Siófok  12.7  •  3.9 kn       

Keszthely  9.9  •  4 kn       

Balatonfüred  12.4  •  1.7 kn       

Balatonboglár  12.5  •  5.4 kn       

Orfű  12  •  0 kn       

Velencei-tó  10.4  •  5 kn       

Tiszafüred  9.1  •  4.5 kn       

Mályi-tó  11.2  •  2.6 kn       

2024. április 26., péntek

Eltört a Kékszalag-rekorder utód P35-ös

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Egyelőre rosszul alakul az új, európai versenyekre szánt P35-ös katamarán sorsa, mivel az első próbán kettétörtek a hajótestek.

Eltört a Kékszalag-rekorder utód P35-ös

Józsa Márton új kétárbocos kéttestűje a Fifty-Fiftyből "származik", hiszen annak rudazatához épültek a mindössze 35 lábas testek, amelyeket ráadásul uszonyai révén víz felett szárnyalásra is terveztek. A rövidebb testek célja az, hogy a hajó megfelelve például a Genfi-tavon tókerülőn érvényes korlátozásoknak indulhasson a nagy európai tavi versenyeken, ami az ötvenlábas Kékszalag rekorder kétárbocossal nem volt lehetséges.

Sajnos az új hajó látványosan kettétört. Nem fújt erős szél, feltehetően a komoly erejű rigfeszítő hidraulika által adott nyomást nem bírta a szerkezet az árboctalpaknál.

Szerencsére senki nem sérült meg. Az árbocok is a vitorlázat is aránylag jól megúszta az esetet.

A hírekben esetleg majd szenzációként tálalják a balesetet, hiszen nagy gáz, ha egy hajó kettétörik. Valóban felelőtlenség, óriási hiba, ha egy átlagos hajóról beszélünk. De szinte normális, és olykor elkerülhetetlen az ilyesmi a csúcsteljesítményekre törő vitorlázásban! Elég az ausztrál America's Cup hajó, a oneAustrali hasonló, 1995 március 5-én történt kettétörésére emlékezni, vagy a szomorúbb katamarántörésre a legutóbbi America's Cup előtt.

A csúcsebességre tervezett versenyhajókba tervezéskor, méretezésekor nem tesznek olyan biztonsági tartalékot, mint ami egy hétköznapi hajóban, pláne túrahajóban természetes és kötelező. A one design típusok és az osztályhajók sem ennyire határra építettek, és a különféle "box rule"-ok vagy speciális osztályelőírások alapján készülő hajók esetében is van elégséges biztonsági tartalék. Ahol nem volt, pont az ilyen esetek alapján ma már van.

De ha valaki korlátozások nélkül a maximumot akarja kihozni egy ötletből, beleszaladhat egy ilyen hibába. Mert hiába vannak egyre pontosabb tervezést lehetővé tevő szoftverek, a határra építés kockázatokkal jár, és az ilyen esetekből tanulnak az ilyesmivel foglalkozó tervezők és építők.

Sok sikert a folytatáshoz!

Az építő Pauger Carbon nyilatkozata a facebookon: https://www.facebook.com/PaugerCarbonMast/timeline

 Ősszel is mentettek a fonyódi vízirendőrök Előző

Ősszel is mentettek a fonyódi vízirendőrök

A VIII. ElYacht Dér Kupával búcsúzik 2014 Következő

A VIII. ElYacht Dér Kupával búcsúzik 2014