Siófok 4.4 • 7.4 kn
Hozzuk rendbe a Yardstick rendszert!
Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.
A Technikai Bizottságon belül megalakult Yardstick csoport a magyar előnyszámítási rendszer körül kialakult problémák felszámolását tűzte ki céljául
A balatoni nagyhajós versenyzésben használt előnyszámítás, a különböző méretű, formájú és stílusú hajók eredményeinek összahasonlíthatóságát szolgáló yardstick rendszer körül évek óta egyre fokozódó viták zajlanak. Ennek hatására is visszaesett az előnyszámításos versenyzés. 2014-ben már egyik yardstick kategóriában sem lehetett érvényes magyar bajnokságot rendezni a versenyzők távolmaradása miatt.
A jelenlegi helyzet kusza. Vagy teszünk valamit, vagy előbb-utóbb meg kéne szüntetni, és a helyére találni valami jobban működő rendszert.
Bár folyamatban van a nemzetközi vizeken leginkább használatos ORC bevezetése nálunk is, ez lassan megy a yardsticknál magasabb költségei miatt. Érdemes hát szembenézni a yardstick körüli problémákkal, és neki kezdeni a rendszer feljavításának.
A Balatonon használatos yardstick rendszer ugyan felhasznál adatokat a német előnyszámítási rendszerből, de önálló, egyedi és független. A miénk.
Bár az ORC-nél és az ahhoz hasonló, elterjedt rendszereknél fejletlenebb, és szubjektív elemeket tartalmaz, mégis lehet jövője. A yardsticket ugyanis gondosan odafigyelve úgy alakíthatjuk, fejleszthetjük, ahogy az a hazai versenyzés speciális igényeinek a legjobban megfelel. Nem kell alkalmazkodnunk semmilyen nemzetközi rendszerhez, szabadon alakíthatjuk, ahogy tetszik. Ezért érdemes is foglalkozni vele!
Az MVSz technikai bizottságát évek óta Csernussi Gábor vezeti. Ő a magyarországi ORC-felmérő és az utóbbi időben már a yardstick ügyeket is teljes mértékben ő intézte. Az MVSz Elnökség döntése alapján ő marad a technikai bizottság vezetője, és az ORC-felmérő, de a yardstick kérdések megoldása egy új csapat kezébe kerül.
2014. novemberében az MVSz elnöksége új tagokkal, fiatal szakemberekkel bővítette a technikai bizottságot (Pécsváradi Ákos, Bális István, Kirisits Balázs és Vajtai Vajk). Ők nem pusztán azért szükségesek, mert a hajók felmérése és nyilvántartása már bőven meghaladja az egy ember által elvégezhető munka mennyiséget. De a nagyhajós versenyzés fejlődéséhez rendbe kell tenni a yardstick körül kialakult anomáliákat, a rendszer szubjektív elemeinek megszűrésével, az áttekinthetőség és pontosság növelésével.
A Yardstick Bizottság vezetője a fiatal szakemberek közül Pécsváradi Ákos lett. Megkezdték a munkájuk szervezését, a feltételrendszer pontos elvekkel meghatározott tisztázását.
A YS rendszer alapvetően egy „fair play” alapon működő önbevallásos rendszer. Célja, hogy a különböző paraméterrel rendelkező hajók is összemérhető eredményekkel vehessenek részt versenyeken. Nyilvánvaló, hogy kiélezett vitorlásversenyt One Design / osztályhajókkal lehet megrendezni, és ezt egy előnyszámításos rendszerrel sem lehet kiváltani.
Ahhoz, hogy a YS rendszer megfelelően működjön, és az osztályon kívüli hajók csapatai is jól érezhessék magukat egy versenyen, fontos, hogy a bevallott adatok helyesek legyenek, továbbá a rendszer számol a versenyen futott időeredményekkel is, így korrigálva a sebesség különbségeket.
A YS rendszer körül kialakult bizonytalanságok miatt, a Magyar Vitorlás Szövetség azon belül a Technikai Bizottság úgy döntött, az idei évben kísérletet teszünk a kialakult viták tisztázására, a rendszer működésének javítására.
A Yardstick Bizottság felhívásai:
1. Adatok ellenőrzése, frissítése
Első lépésként az adatok ellenőrzését tűztük ki célul. Ezért kérünk minden hajótulajdonost, hogy nézze át az Hajók adattáblája 1 és 2 táblázat vonatkozó adatait! A hiányzó lajstromszámokat, hajólevél lejáratokat is ellenőrizzétek a technikai adatok mellett! Fontos hogy küldjétek el a hajóhoz tartozó kontaktszemély (a hajó tulajdonosa, vagy az általa megbízott személy) elérhetőségeit is!
2. Nyílt napok, ellenőrzés
2015-ben a Kékszalagig nyílt napokat rendezünk, ahol lehetőség lesz a meglévő adatok ellenőrzésére, a mérések ellenőrzésére, hitelesítésére, félreértések megbeszélésére.
A nyílt napok mellett ellenőrzések is várhatóak. A versenyzéshez felmért vitorlákat hitelesítő pecséttel látjuk el, és a versenyek végén véletlenszerűen ellenőrizzük a mezőny hajóit.
Május 9-10. Bahart Regatta- Yardstick Trophy (Siófok)
Május 16. Évadnyitó verseny (Balatonfüred)
Május 23-24. Pünkösdi Regatta (Keszthely)
Június 27. Fehérszalag (Balatonfüred)
Mellékletek
A hajó regisztrációjához szükséges felmérő lap letölthető a http://www.hunsail.hu/hu/dokumentumtar/hajo-regisztracio címről, és a hozzá tartozó felmérési segédlet alapján elvégezhető a felmérés, vagy külön kérés esetén a Technikai Bizottság felmérői elvégzik a hajó hiteles felmérését.
Regisztrációval, felméréssel, vagy előnyszámmal kapcsolatos kérdéssel keressétek a bizottságot!
A meghosszabbított hajólevél és biztosítás adatfelvitelét a Vihar 2.0 rendszerbe, szintén a bizottság tagjai végzik a jövőben.
A bizottság elérhetősége: mvsztb@hunsail.hu
Letöltés:
ys-bizottság-felhívás-2015-04-18.pdf
adat1.pdf
adat2.pdf
Felm szab 270886.pdf
Felmérőlap magyarázat.pdf
felmérőlap.pdf
Vitorla felület 270888.pdf