és elismerés illeti, mert a megrendezés időpontja, kérésünk ellenére is irreálisnak bizonyult. (5 nappal a Kékszalag befutója után egy 4 napos pályaversenyre mozgósítani egy olyan osztályban, ahol 4-6 fős, többnyire dolgozó, átlag középkorú legénységből álló csapatok indulnak, főként járvány idején nem túl reális elképzelés)

A többi ranglista versenyünkön a korábbi éveknél nagyobb aktivitást sikerült elérnünk. A Fehér Szalagon 10, az Őszi Pünkösdi Regattán 8, a Félszigetkerülőn 6 hajó indult a 33-as osztályból. A Kékszalag iránt sem csökkent az érdeklődés, 9 hajónk vett részt rajta.

Jellegzetes vonása osztályunknak, hogy a dobogón senkinek nincs bérelt helye. A versenyről versenyre változó sorrend azt mutatja, hogy a hajók sebességpotenciálja nem tér el annyira, hogy azon a konkrét szélviszonyok vagy éppen a legénység formaidőzítése ne tudna változtatni. A tavalyi aktivitásunk alapján hivatalos Nemzeti Bajnokot nem avathattunk, de bízunk benne, hogy 2021-ben már ez is sikerül.

A versenyek szervezésével, rendezésével mind az MVSZ, mind a TVSK, mind az egyéb rendezésű versenyek esetében elégedettek voltunk. Köszönjük a járványügyi korlátozások vitorlásversenyzést érintő szabályainak enyhítése érdekében tavasszal folytatott érdekképviseleti tevékenységet. Tudjuk, hogy a 2020. évi versenyévad szervezése mekkora kihívás volt az apparátusnak is.

Sajnáljuk, hogy idén objektív okokból elmaradtak a parti rendezvények. Fontos szerepük lenne a vitorlázó társadalom összefogásában, osztályon belül és között. Ugyancsak hiányoljuk, hogy sok versenyen elmaradt az emblémázott póló. (Nem ajándék kell. Ki is fizetnénk. Ezek emléktárgyak. Főként a kezdő vagy fiatalabb utánpótlás versenyzőknek.)

Ami a Nyugati medence versenyein tapasztalható alacsonyabb aktivitást illeti: sokat segítene, ha a versenyek színhelye és a bejegyzett anyakikötő között egy-egy verseny benevezett résztvevői szükség esetén motorral is közlekedhetnének.

2021 évi terveink között szerepel az osztály létszámának stabilizálása, lassú növekedése, az aktívan versenyző hajók számának növelése. Szeretnénk végre teljes értékű létszámmal a nagyhajós bajnokság résztvevői lenni. Folytatni kívánjuk az osztály sportolói közösségének erősítését. Ha a járványhelyzet megengedi több személyes parti találkozást is beiktatva.

Fabriczki András
Osztálytitkár

Lehoczky Ádám
Osztálykapitány

Elindult a jegyvásárlás a Budapest Boat Show-ra Előző

Elindult a jegyvásárlás a Budapest Boat Show-ra